Nummer: 143

ØGET PROPORTIONALITET I TAKSTER VED KONTROLBESØG HOS ERHVERVSMÆSSIGE HUNDEHOLD

For at sikre større proportionalitet i de gebyrer som betales for tilsyn og kontrol når man driver erhvervsmæssige hundehold, ønskes der en omlægning af kontrolomkostningen, således at startgebyrer reduceres og omkostningen per påbegyndt kvarter øges. Dette vil sikre en større proportionalitet i finansieringen af tilsynet, da mindre dyrehold – som er hurtigere at inspicere – vil betale en mindre andel mens de større dyrehold – som tager længere tid at inspicere – vil betale en større andel.

Dato:
17. marts 2022
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Kontrol og tilsyn
Ansvarlig ministerium:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Status på anbefaling:
Følges delvist


Problem  

I dag betaler alle virksomheder der bedriver erhvervsmæssige hundehold et kontrolgebyr på 3.800 kr. + 302 kr. per påbegyndt kvarters kontrol. Gebyret sættes administrativt og justeres af Fødevarestyrelsen sammen med de øvrige kontrolgebyrer for, at området går i nul over en 4-årig budgetperiode. Der er ingen tydelig sammenhæng mellem hvordan gebyrene sættes, da det svinger meget fra ydelse til ydelse. Jf. seneste budgetperiode (2017-2020) var der indtægter for 0,3 mio. kr. og udgifter for 0,4 mio. kr. på området, hvorfor der er en mindre underfinansiering pt. 

Det er ikke selve kontrolbesøget, eller det at erhvervslivet selv finansiere denne kontrol, som er problemet. Udfordringen er fordelingen af kontrollen som i særlig høj grad rammer mindre hundepensioner og kenneler grundet det høje startgebyr men relativ lave tidssats.  

Eksempel fra en konkret Hundepension (hobby): 

Sidste kontrol kostede 4.706.00 kr. (Startgebyr + 45 minutter). Der er plads til 6 hunde selvom den sjældent er fuldt belagt. Fordelt over et helt år, havde virksomheden i 2019 (før corona) i gennemsnit 2.4 hund i pasning om dagen. Det er markant mindre end en professionel hundepension med plads til fx 45 hunde som er fuldt belagt. 

Det nuværende gebyrsystem er derfor til fordel for større pensioner og ulempe for de helt små, som må bære en uproportional stor del af den samlede kontrolomkostning for branchen. Dette anerkender Dansk Kennel Klub som repræsenterer 30.000 medlemmer, og deler ønsket om en omlægning af finansieringen. 

Anbefaling

Regelforum anbefaler, at der sikres en større proportionalitet i de gebyrer som betales for tilsyn og kontrol ved erhvervsmæssige hold af hunde. Konkret kan dette imødekommes udgiftsneutralt ved et reduceret startgebyr men en forhøjet timesats. Den konkrete model beregnes af Fødevarestyrelsen, der har adgang til detaljeret data. 


Potentiale  

Gebyrsatserne gør det svært at drive mindre hundepensioner eller kenneler. Det fører til mindre udbud og højere priser. En ændret gebyrmodel kan fremme at flere driver deltids- eller hobbypensioner som typisk drives af ældre mennesker, der herved opretholder en ekstra indtægt og tilknytning til arbejdsmarkedet. 

Relevant regulering 

Bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater. 

Betalingsbekendtgørelsen § 23. 

Yderligere oplysninger 

Man betragtes som erhvervsdrivende indenfor området hvis man har plads til hold på 4 hunde eller derover. Reglerne er senest ændret i 2018 med ”Smiley-ordning for hundepensioner og opdrættere.” 

Svar til Regelforum

Fødevarestyrelsen vil i 2023 tage initiativ til at udarbejde en analyse af, om gebyrordningen kan laves om til en højere grad af tidsbaseret taksering og vil i den forbindelse belyse fordele og ulemper herved. En evt. omlægning forudsætter regeringens tilslutning.

Regeringens afrapportering på anbefaling

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri har besluttet at gebyrafløfte gebyret på kontrol af hundekenneler- og pensioner med virkning fra 2024. Det betyder, at erhvervet ikke længere skal betale for kontrollen.