Baggrund og Problem
Problem
Danske arbejdsgivere kan ifølge udlændingeloven ifalde erstatningsansvar for at have en international medarbejder udenfor EU/EØS ansat uden gyldig arbejdstilladelse. Samtidig kan en ulovlig ansættelse også betyde, at virksomheden mister sin certificering til fast-track ordningen, der giver virksomheden mulighed for hurtig og fleksibel ansættelse af internationale medarbejdere udenfor EU/EØS.
Det har derfor alvorlige konsekvenser for virksomhederne, hvis deres internationale medarbejdere udenfor EU/EØS ikke har en gyldig opholds- og arbejdstilladelse.
SIRI har i dag pligt til at orientere en arbejdsgiver, hvis medarbejder har opnået en opholds- og arbejdstilladelse.
SIRI har herudover pligt til at orientere en udlænding, når der er tre måneder til udløb af et eksisterende opholdsgrundlag.
Arbejdsgiver får imidlertid ikke oplyst, når en udenlandsk medarbejders opholds- og arbejdstilladelse er ved at udløbe. En opholds- og arbejdstilladelse kan udstedes i op til fire år ad gangen, afhængig af ansættelsen og eksempelvis pasafkortning, og det kan derfor være vanskeligt for en virksomhed at holde styr på, hvornår tilladelsen udløber. Risikoen er herefter, at en arbejdstilladelse bliver inddraget og/eller at en arbejdstilladelse bliver afvist, hvilket vil betyde, at medarbejderen samt familie skal udrejse for igen at kunne søge om nyt opholdsgrundlag til Danmark. Derudover kan en opholdstilladelse forkortes pga. udløb af pas, hvilket gør det yderligere kompliceret for en arbejdsgiver at holde styr på.
Anbefaling
Anbefaling
EU- og Regelforum anbefaler:
1) At arbejdsgiver skal orienteres samtidig med en medarbejder, når en medarbejders opholds- og arbejdstilladelse udløber, og SIRI i den forbindelse orienterer ansøger herom 3 måneder forud for udløb af tilladelsen, da både den ansatte og arbejdsgiver har interesse i, at det eksisterende opholdsgrundlag forlænges i tide.
2) SIRI bør orientere om udløb af opholdsgrundlag til arbejdsgivere, der til indkomstregisteret har indberettet løn til udlændingen inden for de seneste tre måneder forud for tidspunktet for udløb af en opholdsordning. Muligheden for at orientere arbejdsgiver ved forlængelse af opholdsgrundlag skal følge samme mulighed som gælder orientering af arbejdsgiver, når en udlænding mister sit opholdsgrundlag og dermed retten til at arbejde.
Potentiale
Hvis SIRI orienterer en arbejdsgiver, når en medarbejder skal forlænge et opholdsgrundlag, kan det være med til at forebygge inddragelse af en arbejdstilladelse og ophør af ansættelse hos en dansk virksomhed.
Ved at forebygge inddragelse af opholdsgrundlag i Danmark, undgår medarbejder og arbejdsgiver potentielt at skulle stoppe et ansættelsesforhold og først kunne genoptage ansættelsen, når medarbejder og eventuel medfølgende familie har været udrejst og søgt opholdsgrundlag på ny.
Regeringens svar
Meddelelse af arbejdstilladelser til tredjelandsstatsborgere sker efter en række erhvervsordninger, som er inddelt i stedfæstede og ikke-stedfæstede ordninger. Stedfæstede opholds- og arbejdstilladelser er knyttet til ansættelse hos en bestemt arbejdsgiver, mens ikke-stedfæstede opholds- og arbejdstilladelser ikke er begrænset til en bestemt ansættelse. Ikke-stedfæstede tilladelser meddeles f.eks. til udlændinge med studietilladelse, tilladelse som medfølgende familiemedlem og tilladelse efter Greencard-ordningen eller etableringskort. (For så vidt angår de to sidstnævnte ordninger bemærkes, at disse er ophævet, men at en opholdstilladelse under ordningerne stadig kan forlænges). Udlændinge med en ikke-stedfæstet opholds- og arbejdstilladelse kan således tage hvilket som helst arbejde i Danmark, og de kan have flere arbejdsgivere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker at gennemføre anbefalingens del 1, hvorefter arbejdsgiver skal orienteres samtidig med, at SIRI orienterer en udenlandsk medarbejder om, at der er tre måneder til udløb af pågældendes opholds- og arbejdstilladelse, for så vidt angår de stedfæstede opholds- og arbejdstilladelser.
