Nummer: 111

PROJEKT OM VIDENDELING OM INTELLIGENT UDVÆLGELSE AF VIRKSOMHEDER TIL TILSYN

Kontrolbesøg på virksomheder der følger reglerne, giver unødige omkostninger for virksomhederne, samtidig med at kontrolressourcerne kunne være anvendt bedre andre steder. 

Regelforum anbefaler derfor, at de myndigheder der i større omfang udfører tilsyn på virksomheder, etablerer et projekt om videndeling for udnyttelse af digitale muligheder til at udvælge relevante tilsynsobjekter. Her tænkes især på Arbejdstilsynet, Sikkerhedsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen,  Fødevarestyrelsen, Skat, det kommunale miljøtilsyn og Miljøstyrelsen.  
 

Dato:
11. november 2021
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Kontrol og tilsyn
Ansvarlig ministerium:
Beskæftigelsesministeriet
Status på anbefaling:
Følges

Problem   

Adskillige myndigheder gennemfører tilsyn på danske virksomheder. Hver enkelt tilsynsbesøg indebærer, at virksomhederne skal sætte tid og ressourcer af til forberedelse, deltagelse og evt. opfølgning. Det gælder også for virksomheder, der er fuldt regelefterlevende, så der ikke er nogen overtrædelser for tilsynsmyndigheden at reagere på.

Kontroltilsyn på regelefterlevende virksomheder betyder samtidig, at ressourcerne så ikke er til rådighed for myndigheden til tilsyn hos de virksomheder, der ikke efterlever reglerne, således de reelt bliver spildt.

Det er derfor relevant, at myndighederne i mindst muligt omfang bebyrder regelefterlevende virksomheder med kontroltilsyn, og retter tilsynsindsatsen hen, hvor behovet for håndhævelse er størst.

Et eksempel er Arbejdstilsynets grundtilsyn, hvor data viser, at der på trods af, at virksomhederne udvælges efter en risikomodel alligevel er godt 3 ud af 4 tilsyn som sker på virksomheder, hvor der ikke træffes afgørelser om risici i arbejdsmiljøet. DA dokumenterede i 2014, at selv virksomheder, der ikke får nogen afgørelser eller andet, i gennemsnit brugte 11 timer på et kontrolbesøg fra Arbejdstilsynet (arbejdsmarkedsrapport-2014.pdf (da.dk). Arbejdstilsynet gennemførte i 2019 ca. 36.000 tilsyn på godt 20.000 virksomheder. Heraf var ca. 10.000 tilsyn grundtilsyn.  

Det bemærkes, at det også kan være relevant med et vist omfang af tilsyn på regelefterlevende virksomheder, sådan at de ikke de-facto er helt undtaget for muligheden for at få tilsyn. Derfor er målet ikke 100 pct. tilsyn på virksomheder, som forventes at have overtrædelser.

Anbefaling

Regelforum anbefaler, at alle kontrolmyndigheder med virksomhedstilsyn i et større omfang, etablerer et fælles videndelingsprojekt om intelligent udvælgelse af virksomheder til tilsyn.

Der skal være fokus på de enkelte myndigheders erfaringer med - og muligheder for - større grad af databrug og digitalisering til at identificere relevante tilsynsobjekter (virksomheder). Der kan være tale om at dele viden fra praksis, viden fra forsøg og viden om fx. identificerede data, som er egnet til at anvende og evt. dele mellem myndigheder. 
   
Projektets arbejde vil skulle bidrage til at forebygge, at virksomheder unødigt skal bruge tid og ressourcer på tilsyn, der ikke er behov for. Projektet skal samtidig bidrage til i højere grad, at lede tilsynsressourcerne hen mod de regelbrydende virksomheder, og forhindre de opnår unfair konkurrencefordele. 
 

Potentiale     

Anbefalingen vil bidrage til, at alle regelefterlevende virksomheder, der i dag er underlagt kontroltilsyn fra én eller flere myndigheder, på sigt vil opleve at få færre tilsyn. Det kan være tilsyn med virksomhedens arbejdsmiljø, miljøtilladelser, eller andre tilsyn. 

Anbefalingen vil endvidere bidrage til, at regelefterlevende virksomheder i mindre grad vil opleve konkurrencepres fra virksomheder, der opnår fordele ved ikke at efterleve reglerne.

Det er for nuværende ikke muligt at skønne over anbefalingens konkrete potentiale i sparede timer.   

