Nummer: 136

REVIDÉR ”VEJLEDNING OM OFFENTLIGGØRELSE OG DEKLARERING AF OPLYSNINGER I KONSULENTRAPPORTER BESTILT AF OFFENTLIGE MYNDIGHEDER”, SÅ PRISOPLYSNINGER IKKE LÆNGERE FREMGÅR AF DEKLARATIONER

Økonomistyrelsen har i januar 2022 offentliggjort ’Vejledningen om offentliggørelse og deklarering af oplysninger i konsulentrapporter bestilt af offentlige myndigheder’.  

Vejledningen udgør en administrativ byrde for virksomheder, der udarbejder konsulentrapporter for det offentlige, da de skal bruge ekstra ressourcer på at indgå i dialog med den offentlige myndighed, der har bestilt konsulentrapporten, for at vurdere, hvorvidt totalprisen for ydelsen udgør en forretningshemmelighed og dermed ikke kan indgå som en del af det deklarerede materiale. 

 

EU- og Regelforum anbefaler, at vejledningen revideres, så totalpris ikke længere kan indgå som en del af det deklarerede materiale. 

AC undlader stillingtagen til denne anbefaling.

Dato:
17. marts 2022
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Finansministeriet
Status på anbefaling:
Følges ikke


Problem  

Vejledningen udgør en administrativ byrde for virksomheder, der udarbejder konsulentrapporter, herunder specialistrådgivning inden for bl.a. jura, IT- og software, revision, strategi, bæredygtighed, kommunikation m.m.  

Byrden består i, at virksomhederne skal bruge ekstra ressourcer i form af arbejdskraft og tid på at indgå i dialog med den offentlige myndighed, der har bestilt konsulentrapporten, for at vurdere, hvorvidt totalprisen for ydelsen udgør en forretningshemmelighed.  

For hver konsulentrapport vil virksomheden, der har udarbejdet konsulentrapporten, og den offentlige myndighed, der har bestilt konsulentrapporten, sammen skulle vurdere, hvorvidt der af totalprisen kan udregnes enhedspriser, eller hvorvidt delpriser anses for at være en forretningshemmelighed.  

I vurderingen skal ikke alene indgå overvejelser om, hvorvidt enhedspriser kan udregnes på baggrund af konsulentrapportens indhold og totalpris alene, men også om en eventuel senere aktindsigt i virksomhedens tilbud til myndigheden sammenholdt med totalprisen og den offentliggjorte rapport kan lede til afsløring af forretningshemmeligheder i form af enhedspriser. 

Først skal virksomheden tage stilling til denne problemstilling, hvorefter den skal fremføre argumenterne overfor den offentlige myndighed i en formel høring/dialog. Herefter skal den offentlige myndighed forholde sig til argumentationen og vurdere denne op imod offentlighedsloven. 

Denne vurdering er omfattende og tidskrævende, da konsekvenserne ved at oplyse en totalpris, hvor man kan udregne enhedspriser eller kan gennemskue prissætningen, er alvorlige og kan skade leverandørens konkurrenceevne ift. fremtidige udbud eller andre aftaler. 

Det er ydermere væsentligt at notere, at beretning B 146 afgivet af Social- og Indenrigsudvalget (SOU) den 25. juni 2020, som vejledningen er udarbejdet på baggrund af, ikke eksplicit nævner pris som et element, der bør eller kan deklareres. Vejledningen kan således betragtes som at gå længere end hvad beretningen lægger op til. 

Anbefaling

Intentionen i beretning B 136 afgivet af Social- og Indenrigsudvalget (SOU) den 25. juni 2020 var at skabe øget åbenhed og gennemsigtighed om konsulentrapporter, der bestilles i det offentlige.  

Denne intention kan bevares uden at pålægge de virksomheder, som leverer konsulentrapporter til det offentlige, samt de offentlige myndigheder, der bestiller konsulenterrapporter, en ekstra administrativ byrde. Beretningen nævner ikke eksplicit pris, som et element, der bør eller kan indgå som en del af deklarationen, og derfor er det muligt at implementere vejledningen uden dette element og stadigvæk være tro mod beretningen. 

EU- og Regelforum anbefaler derfor, at vejledningen om offentliggørelse og deklaration af oplysninger i konsulentrapporter bestilt af offentlige myndigheder revideres, og mere specifikt at totalpris ikke længere indgår som en oplysning, der kan deklareres. 


Potentiale  

Det vil lette den administrative byrde for både virksomheder og offentlige myndigheder i form af tid forbrugt, da de ikke længere skal vurdere, hvorvidt totalprisen for ydelsen konstituerer en forretningshemmelighed. 

Relevant regulering 

Vejledningen er udarbejdet på baggrund af beretning B 136 afgivet af Social- og Indenrigsudvalget (SOU) den 25. juni 2020 om indførelse af åbenhed om konsulentrapporter bestilt af offentlige myndigheder. 

Link til: vejledning 

Regeringens svar til Regelforum

Vejledningen er udarbejdet på baggrund af beretning over forslag til folketingsbeslutning om indførelse af åbenhed om konsulentrapporter bestilt af det offentlige (B136) afgivet af Social- og Indenrigsudvalget (SOU) den 25. juni 2020. Intentionen med beretningen var at skabe øget åbenhed og gennemsigtighed om konsulentrapporter, der bestilles af det offentlige. Regelforum anbefaler, at vejledningen revideres, således at prisoplysninger fremover ikke længere kan fremgå af det deklarerede materiale.

Anbefalingen fra Regelforum følges ikke af regeringen. Regeringen har besluttet at fastholde reduktionsmålene for forbruget af eksterne konsulenter i det offentlige. Som led heri har regeringen en ambition om 4 at sikre transparens i konsulentrapporter bestilt af det offentlige. Regeringen mener, at totalpris kan være et relevant parameter at offentliggøre med henblik på at sikre gennemsigtighed om konsulentrapporter bestilt af det offentlige. Det fremgår af vejledningen, at det kan undlades at offentliggøre totalpris, hvis konsulentfirmaet oplyser, at prisen udgør en forretningshemmelighed, og hvis det på baggrund heraf vurderes, at betingelserne for at udelade oplysningen er til stede i medfør af offentlighedsloven. Den administrative byrde for virksomhederne ved fastholdelse af totalpris i vejledningen vurderes dermed begrænset, idet vurderingen af om totalpris udgør en forretningshemmelighed efter offentlighedslovens bestemmelser påhviler den offentlige myndighed og ikke virksomheden.