Når en udlænding modtager sin stedfæstede opholds- og arbejdstilladelse, modtager arbejdsgiveren samtidig en kopi af den meddelte tilladelse. Den stedfæstede arbejdstilladelse kobles i udlændingemyndighedernes udlændingesystem op på virksomhedens CVR-nummer. Ministeriet vurderer derfor, at anbefalingens del 1, hvorefter en arbejdsgiver orienteres samtidig med den udenlandske medarbejder om, at der er tre måneder til udløb af pågældendes opholds- og arbejdstilladelse, kan gennemføres for så vidt angår stedfæstede arbejdstilladelser.
Ministeriet har lagt vægt på, at implementering af denne del af anbefalingen utvivlsomt vil være til gavn for både udlændinge og virksomheder, da den kan bidrage til at forebygge ulovligt arbejde.
I anbefalingens del 2 foreslås, at SIRI forud for tidspunktet for udløb af opholds- og arbejdstilladelsen bør orientere alle arbejdsgivere, der til indkomstregisteret har indberettet løn til den udenlandske medarbejder inden for de seneste tre måneder. Dette vurderes i lyset af gennemførelsen af del 1 ikke umiddelbart at være relevant for stedfæstede arbejdstilladelser, idet der kun er tale om en enkelt arbejdsgiver, og der vurderes at være sammenfald mellem del 1 og 2 af anbefalingen for så vidt angår denne gruppe. Som følge af gennemførslen af del 1 af anbefalingen for så vidt angår stedfæstede arbejdstilladelser vil en arbejdsgiver således blive orienteret samtidig med, at SIRI orienterer en udenlandsk medarbejder om, at der er tre måneder til udløb af den pågældendes opholds- og arbejdstilladelse.
Anbefalingerne vurderes imidlertid ikke at kunne gennemføres for så vidt angår ikke-stedfæstede opholds- og arbejdstilladelser, hvor tilladelsen ikke er knyttet til et bestemt job. SIRI skal i disse sager ikke orienteres om udlændingens ansættelse, og SIRI kan ikke slå op i egne systemer og se, hvor udlændingen aktuelt arbejder. Meddelelse til arbejdsgiveren, jf. anbefaling 1, er derfor ikke umiddelbart muligt for denne gruppe uden etablering af en større IT-løsning.
Selvom oplysningerne i visse situationer eventuelt vil kunne opnås ved opslag i eIndkomst, sådan som anbefalingens del 2 lægger op til, så er det ministeriets vurdering, at det vil være i strid med de gældende GDPR-regler, hvis SIRI sender adviseringsbreve til arbejdsgivere, der indeholder oplysninger om bl.a. opholdsret på en navngiven udlænding, som har opholdstilladelse efter de ikke-stedfæstede ordninger, da der ikke foreligger et samtykke hertil, og der ikke er lovhjemmel til en sådan videregivelse.
Det kan afslutningsvist bemærkes, at SIRI siden den 1. juni 2019 har haft pligt til at orientere arbejdsgivere om, at deres udenlandske medarbejdere ikke længere har ret til at arbejde i Danmark. Denne orienteringsforpligtelse gælder også i forhold til udlændinge med ikke-stedfæstede opholdstilladelser. Det betyder, at orienteringen sendes til alle de arbejdsgivere, hvor udlændingen har arbejdet de seneste 3 måneder forud for den negative afgørelse, dvs. samtlige arbejdsgivere, som har indberettet løn, inklusive de arbejdsgivere, hvor udlændingen ikke har haft ret til at arbejde. Dette tjekkes i eIndkomst.
Orienteringen sendes, når en udlænding meddeles en negativ afgørelse (afvisning, afslag, nægtelse af forlængelse, konstatering af bortfald eller inddragelse). Orientering sker imidlertid ikke forud for udløbet af en opholds- og arbejdstilladelse, som anbefalingerne lægger op til.