Et konkret eksempel kan være, at for virksomheder af samme størrelse og i samme branche, kan miljøkontrollen - frem for mere tilfældig udvælgelse - i flere tilfælde udvælge de virksomheder til tilsyn, der har en historik med overtrædelse af fx. skatte- eller arbejdsmiljølovgivningen, hvis data viser en signifikant sammenhæng mellem overtrædelser af disse lovgivninger. På den måde bliver de virksomheder, der har orden i reglerne ikke bebyrdet unødigt, samtidig med, at de skærmes mod unfair konkurrence fra de virksomheder, der nu får påbudt at få lovliggjort sine forhold.  

Relevant regulering    

Adskillige. 

Yderligere oplysninger  

Dette projekt er i forhold til anbefaling "Projekt om Best-Practice for ensartet håndhævelse på tilsyn" foreslået som et separat projekt. 
Det skyldes, at dette her projekt er tænkt som et IT-forum, der handler om at udnytte digitale muligheder for at identificere relevante tilsynsobjekter.  Forum om håndhævelse er derimod langt mere konkret orienteret mod hvordan mødet mellem tilsynsførende og virksomheden foregår, på det enkelte kontroltilsyn.  

Arbejdstilsynet er som led i et politisk forlig i 2019 pålagt at arbejde helt systematisk med at anvende data til i højere grad at udpege relevante tilsynsobjekter, så "træfsikkerheden" i tilsynet øges. Det kan gøre det relevant at overveje Arbejdstilsynet som den myndighed, der forestår igangsætning af det foreslåede projekt. 

Lovforslaget findes her.
 

Svar til Regelforum

Regeringen vil følge anbefalingen fra Regelforum om en dialog om videndeling om intelligent udvælgelse at virksomheder til tilsyn med andre myndigheder.

Konkret har Arbejdstilsynet som led i den politiske aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet (2019) udviklet og implementeret en ny risikomodel for udtag af danske virksomheder til grundtilsyn, som kan føre til en mere præcis udvælgelse af de arbejdspladser, der udtages til tilsyn.

Den nye model er taget i brug i 2021. Formålet med modellen er at identificere de virksomheder, der er i størst risiko for problemer med arbejdsmiljøet ved hjælp af kunstig intelligens Tyve procent af virksomhederne udtages til grundtilsyn som en stikprøve.
Modellen udvikles løbende og har vist at sig at være mere præcis end den hidtidige model.
Regeringen vurderer, at det er relevant for myndigheder, der fører tilsyn med virksomheder at dele viden og erfaringer med brug af data og digitalisering til at identificere tilsynsobjekter. Arbejdstilsynet har som led i udviklingen af risikomodellen haft et løbende samarbejde med Erhvervsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen om dette.

Arbejdstilsynet vil i 1. halvår 2022 videreføre og udbygge dialogen med relevante myndigheder om et samarbejde.

Arbejdstilsynet vil desuden indlede en dialog med de norske og svenske arbejdsmiljømyndigheder omkring erfarings- og metodeudvikling på området.

Regeringens afrapportering af anbefalingen

Regeringen har gennemført anbefalingen om at etablere et forum for videndenling om intelligent udvælgelse af virksomheder til tilsyn. 
 
Arbejdstilsynet førte i 1. halvår 2022 drøftelser med andre myndigheder vedrørende oprettelse af forum og udarbejdelse af kommissorium.  
 
Det blev besluttet at indarbejde forummet som en arbejdsgruppe under Netværk for ensartet håndhævelse på tilsyn, som forankres i Arbejdstilsynet (KONTIL 3: Projekt om best-practice for ensartet håndhævelse på tilsyn) under hensyntagen til, at deltagerkredsen på myndighedsniveau i det store hele vil være sammenfaldende. 
 
Forummet vil som følge heraf have mulige deltagere fra følgende tilsynsmyndigheder (ikke alle har virksomheder som tilsynsobjekter):  
 
•    Arbejdstilsynet 
•    Søfartsstyrelsen 
•    Fødevarestyrelsen 
•    Erhvervsstyrelsen 
•    Trafikstyrelsen 
•    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 
•    Skattestyrelsen 
•    Sikkerhedsstyrelsen 
•    Miljøstyrelsen 
•    Styrelsen for patientsikkerhed 
•    Politiet 
 
Forummet som arbejdsgruppe blev præsenteret i forbindelse med konstitueringen af det nye netværk for ensartet håndhævelse på et møde i december 2022. Det første møde i forummet finder forventeligt sted i 1. halvår 2023.