Nummer: 105

TILGÆNGELIGHEDSDIREKTIVET II

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/882 af 17. april 2019 om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester

32019L0882
 

Dato:
11. november 2021
Type af anbefaling:
Implementeringsplan for EU-retsakter
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet

Type retsakt og harmoniseringsgrad    

Direktivet indeholder ikke bestemmelser om harmoniseringsniveau. Betragtningerne i direktivets præambel indikerer, at der ønskes totalharmonisering af de omfattede produkter og tjenester. Det er således et mål med direktivet at skabe ensartede regler på tværs af EU og fjerne barrierer for den frie bevægelighed, så det indre marked kan fungere problemfrit. Strengere tilgængelighedskrav end anført i direktivet vil derfor gå imod direktivets formål.
Direktivet indeholder imidlertid ikke forbud mod at fastsætte tilgængelighedskrav for produkter og tjenester, som ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde.

Indflyvningstekst    

Direktivet indfører fælles tilgængelighedskrav for udvalgte produkter og tjenester, der bringes i omsætning på EU-markedet efter den 28. juni 2025. Dermed skal virksomhederne indrette produkter og tjenester på en måde, der gør dem tilgængelige for personer med handicap. En ensretning af tilgængelighedskravene skal samtidig gavne virksomhederne ved at styrke bevægeligheden for produkter og tjenester i det indre marked. 

Konsekvenser for erhvervslivet    

Tilgængelighedsdirektivet vurderes at medføre væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for danske virksomheder. 

Direktivet fastsætter en række minimumskrav vedrørende tilgængeligheden af produkter og tjenester. Det gælder f.eks. computere, smartphones, tv-udstyr og e-bøger. Det gælder f.eks. også e-handelstjenester, e-bogstjenester og forbrugerorienterede banktjenester. Direktivet indeholder en række generelle tilgængelighedskrav, herunder krav til levering af oplysninger og krav til produkters brugergrænseflade og funktionsdesign. For nogle produkter og tjenester, herunder for medlemsstaternes alarm- og beredskabssystemer, fastsættes yderligere specifikke krav.

Tilgængelighedskravene vil kun gælde i det omfang, at overholdelsen ikke kræver en grundlæggende ændring af produkter eller tjenester eller på anden måde medfører en uforholdsmæssig stor byrde for de erhvervsdrivende.

Det er hensigten at implementere direktivet på den mindst byrdefulde måde for virksomhederne samtidigt med, at Danmarks EU-retlige forpligtelser overholdes. På den baggrund lægges der op til en tekstnær minimumsimplementering af direktivet. 

Tilgængelighedskravene, der følger direkte af tilgængelighedsdirektivets bilag 1, implementeres 1:1 som et bilag til lovforslaget. Derved vil tilgængelighedskravene gælde direkte i dansk ret, og det sikres, at kravene ikke utilsigtet skærpes ved omformuleringer. Det er fortsat uafklaret, hvor mange danske virksomheder, der vil blive berørt og i hvilket omfang. Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering er involveret i processen. Tilgængelighedskravene forventes at medføre negative erhvervsøkonomiske konsekvenser. Idet kravene først finder anvendelse fra 28. juni 2025, og det endnu ikke er sikkert, hvordan kravene konkret vil blive efterlevet af erhvervslivet, er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at foretage en præcis kvantificering af omkostningerne, men denne vil blive foretaget, når relevante vejledninger og standarder er kendte. Allerede nu kan det dog konstateres, at konsekvenser forventes at være betydelige. Indtil da estimeres konsekvenserne med udgangspunkt i en analyse af tilgængelighedsdirektivets konsekvenser for virksomheder i Sverige, som er udarbejdet af konsulenthuset Analysys Mason AB (Konsekvensanalys med fokus på kostnader och nyttor relaterade till genomförandet av tillgänglighetsdirektivet, Analysys Mason, feb. 2021) på bestilling fra den svenske regering.  Oversættes de svenske tal til den danske virksomhedspopulation kan lovforslaget forventes at medføre ca. 4,5-6 mia. kr. i omstillingsomkostninger. Estimatet er forbundet med betydelig usikkerhed og er således ikke endeligt. Tallet vil blive genberegnet i 2025.

Endelig er det hensigten at involvere områdets interessenter i arbejdet med de førnævnte tilgængelighedskrav. I perioden fra direktivets implementeringsfrist den 28. juni 2022 og frem mod anvendelsen fra den 28. juni 2025, planlægges et forløb med områdets interessenter. Forløbet er endnu ikke fastslagt, men skal resultere i en fælles forståelse af, hvad virksomhederne konkret kan og skal gøre for at leve op til kravene.

