Nummer: 93

STYRK BRUGERVENLIGHEDEN I ESPD-LØSNINGEN

Det kan være svært for selv erfarne tilbudsgivere at forstå sproget og meningsindholdet i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD’et).

Regelforum anbefaler på den baggrund, at der iværksættes initiativer til at styrke brugervenligheden i ESDP-dokumentet, herunder målrettet kommunikation og anvendelse af forklarende bokse. 
 

Dato:
24. juni 2021
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Iværksætteri
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Følges ikke

Når en dansk iværksætter udvikler et nyt produkt, som er målrettet offentlige institutioner såsom kommuner og hospitaler, så er det altafgørende, om virksomheden kan teste eller sælge sin løsning til en dansk offentlig partner. Det kan validere virksomhedens produkt eller løsning og gøre det lettere for virksomheden at afsætte sit produkt eller service på udenlandske markeder.
Nem og enkel adgang til at byde på offentlige udbud er således en væsentlig faktor for disse iværksætteres mulighed for at lykkes og vokse.

Desværre oplever mange iværksættervirksomheder store udfordringer med at byde på udbud og afsætte deres løsninger til det offentlige. Det skyldes bl.a., at det kan være svært at forstå, hvad virksomheden skal afgive af information ved udfyldelsen af ESDP-dokumentet, som virksomhederne skal udfylde til tilbudsgivning på EU-plan. ESPD’et udgør en egenerklæring, som udfyldes elektronisk og skal ledsage en virksomheds ansøgninger og tilbud ved EU-udbud (over tærskelværdierne).  

Anbefaling

Regelforum anbefaler, at der iværksættes tiltag med det formål at øge brugervenligheden i ESDP-løsningen. Initiativerne bør bl.a. have fokus på at fjerne tvivl og fremme forståelsen af den information brugeren skal afgive. En mulig løsning kan være at tilføje forklarende tekstbokse til de enkelte tekstfelter i ESPD. 

I forbindelse med udfærdigelsen af forklarende tekstbokse, bør forklaringerne brugertestes på iværksættere og SMVer for at sikre, at formuleringerne er forståelige for brugeren, og dermed opnår den tiltænkte effekt. 
 

Regelforum bemærker, at der ifm. revisionen af udbudsloven pågår en diskussion om samfundsansvar i offentlige udbud, der ikke er taget højde for med de foreslåede anbefalinger.

Relevant regulering

Udbudsloven 

Yderligere oplysninger    

  • Problemstillingen er blevet fremhævet af flere høringsparter ifm. evalueringen af udbudsloven. 
  • Dansk Industri, Dansk Erhverv, Akademikerne, SMVdanmark og Fagbevægelsens Hovedorganisation deltager i Forum for Offentlig-Privat Samarbejde (FOPS) under Erhvervsministeriet. Her fremlægges ligeledes anbefalinger til revidering af udbudsloven, bl.a. med henblik på at reducere transaktionsomkostninger og øge innovation og kvalitet i udbud, hvilket vil gøre det lettere for SMV’er og iværksættere at deltage i udbud.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er i gang med at evaluere udbudsloven og har fremlagt en evalueringsrapport i foråret 2021, der blandt andet berører udfordringer for iværksættere og SMV’er, som vedrører disse anbefalinger. Nærværende problemstilling er blevet fremhævet af flere høringsparter ifm. evalueringen. 
     

Regeringen besluttede ikke at igangsætte fase 2 af MitUdbud-projektet, som var udviklingen af en ESPD-komponent, som en del af regeringens arbejde med politisk prioriteret opgavebortfald og nedbringelse af statslige årsværk. 
    
På den baggrund gennemføres denne anbefaling ikke.