Nummer: 151

SIKRE RAMMER FOR INTRAEUROPÆISK TRANSPORT AF CO2

Uklarhed om regler og mulighed for grænseoverskridende maritim transport af CO2 udfordrer EU’s klimamål med at reducere emissioner med 55% inden 2030 samt EU’s kortlagte behov for geologisk lagring af CO2 frem mod 2050. Hertil udfordrer uklarheden rammerne for danske erhvervsinteresser og dokumenteret socioøkonomisk potentiale.

Grænseoverskridende transport kan i dag tilsyneladende kun ske ved hjælp af bilaterale aftaler imellem to lande. Det anbefales at der skabes et fælles EU marked for maritim transport af CO2. Dette vil understøtte både den klimamæssige og erhvervsmæssige dimension af europæisk CCS udrulning.  

Regelforum anbefaler, at regeringen for at muliggøre en storstilet udviklping af CO2-transportnetværk i Europa, vil afklare den juridiske status for maritim transport af CO2 og på EU-niveau sikre udarbejdelse af operationel guidance i forbindelse med den kommende EU CCUS-strategi.
 

Dato:
13. september 2023
Type af anbefaling:
Tidlig interessevaretagelse i EU
Tema:
Tidlig interessevaretagelse
Ansvarlig ministerium:
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet
Status på anbefaling:
Følges

EU har kortlagt behovet for fangst og lagring af CO2 frem imod 2050. Analyser viser et behov for industriel fangst af CO2 på op til 550 millioner tons CO2 p.a. Disse mængder skaber behov for den nødvendige infrastruktur. Heriblandt den maritime transport af CO2 – ikke kun nationalt, men også regionalt og internationalt. 

I tillæg har Danmark en ambition (qua DK CCS-strategi) om at være EU-hub for CO2-lagring. 

EU’s Fit for 55-pakke medfører et behov for transport af CO2 til søs, på vej og bane samt i rørledninger. Formålet for specifik maritim transport af fanget fossilt eller biogen CO2 er geologisk lagring (CCS) eller videre anvendelse i nye brændstoffer (CCUS). 

Markedet for maritim CO2-transport behøver et mere klart og harmoniseret juridisk rammeværk. Europa-Kommissionens forventede strategi for CCUS bør sikre klar vejledning og juridisk sikkerhed for maritim tværeuropæisk transport af den fangne CO2 til offshore geologisk lagring.

Grænseoverskridende transport af CO2 til offshore geologisk lagring er reguleret under London-protokollen fra Den Internationale Søfartsorganisation (IMO), artikel 6. 

Et ændringsforslag fra 2009 muliggør lagring af CO2 i undergrunden. Protokollen er ikke ratificeret af alle IMO-medlemslande, og derfor er CO2 stadig i IMO-regi defineret som et affaldsprodukt, der ikke kan transporteres på tværs af grænser uden bilateral aftale landene imellem. 

Benyttes den transporterede CO2 til PtX produktion er det tilladt at flytte på tværs af landegrænser.

I 2019 blev der præsenteret en midlertidig løsning (dvs. i afventning af ikrafttrædelsen af 2009-ændringen til artikel 6), der tillader CO2-eksport til lagring under havbunden for lande, der indgår bilaterale IMO-aftaler. 

I Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) kan en forenklet proces finde anvendelse, dvs. med en anmeldelse til IMO, men ingen bilaterale aftaler nødvendige. Dette jf. et nyligt analysepapir udgivet af DG CLIMA. 

For at muliggøre en storstilet udvikling af CO2-transportnetværk i Europa, skal den juridiske status og konsekvenserne af DG CLIMA-analysepapiret afklares og operationel guidance bør udarbejdes i forbindelse med den kommende EU CCUS-strategi. 
 

Det anbefales, at Danmark arbejder for lovmæssig vejledning for intraeuropæisk grænseoverskridende maritim transport af CO2 til geologisk lagring i Europa-Kommissionens planlagte CCUS-strategi planlagt for 2023.

Begrundelse  

Manglende klarhed i lovgivningen for uhindret maritim transport af CO2 på tværs af grænser er medvirkende til usikkerhed i et nyt marked som er afgørende for den grønne omstilling og rummer et stort økonomisk potentiale for danske virksomheder, herunder de maritime erhverv.

Konsekvenser  

Manglende løsning på problemet kan føre til: 
•    Potentiel uopfyldt målsætning for Danmark som EU-hub for lagring af CO2
•    Markant negativ klimamæssig effekt for de EU-lande som ikke har nationale geologiske offshore lagringsmuligheder, og som derfor kunne have gavn af at sende stor skala CO2 på tværs af landegrænser, bl.a. til DK. 
•    Flaskehalse i forhold til at indfri EU’s klimamål for 2030
•    Flaskehalse for produktion og tilgængelighed af nye brændstoffer
•    Udfordrer udviklingen af et nyt dansk erhverv med dokumenterede positive socioøkonomiske effekter i form af 2.500 grønne jobs. se mere på Dansk Metals hjemmeside)
•    Markant mindre fremtidig indtjening for danske rederier med speciale i maritim transport af CO2. Lige pt. er der fire danske rederier som ser fremtidig forretning i maritim transport af CO2.   
•    Potentiel risiko for ”formatforvirring” i det markante antal af bilaterale aftaler der skal gennemføres som substitut for en harmoniseret juridisk løsning. Dette kan potentielt set føre til en ”unlevel playing field”.  

Berørt EU-regulering

Udkast til CCUS-strategi forventes præsenteret i marts 2023 med høringsperiode. Næste CCUS-forum plenarmøde afholdes i november 2023. 
Europa-Kommissionen udgav i september 2022 en rapport, der kigger nærmere på maritim CO2-transport i kontekst af London-protokollen. 
Maritim CO2-transport er berørt af flere lovgivninger under Fit for 55-pakken, herunder RED, ETS og FuelEU Maritime

Berørt dansk lovgivning   

Kommissionen har 12. januar 2023 godkendt dansk ordning på 1,1 mia. EUR til støtte for udbredelsen af teknologier til CO2-fangst og -lagring i form af Project Greensand, der bl.a. indeholder en bilateral samarbejdsaftale mellem Danmark og Belgien om grænseoverskridende transport af CO2 til geologisk lagring. De er de første lande i verden, der har indgået en sådan bilateral ordning.

Igangværende dansk indsats   

Danske Rederier er bekendt med at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er vidende om problemstillingen – men ikke bekendt med at der arbejdes aktivt på en fælles europæisk juridisk aftale for grænseoverskridende maritim transport. 
Forslagsstiller er derfor ikke bekendt med igangværende dansk indsats på EU-niveau.
 

Regeringen tiltræder regelforums anbefaling. Regeringen vil arbejde for, at der som led i Kommissionens kommende CCUS-strategi skabes klarhed over de juridiske rammer for grænseoverskridende transport af CO2 mellem EU-landene.