Baggrund og Problem
Problem
En række myndigheder fører hver især kontrol med et stort lovkompleks, hvor det for nogle gælder at nogle af reglerne er baseret på et element af skøn.
Det giver risiko for;
- forskelligartet fokus på hvilke dele af reglerne, der prioriteres i kontrollen fra virksomhed til virksomhed,
- at der udøves et forskelligartet skøn på ens forhold, og
- forskelligartet praksis inden for myndigheden, i forhold til hvad der opfattes som lovlige minimumskrav kontra bedste-praksis.
Det medfører risiko for forskellighed i hvilke krav virksomhederne bliver mødt med i forhold til fx. deres indretning og produktion, og dermed at de får uensartede konkurrenceforhold, ligesom der er risiko for forskelle i beskyttelsesniveauet
Således kan den ene af to virksomheder - med ensartede emner der skal håndteres manuelt - blive mødt af krav om betydelige ombygninger for at lette de ansattes ergonomiske byrder, mens den anden virksomhed ingen krav får.
Problemstillingen vedrører både ensartethed i hvilke dele af reglerne der fokuseres på under tilsyn, hvilket skøn der udøves i vurderingen af om reglerne er overtrådt, samt på hvilket niveau (minimum/best practice), forholdene skal bringes i orden.
Anbefaling
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at kontrolmyndigheder der har virksomhedstilsyn i et større omfang, etablerer et projekt med tværgående samarbejde om Best-Practice om ensartet kontrol og håndhævelse på tilsyn.
Den nærmere målgruppe af kontrolmyndigheder er de, der har virksomhedstilsyn, hvor tilsynets indhold ikke er objektivt fastlagt lov, og hvor reglerne helt eller delvist baserer sig på skøn.
Anbefalingen har konkret myndigheder som Arbejdstilsynet, Fødevarestyrelsen og den kommunale miljøkontrol som målgruppe. Andre kontrolmyndigheder kan også være relevante.
Projektets myndigheder kan udveksle viden og erfaringer, herunder dele viden fra egne udviklingsprojekter og kan indhente og formidle viden fra relevant forskning og erfaringer fra sammenlignelige lande.
Hvis virksomheder på tværs af landet mødes af ensartet fokus i tilsynet og ensartet kontrol og med niveauet i håndhævelsen af reglerne, vil det forebygge, at myndighedernes kontrol i sig selv udgør en konkurrenceforvridende faktor.
Potentiale
Det er vurderingen, at der vil være et betydeligt potentiale for at styrke ensartetheden i tilsynet, blandt flere myndigheder, ved et struktureret projektsamarbejde om deling af viden på området.
Eksempelvis er Arbejdstilsynet en myndighed med et stort regelkompleks, hvor kravene i reglerne i høj grad er skønsbaserede. Kontrollen foregår samtidig på alle typer af virksomheder, og af et stort antal tilsynsførende.
Endelig kan der på visse områder være et tydeligt spænd mellem lovens minimumskrav, og dét niveau en branches frontløberne arbejder efter.
Disse vilkår har gjort at ensartethed har været et tema i en lang årrække hos myndigheden, og det er en udfordring, der ikke er væk. Der formodes, at Arbejdstilsynet ikke er den eneste myndighed med disse udfordringer.
Der er ikke konkret viden om hvor udbredt problemstillingen konkret er, eller hvor mange virksomheder, der er berørt.
Relevant regulering
Arbejdsmiljøloven, Miljøbeskyttelsesloven, Fødevarelovgivningen.
Yderligere oplysninger
Denne anbefaling er i forhold til anbefaling om "Projekt om videndeling om intelligent udvælgelse af virksomheder til tilsyn" foreslået som et separat projekt. Det skyldes, at denne anbefaling er konkret orienteret mod mødet mellem tilsynsførende og virksomheden på det enkelte kontroltilsyn, mens den anden anbefaling er tænkt som et projekt, der handler om at udnytte digitale muligheder for at identificere relevante tilsynsobjekter.
Arbejdstilsynet kan evt. være den myndighed, der forestår igangsætning af det her foreslåede projekt.
Regeringens svar
Svar til Regelforum
Regeringen vil følge anbefalingen fra Regelforum om at etablere et tværgående samarbejde om Best-Practice for ensartet håndhævelse på tilsyn blandt de myndigheder, der har virksomhedskontrol i større omfang.
Samarbejdets formål er at dele viden på tværs af tilsynsmyndigheder og afsøge eventuelle potentialer i forhold til ensartet kontrol og håndhævelse af lovkrav på tilsyn. Myndighederne vil bl.a. kunne udveksle erfaringer fra egen tilsynspraksis og dele viden fra udviklingsprojekter.
