Baggrund og Problem
Problem
Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) er en del af "Fit for 55"-pakken og trådte i kraft 1. oktober 2023. CBAM-forordningen har til formål at mindske CO2-lækage, ved at lægge en pris på importen af visse varer fra tredjelande inden for sektorerne jern og stål, aluminium, cement, hydrogen, gødning og elektricitet.
Implementeringen af CBAM er opdelt i en transitionsfase, der alene indbefatter et rapporteringskrav, og en definitiv fase, hvor et betalingskrav bl.a. træder i kraft. Implementeringen af CBAM har medført en tung administrativ byrde for virksomheder, der fremstår uproportionel i forhold til de konkrete importer af CBAM-omfattede varer.
Disse byrder indbefatter, men er ikke begrænset til, dataindsamling fra tredjelande. I mange tilfælde enten kan eller vil de relevante leverandører ikke levere det påkrævede data til CBAM-rapporteringen. Det betyder, at mange virksomheder er nødt til at anvende standardværdier til deres CBAM-rapportering for at leve op til kravene, hvilket forventes at være mere omkostningsfyldt end rapportering med faktiske emissionsværdier.
Selve CBAM-rapporteringen er i sig selv enormt administrativt omkostningsfyldt, da det er en ny type rapportering, som kræver både toldteknisk viden, viden om CO2-monitoriering samt besværlige kommunikationskanaler med leverandører. Særligt SMV’er er udfordrede af den tunge rapporteringsbyrde.
Derudover er bagatelgrænsen for, hvornår der skal laves CBAM-rapportering alene på €150. Det betyder, at utroligt mange virksomheder skal indrapportere for meget små import-mængder, som overstiger €150 i værdi, men ofte har meget små emissions-værdier. Igen er særligt SMV’er ramt hårdt på at skulle allokere så store administrative ressourcer til at rapportere på så små mængder import.
Potentiale
CBAM har på nuværende tidspunkt medført store administrative byrder og tager ressourcer væk fra virksomhedernes kerneforretning. Fra 2026 vil CBAM også medføre en konkret omkostning for import af de omfattede varer. Dette forventes at have en negativ påvirkning på europæiske virksomheders konkurrenceevne.
I en rundspørge foretaget af Dansk Industri, svarer ca. 60% af de adspurgte virksomheder, at de forventer at det nuværende CBAM-regelsæt vil få indvirkning på deres forsyningskæde eller forretningsmodel.
Relevant regulering
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2023/956 af 10. maj 2023 om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme
KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESFORORDNING (EU) 2023/1773 af 17. august 2023 om gennemførelsesbestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/956 for så vidt angår indberetningspligten med henblik på kulstof-grænsetilpasningsmekanismen i overgangsperioden
Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme [netop nu i høring]
Yderligere oplysninger
Det er afgørende, at CBAM er WTO-kompatibel og ikke opfattes som et protektionistisk lovgivning i tredjelande.
Det er nødvendigt at tage højde for, at CBAM skal understøtte EU's klimamål og samtidig beskytte EU-industrien mod unfair konkurrence.
De anbefalinger, som præsenteres her, bygger ovenpå de tidligere vedtagne anbefalinger i EU-Regelforum i forbindelse med forhandlingerne af CBAM-forordningen, som blev afgivet 25. marts 2021.
Anbefaling
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at regeringen arbejder for, at revisionen af CBAM sikrer, at virksomhedernes konkrete udfordringer imødekommes og den administrative byr-de nedbringes væsentligt fra det nuværende niveau. Konkret foreslås det, at rege-ringen arbejder for at:
- Hæve bagatelgrænsen således, at bagatelgrænsen for CBAM-rapportering hæves betydeligt fra de nuværende €150. Som alternativ til en højere bagatelgrænse, bør det overvejes, om denne grænse skal fast-sættes ud fra andre parametre end værdi, f.eks. vægt eller udledt CO2. Det vil medføre, at forholdet mellem rapporteringsbyrden og import-mængden vil være mere proportionel, særligt for SMV’er, der ofte har en mindre import og få administrative ressourcer.
- Sikre at autorisationskravet ikke blokerer virksomheders import. På nuværende tidspunkt bliver virksomheder notificeret om, at de er CBAM-rapporteringspligtige efter de har foretaget en import af CBAM-varer. Fra 2026 er der lagt op til, at virksomheder skal være autoriserede CBAM-importører inden de foretager importen, ellers vil varer blive stoppet ved grænsen. Det er afgørende at dette ikke kommer til at medføre, at varer strander på grænsen i månedsvis imens virksomheder venter på både at blive notificeret om CBAM-rapporteringspligt og herefter også afvente at blive autoriseret CBAM-importør for at kunne importere de pågældende varer.
- CBAM udvides balanceret. Det er afgørende at regeringen i forbindelse med den kommende revision arbejder for at sikre, at den varslede udvidel-se af CBAM-omfattede varer, gøres balanceret og i tæt dialog med den europæiske industri.
- De europæiske industrier inddrages i revisionen. Det anbefales, at regeringen arbejder for, at berørte europæiske industrier aktivt allerede nu inddrages i den kommende revision af CBAM-forordningen. Dermed kan berørte industrier bidrage med konkrete forslag og hjælpe med at sikre en mindre administrativ tung og omkostningsfyldt implementering.
- Viden og ressourcer om CBAM bliver mere tilgængelige i tredjelan-de: Det anbefales, at regeringen arbejder for, at indsatsen for at øge be-vidstheden om CBAM-krav i tredjelande styrkes, og derudover at skabelo-ner og vejledninger oversættes til flere tredjelandes sprog. Dette vil gøre processen enklere for virksomheder, der er afhængige af data fra leveran-dører og underleverandører i tredjelande.