Må en virksomhed tage imod en uopfordret ansøgning? Må en frisør opbevare et kundekartotek med nummer og adresse på kunderne? Og hvordan ved en virksomhed i det hele taget, at den lever op til GDPR?
Der findes mange holdninger til og opfattelser af GDPR. Fælles for dem er, at GDPR kan være en mundfuld for både store og små virksomheder.
Derfor har Erhvervslivets EU- og Regelforum lavet en række anbefalinger til, hvordan det bliver lettere at efterleve GDPR. Forummet er et uafhængigt organ, der peger på regler, som gør det unødigt besværligt at drive virksomhed. GDPR har derfor været et oplagt emne at se nærmere på.
Formand for Erhvervslivets EU- og Regelforum Paul Mollerup ser positivt på, at forummet er med til at sætte lys på de ofte komplicerede GDPR-regler:
"Rollen for Erhvervslivets EU- og Regelforum er at finde de veje, der kan gøre det lettere for virksomhederne at efterleve kompliceret lovgivning. Vi håber derfor, at vores GDPR-anbefalinger bliver taget godt imod af regeringen. Der er brug for en diskussion af reglerne – den prøver vi nu at sætte i gang."
Paul Mollerup uddyber, at han ser anbefalingerne som et skridt i den rigtige retning mod enklere vilkår for virksomhederne:
"GDPR kan være både svært og uoverskueligt. En af de store udfordringer er, at man aldrig ved, om man har gjort nok for at leve op til reglerne. Gode vejledninger, klare retningslinjer og bindende forhåndsbeskeder er derfor vores bud på nogle af de konkrete tiltag, som virksomheder kan bruge i dagligdagen."
Regeringen har forpligtet sig på enten at 'følge-eller-forklare' de anbefalinger, som Erhvervslivets EU- og Regelforum kommer med. Det betyder, at regeringen enten fører anbefalingerne ud i livet, eller forklarer, hvorfor den ikke ønsker at følge dem. Anbefalinger er derfor sendt til Regeringen.