Det er et vedvarende tema for Arbejdstilsynet og også andre tilsynsmyndigheder at arbejde med en ensartet tilgang til tilsyn i sammenlignelige tilfælde. Da tilsyn foretages på forskellige virksomheder og i forskellige brancher og i nogen udstrækning baserer sig på faglige vurderinger, kan der være variation både inden for de enkelte tilsynsmyndigheder og på tværs af myndighederne.
Myndighederne understøtter via forskellige tiltag, at tilsynsførende møder virksomheder med samme udgangspunkt og foretager begrundede faglige vurderinger (skøn). Fx gennem grunduddannelse, procedurer og andet tilsynsunderstøttende materiale og it-understøttelse samt organisationsstrukturer, der sikrer løbende erfaringsudveksling.
Myndighederne samarbejder desuden aktuelt om en række tilsynsindsatser. Fx kan nævnes den fælles myndighedsindsats over for social dumping, hvor Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og Politiet arbejder tæt sammen om tilsynsindsatsen. Derudover etableres der samarbejde ad hoc, når der er et behov, fx koordineringen af tilsyn mellem Arbejdstilsynet, Fødevarestyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen i forbindelse med corona (Covid-19). Flere myndigheder deltager desuden i et Dialogforum for tilsynsmyndigheder med henblik på at øge samarbejdet mellem aktører, som fører tilsyn på socialområdet.
Regeringen vurderer, at det er relevant at udbrede erfaringsudveksling på tværs af tilsynsmyndigheder om, hvordan myndighederne, som har virksomhedskontrol i større omfang, arbejder med at sikre en faglig kvalificeret ensartet tilgang på tilsyn - og dermed ensartede konkurrenceforhold og beskyttelsesniveau på virksomhederne.
De tilsynsmyndigheder, der vil være relevante at inddrage i samarbejdet, vil foruden Arbejdstilsynet som udgangspunkt være Fødevarestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, den kommunale miljøkontrol og evt. tilsynsmyndigheder på social- eller uddannelsesområdet. Andre myndigheder kan inviteres til at bidrage med inspirationsoplæg om ensartethed, fx Ankestyrelsen.
Arbejdstilsynet vil i 1. halvår 2022 indlede dialog med de relevante myndigheder om rammerne for det tværgående samarbejde og invitere parterne fra Regelforum til at bidrage med forslag til temaer for møderne. Tilsynsmyndighederne vil i forlængelse heraf fra 2. halvår 2022 mødes til temadrøftelser, og Arbejdstilsynet forventer at opsamle erfaringer med henblik på at vurdere udbyttet af det tværgående samarbejde om Best-Practice for ensartet håndhævelse på tilsyn.
Regeringens afrapportering af anbefalingen
Regeringen har gennemført anbefalingen om at etablere et tværgående samarbejde om Best-Practice for ensartet håndhævelse på tilsyn blandt myndigheder, som har virksomhedskontrol i større omfang.
Arbejdstilsynet kortlagde i 1. halvår 2022 eksisterende samarbejder og netværk med andre tilsynsmyndigheder. På den baggrund blev det i 2. halvår 2022 besluttet at etablere et nyt Netværk for ensartet håndhævelse på tilsyn, som forankres i Arbejdstilsynet. Netværket viderefører og udvider et samarbejde, som hidtil er varetaget i Håndhævelsesforum med Søfartsstyrelsen som tovholder. Deltagerkredsen udvides, så den samlet omfatter følgende myndigheder:
Arbejdstilsynet
Søfartsstyrelsen
Fødevarestyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Trafikstyrelsen
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Skattestyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen
Miljøstyrelsen
Styrelsen for patientsikkerhed
Politiet.
På baggrund af et udarbejdet kommissorium blev det nye netværk konstitueret på et møde i december 2022. Netværkets formål er at bidrage til en mere effektiv, ensartet og sammenhængende indsats på tværs af tilsynsmyndigheder. Netværket planlægger at mødes halvårligt til temadrøftelser, og sideløbende samarbejder relevante deltagende styrelser i arbejdsgrupper om afgrænsede emner. Et eksempel herpå er et samarbejde om videndeling om intelligent udvælgelse af virksomheder til tilsyn (jf. Regelforums anbefaling, KONTIL 2). Derudover har der i forlængelse af mødet i december 2022 været ad hoc-udveksling blandt et udsnit af myndighederne i forhold til specifikke spørgsmål om forvaltningsretslig praksis.