Nummer: 70

STYRKELSE AF EU'S CIRKULÆRE ØKONOMI VED AT FREMME ET INDRE MARKED FOR AFFALDSRESSOURCER

Affaldstransportforordningen skal ændres, så den ikke hindrer et indre marked for affald. I dag er det bureaukratisk og omkostningsfuldt for virksomheder at udnytte affaldsressourcer på tværs af landegrænser i EU, og det er en barriere for at gøre EU til en mere cirkulær økonomi, hvor ressourcer bruges igen og igen. 

Kommissionen har siden nærværende forslag besluttet at gennemfører en revision af transportforordningen. Danske politikere bør påbegynde en skabelse af en politisk interesse i Rådet og Europa-Parlamentet for en revision.
 

Dato:
22. juni 2020
Type af anbefaling:
Tidlig interessevaretagelse i EU
Tema:
Tidlig interessevaretagelse
Ansvarlig ministerium:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Status på anbefaling:
Følges

Problem

Forordningen stammer fra en tid, hvor affald alene var et problem, hvor det i dag snarere anses for at være en ressource.  Forordningen har til formål at sikre viden om, hvor affald fra EU befinder sig, og den indeholder både en række administrative krav og krav om sikkerhedsstillelse, der udgør en økonomisk byrde for virksomhederne. Disse krav udgør samlet en barriere for virksomheder, der 1) ønsker at tage deres egne produkter tilbage på tværs af landegrænser, så dele af dem kan genbruges eller materialerne kan genanvendes eller 2) affaldsvirksomheder, der har brug for store mængder, dvs. flere landes, ensartede affald for at det økonomisk kan betale sig at investere i behandlingsanlæg. 

Berørt EU-regulering

Affaldstransportforordningen (nr. 1013/2006) skal revideres senest ved udgangen af 2020, og intentionen om at    ændre forventes at indgå i den handlingsplan for cirkulær økonomi, Kommissionen vil offentliggøre i marts 2020.

Berørt dansk lovgivning

Miljøbeskyttelsesloven

Berørte virksomheder

  • Produktionsvirksomheder, der ønsker at etablere tilbagetagningsordninger for egne produkter på tværs af landegrænser. 
  • Affaldsvirksomheder, der ønsker at udnytte stordriftsfordele og behandle en bestemt type affald fra flere lande på et anlæg.

Begrundelse

45 pct. af vores CO2-udledning kommer fra produkter, og en bedre udnyttelse af produkter og materialer, dvs. en mere cirkulær økonomi, vil således bidrage betydeligt til at nå vores klimamål.
For at fremme en cirkulær økonomi bør lovgivningen understøtte 1) tilbagetagningsordninger, 2) sourcing af sekundære råvarer på tværs af landegrænser og 3) en effektiv udnyttelse af teknologier og behandlingsanlæg på tværs af landene i EU og et nemt samarbejde mellem virksomhederne på tværs af landegrænser. Dette uden at gå på kompromis med den nødvendige sikkerhed for og kontrol med sundhed og miljøbeskyttelse. 
Danmark har interesse i et stærkere indre marked, da genanvendelse af dansk affald i overvejende grad sker uden for de danske grænser. Virksomheder i Danmark – og andre mindre lande – er udfordret af besværlige reglerne og høje omkostninger til sagsbehandling.

Der er forskel på, hvor mange egne behandlingsanlæg landene har, og landene har derfor ikke lige stor interesse i at gøre det mere smidigt at udføre affald til behandling i andre lande. Således er der allerede under møder i kommissionen set, at større lande ikke har samme interesse i et styrket indre marked.

Forventede konsekvenser for erhvervslivet

Færre barrierer vil styrke det indre marked for affaldsressourcer. Mange virksomheder vil gerne være mere cirkulære, men administrative byrder og omkostninger gør økonomisk uattraktivt, når det handler om ressourcer på tværs af landegrænser.

Anbefaling

Udgangspunktet er, at alle affaldshåndteringsanlæg i EU er under tilsyn af de lokale eller nationale myndigheder for at sikre, at de overholder alle miljøkrav. 
Transportforordningen bør derfor alene regulere transport til disse anlæg, og den bør generelt understøtte genanvendelse. Forordningens sondring mellem nyttiggørelse og bortskaffelse i relation til transporter er forældet og uanvendelig.
Danmark bør arbejde for:

  • At gøre det administrativt og økonomisk mindre byrdefuldt at overføre affald til genanvendelse end til anden nyttiggørelse og bortskaffelse. 
  • En anerkendelse af at affald i EU er reguleret og håndteret på samme måde i alle medlemsstater. Grænser bør derfor ikke være afgørende for virksomhedernes logistik. 
  • Honorere høj kvalitet og gennemsigtighed i affaldsbehandling. 
     

 

Særlige hensyn

Nationale tilsyn bør fortsat sikre, at alle virksomheder overholder gældende miljøkrav. Der skal sikres transparens i hvor og hvordan affaldet håndteres, særligt det farlige affald skal der være kontrol med.

Igangværende dansk indsats

Der vurderes at være bred opbakning til forslaget blandt interessenter. Flere danske MEP’ere har ligeledes givet udtryk for deres opbakning.

Svar til Regelforum

Regeringen tiltræder anbefalingen og arbejder for en revision af transportforordningen, der skal
gøre det lettere for alle led i kæden at overføre affald til behandling inden for Unionen.