Nummer: 137

SYNLIGGØRELSE OG UDBYGNING AF MULIGHEDEN FOR INDSÆTTELSE AF ACONTO BELØB HOS ARBEJDSMARKEDS FOND FOR UDSTATIONEREDE

Udenlandske tjenesteydere, som er registreret i Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), har mulighed for at indbetale et aconto beløb til Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU). Denne allerede eksisterende mulighed bør markedsføres og synliggøres for virksomheder, så de i højere grad kan benytte den og opnå administrative besparelser.  

En simpel udbygning af det nuværende registreringssystem vil give endnu større administrativ gevinst, hvis der gives mulighed for 1) at aconto indbetaling allerede kan ske ved registreringen, samt 2) muligheden for at hvervgiver (Hvervgiver er den virksomhed som hyrer en udenlandsk virksomhed in f.eks. som underleverandør) kan vælge at oprette en fælles konto, hvor AFU-bidrag til koncerninterne udstationeringer fra virksomhedens udenlandske afdelinger kan trækkes fra. 

Dato:
17. marts 2022
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Beskæftigelsesministeriet
Status på anbefaling:
Følges delvist


Problem  

Udenlandske tjenesteydere skal, ligesom danske arbejdsgivere, betale bidrag til Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede. Denne opkræves for danske medarbejdere i det samlede bidrag til ATP. 

For udenlandske tjenesteydere, som udstationerer medarbejdere til Danmark, opkræves beløbet særskilt kvartalsvist. Bidraget er på 17 kr. pr. årsværk (2021-tal), og ved kortere ansættelser beregnes beløbet forholdsmæssigt. Den kvartalsvise opkrævning er et beløb på 4,25 kr. pr. udstationeret årsværk. 

Mange udstationeringer til Danmark er af ganske kort varighed, f.eks. en uge eller en måned. Her vil den udenlandske tjenesteyder stadig blive mødt med forholdsmæssige opkrævninger for medarbejderes tilstedeværelse i Danmark, oftest i beløbsstørrelsen i omegnen af få kroner eller sågar i øre. 

Større danske virksomheder med mange udenlandske afdelinger, hvor der foregår en del grænseoverskridende aktivitet, mærker især den unødvendige administrative byrde som er forbundet med at betale disse meget begrænsede beløb gentagende gange. Det administrative arbejde forbundet med indbetalingerne står ikke mål med beløbenes størrelse. 

Der er allerede mulighed i Bekendtgørelsen for Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, § 4, stk. 5 til, at udenlandske tjenesteydere registeret i RUT kan indbetale et aconto beløb udover det opkrævede beløb, som vil blive modregnet i senere opkrævninger til fonden. Altså en form for ”rejsekort”-model, hvor der trækkes fra, når opkrævningerne forfalder. 

Givet beløbenes beskedne størrelse, så er denne konto løsning en god mulighed for at mindske virksomhedernes administrative byrder, uden at fonden oplever en reduktion i bidrag. 

Muligheden for denne aconto indbetaling er dog ikke tydelig og bliver ikke nævnt på myndighedernes sider, f.eks. Virk.dk. 

Anbefaling

EU- og Regelforum anbefaler, at:  

Den allerede eksisterende mulighed for aconto indbetaling af bidraget til AFU gøres mere tydeligt, så udenlandske tjenesteydere og danske virksomheders udenlandske koncerner, ikke oplever unødvendigt administrativt arbejde pga. manglende oplysning om en allerede eksisterende ordning. 

Aconto indbetaling allerede kan ske i forbindelse med registreringen i RUT, og at virksomhederne løbende har adgang til at se deres saldo. 

Hvervgiver skal have mulighed for oprette en fælles konto, hvorfra AFU-bidragene for deres koncerninterne udstationeringer fra udenlandske afdelinger kan afregnes fra. 


Potentiale  

Forslaget vil betyde en lettelse af administrative byrder for virksomheder uden en reduktion i AFU’s indtægter. 

Relevant regulering 

Bekendtgørelse 2018-04-08 nr. 267 om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, § 4, stk. 5 

1) Den allerede eksisterende mulighed for aconto indbetaling af bidraget til AFU blev i marts 2022 gjort mere tydelig og fremgår på både virk.dk og businessindenmark.dk. Muligheden for aconto indbetaling fremgår desuden af velkomstbrevet, der følger af en virksomheds registrering i RUT, og af opkrævningen af det ordinære bidrag.
Det forventes, at flere udenlandske tjenesteydere og danske virksomheders udenlandske koncerner, vil anvende muligheden for aconto indbetaling og opleve en administrativ lettelse i forbindelse med betaling af bidraget til AFU. 
 
2) Virksomhederne kan allerede i dag tilgå deres konto og har således mulighed for at se deres saldo på kontoen. 
En virksomheds konto til betaling af bidrag til AFU oprettes på baggrund af de oplysninger, som virksomheden registrerer i RUT. En aconto indbetaling kan således først ske, når kontoen er oprettet. Virksomheden modtager et velkomstbrev, hvor muligheden for aconto indbetaling er beskrevet, efter registreringen i RUT. Det vurderes på den baggrund, at denne del af anbefalingen ikke kan imødekommes. 
 
3) Betalingspligten til AFU påhviler den udenlandske tjenesteyder og ikke hvervgiveren. Det har været en afgørende forudsætning i forbindelse med fondens oprettelse, at de udenlandske tjenesteydere bidrager til fonden. Det vurderes på den baggrund, at denne anbefaling ikke kan imødekommes

Regeringens afrapportering af anbefalingen

Den eksisterende mulighed for aconto indbetaling af bidraget til AFU blev i marts 2022 gjort mere tydelig og fremgår på både virk.dk og businessindenmark.dk. Muligheden for aconto indbetaling fremgår desuden af velkomstbrevet, der følger af en virksomheds registrering i RUT, og af opkrævningen af det ordinære bidrag. 
 
Det er forventningen, at flere udenlandske tjenesteydere og danske virksomheders udenlandske koncerner, anvender muligheden for aconto indbetaling og opleve en administrativ lettelse i forbindelse med betaling af bidraget til AFU.  
 
AFU har imidlertid ikke data, der kan påvise effekten i forhold til arbejdsgivernes indbetaling på baggrund af initiativet.