Metode til implementering    

Direktivet vil blive implementeret i en ny hovedlov om tilgængelighed for visse produkter og tjenester. Dette indebærer, at lovens anvendelsesområde også vil være de produkter og tjenester, som Erhvervsministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Transportministeriet og Justitsministeriet har ressortansvaret for. Loven vil dermed omfatte de produkter og tjenester, som Finanstilsynet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Søfartsstyrelsen skal overvåge fsva. tilgængelighedskrav. De nævnte myndigheder vil dermed anvende det samme retlige grundlag til udførelsen af opgaven. 

Direktivets bestemmelser vil i overvejende grad blive implementeret direkte i loven, men det er hensigten at etablere enkelte bemyndigelser til at fastsætte nærmere regler ved bekendtgørelse. Det gælder f.eks. i de tilfælde, hvor EU-kommissionen har beføjelse til at vedtage delegerede retsakter, og for så vidt angår implementeringen af kravene til medlemsstaternes alarmsystemer.

Her vurderes det mest hensigtsmæssigt at kunne fastsætte reglerne administrativt.

Der findes gældende regler om tilgængelighed på enkelte områder, som indholdsmæssigt vedrører lovens anvendelsesområde. Dette gælder visse oplysningskrav i e-handelsloven og inden for reguleringen af passagerers rettigheder på personbefordring med fly (forordning 261/2004 og forordning 1107/2006), bus (forordning 181/2011), tog (forordning 1371/2007) og skib (forordning 1177/2010). 

I relation til e-handelsloven vurderes der ikke at være et behov for tilpasninger, idet der ikke er sammenfald med kravene, som følger af tilgængelighedsdirektivet.

Tilsvarende vurderes der ikke at være behov for at tilpasse reguleringen på området for personbefordring med fly, bus, tog eller skib, da det fremgår direkte af tilgængelighedsdirektivet, at kravene enten gælder fuldt ud, og ellers supplerer de gældende krav i forordningen.

Inddragelse af interessenter

Sikkerhedsstyrelsen har inviteret udvalgte interessenter til nærmere drøftelser af direktivets implementering i august 2021. 

Lovforslaget er d. 15. oktober sendt i 6 ugers offentlig høring.

Efter vedtagelsen af lovforslaget forventes et fortsat samarbejde med områdets interessenter frem mod den endelige anvendelse af reglerne fra 28. juni 2025.

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande    

Sikkerhedsstyrelsen er indtrådt i den europæiske gruppe, som arbejder med omstillingen til tilgængelighedsdirektivet (European Accessibility Act Transposition). I gruppen er der  løbende dialog og erfaringsudveksling imellem EU-landene.

Anbefaling til Tilgængelighedsdirektivet


Regelforum har modtaget to implementeringsplaner vedr. tilgængelighedsdirektivet. Den første implementeringsplan vedr. alene den del af direktivet, som omhandler Erhvervsministeriets ressort. Regelforum har sendt deres anbefalinger vedr. tilgængelighedsdirektivet, hvor Erhvervsministeriet er ressortmyndighed. 

Nærværende implementeringsplan gælder den tværgående implementeringsplan for tilgængelighedsdirektivet.

Overordnet bemærkning til tilgængelighedsdirektivet

Erhvervslivets EU- og Regelforum takker for den fremsendte implementeringsplan, idet vi igen må påpege, at vi modtager planen meget sent ift. direktivets vedtagelse og det videre implementeringsarbejde. Implementeringsplanen vedrører et lovforslag der allerede er i høring, hvilket umuliggør en substantiel drøftelse af denne meget store og betydningsfulde implementeringsplan på et møde i Regelforum. 

I implementeringsplanen står der, at der forsat vil være dialog med interessenter om reglernes anvendelse i 2025, men det er en væsentlig indskrænkning af Regelforums mulighed for at gøre forummets synspunkter gældende, når Regelforum modtager implementeringsplanen så sent. På den baggrund ønsker Regelforum et tilsagn fra regeringen om hurtigt at vende tilbage til Regelforum med en udbygget og detaljeret projektplan for, hvorledes arbejdet frem mod 2025 tilrettelægges, og detaljerede oplysninger om hvordan og hvornår de mange forskellige stakeholders inddrages i en reel dialog om udmøntningen af bestemmelserne i praksis.

Ift. minimumsimplementering af direktivet

Som det også blev påpeget i Regelforums anbefaling til den første implementeringsplan for tilgængelighedsdirektivet har Regelforum noteret, at der lægges op til en minimumsimplementering af direktivet. Der er i Regelforum en række erhvervsorganisationer repræsenteret, som overordnet bakker op om implementeringsplanen og minimumsimplementering, mens Forbrugerrådet TÆNK ønsker, at man går videre.

Ift. Inddragelse af interessenter

For at sikre den smidigste overgang til det nye regelsæt, samt dæmme op for unødige økonomiske byrder grundet selskabernes usikkerhed i forhold til implementering af lovens krav, opfordrer EU- og Regelforum til at arbejdet henimod ikrafttrædelse af tilgængelighedskravene sættes i gang hurtigst muligt og med inddragelse af alle relevante interessenter.