Nummer: 29

ØGEDE INDBERETNINGSKRAV TIL KOMMISSIONEN FOR FØDEVAREVIRKSOMHEDER

Kommissionens gennemførelsesforordning om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2017/1185 om regler for anvendelsen af Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013 og (EU) nr. 1308/2013 for så vidt angår indberetning til Kommissionen af oplysninger og dokumenter.

Dato:
22. juni 2020
Type af anbefaling:
Implementeringsplan for EU-retsakter
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Miljøministeriet

Konsekvenser for erhvervslivet

Med gennemførelsesforordningen tilsigtes det at styrke markedstransparensen for landbrugsprodukter og fødevarer gennem en forbedret indsats af statistisk data.

Baggrunden herfor er, at Kommissionen har vurderet, at der mangler åbenhed om priserne i hele fødevareforsyningskæden. Det vurderes, at overvågning af pristransmissioner i hele kæden vil give aktørerne i markedet en bedre forståelse af kædens funktion, hvilket vil styrke den økonomiske effektivitet.

I praksis har der været periodiske indberetninger af data om priser på landbrugsvarer og producerede mængder. Gennemførelsesforordningen indebærer, at der fremover for enkelte produkter ikke kun skal rapporteres i primærsektoren, men også fra grossister, mellemhandlere, fødevareindustri og detailleddet. For primærproduktionen indføres der endvidere en række yderligere indberetninger på priser og mængder.

Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har foretaget en vurdering af de administrative konsekvenser. TER vurderede, at gennemførelsesforordningen kan medføre væsentlige administrative byrder for dansk erhvervsliv. De administrative byrder kan bestå i, at der potentielt stilles nye krav til indrapportering af købspriser for visse detailvirksomheder, og for slagterier, mejerier og ægproducenter mv. stilles der nye krav til indrapportering af salgspriser.

Forordningen vil tilligemed øge antallet af indberetninger på salgspriser af sukker, visse former for oliefrø, herunder raps og proteinafgrøder mv. Grundlaget herfor skal bl.a. understøttes af Kommissionens indikative dataoversigt over medlemsstaternes markedsandele ift. EU's samlede produktion og forbrug - oversigten d.d. er ufuldstændig. Ifm. implementeringsarbejdet skal en national bekendtgørelse udarbejdes til fastsættelse af repræsentative priser fsva. omfattede markeder, såsom priser fra Danmarks vigtigste erhvervsdrivende. TER vil foretage en nærmere vurdering af de administrative byrder herved.

Metode til implementering

Forordning (EU) 2017/1185 er det gældende retsgrundlag, som ændres med gennemførelsesforordning (EU) 2019/1746.
Implementeringen gennemføres ved en national bekendtgørelse om metode til fastsættelse af repræsentative markedspriser, der har hjemmel i Landbrugsstøtteloven (LBK nr. 115 af 6. februar 2020), og forventes at træde i kraft og finde anvendelse fra og med den 1. januar 2021.

Inddragelse af interessenter

Vi orienterer og inddrager løbende relevante interessenter under implementeringsprocessen i forbindelse med informations- og dataudveksling bl.a. i form af infomøder og løbende kontakt med bl.a. Landbrug & Fødevarer, Dansk Erhverv og Danmarks Statistik. 

Hertil planlægges udsendelse af nyheder og indkaldelse til yderligere infomøder med den omfattede erhvervsgruppe, når Danmarks indberetningsforpligtigelser og indsamlingsmetoder er fastlagte i forvaltningskomitéregi. Kommissionen har meldt ud, at implementeringsarbejdet forventes afsluttet i komitéerne medio 2020. 

Den omfattede erhvervsgruppe i Danmark kan potentielt være detailvirksomheder samt større fødevareproducenter, mejerier og slagterier, som dækker en stor nok markedsandel til at kunne imødekomme kravet om prisrepræsentativitet. Det er dog stadig vanskeligt at forudsige forordningens omfang, da grundlaget herfor bl.a. skal understøttes af Kommissionens indikative dataoversigt over medlemsstaternes markedsandele ift. EUs samlede produktion og forbrug, som d.d. er ufuldstændig.

I forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelsen forventes andre medlemsstaters definitioner af repræsentative priser på relevante markeder undersøgt, da det fremgår af gennemførelsesforordningen, at dataene skal være så sammenlignelige som muligt på tværs af medlemsstaterne. Hertil faciliterer Kommissionen løbende best practice-udvekslinger mellem medlemsstater i de forskellige sektororienterede forvaltningskomitéer i forbindelse med implementeringsarbejdet.

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande

I forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelsen forventes andre medlemsstaters definitioner af repræsentative priser på relevante markeder undersøgt, da det fremgår af gennemførelsesforordningen, at dataene skal være så sammenlignelige som muligt på tværs af medlemsstaterne. Hertil faciliterer Kommissionen løbende best practice-udvekslinger mellem medlemsstater i de forskellige sektororienterede forvaltningskomitéer i forbindelse med implementeringsarbejdet.

Anbefaling

Forummets bemærkninger til implementeringsplanen

Regelforum bemærker, at Miljø- og Fødevareministeriet bør tilsigte at anvende en holistisk tilgang til implementeringen, da de nævnte produkter allerede bør have fødevarecertifikater, hvorfor muligheden for at kombinere indberetninger af disse stamdata. Endvidere anbefaler forummet en så smidig implementering som muligt, der samtidig sikrer, at danske fødevarevirksomheder pålægges færrest mulige byrder.  
     
Til de konkrete dele af implementeringsplanen har Erhvervslivets EU- og Regelforum desuden følgende bemærkninger: 

Særlige danske hensyn

I forhold til særlige danske hensyn bemærker Erhvervslivets EU- og Regelforum bemærker, at flere danske virksomheder besidder en stor markedsandel, og der er en risiko for, at disse virksomheders konkurrenceevne svækkes ved, at prisindberetninger direkte vil kunne aflæses af øvrige europæiske konkurrenter.  

Implementering i andre EU-lande

På tværs af EU's medlemslande kan der være store forskelle på prisstrukturer. Derfor finder Erhvervslivets EU- og Regelforum det generelt problematisk at offentliggøre og sammenligne tal, der er baseret på forskellige grundlag.  Her kan nævnes; ”fat filled powder”, som er defineret som et mejeriprodukt men ikke nærmere beskrevet og ”minced meat” eller hakket kød fra grise- og oksekød, hvor der ikke findes en definition på fedtprocenten, som er et prisafgørende element. 

Desuden er metoden for udregning af de repræsentative priser ikke ens, hvorfor disse ikke kan danne grundlag for en sammenligning. En brugbar prisrapportering vil endvidere forudsætte, at der rapporteres i overensstemmelse med virkeligheden. Detailforhandlerne køber ikke varer pr. ton eller i pakker af 100 kg., men køber færdigpakkede varer klar til videresalg til forbrugerne. Det giver derfor ikke mening at pålægge detailhandlere at rapportere priser baseret på ton eller pakker af 100 kg.    

Forrummet er opmærksomme på, at Kommissionen netop har igangsat en undersøgelse som bl.a. skal kortlægge mængder og priser i forsyningskæderne, og herunder netop nogle af de produktkategorier, som nærværende gennemførelsesforordning omhandler. 

Kortlægningen sker via EASME (ExeCutive Agency for Small and Mediumsized Enterprises) på baggrund af anbefalingen fra Kommissionens task force på landbrugsmarkederne (the high level forum for a better Functioning Food Supply Chain (HLF)). EASME-undersøgelsen er blevet tildelt et kommissorium ledet af Cogea Srl. I undersøgelsesdesignet vil 16 medlemsstater indgå, heriblandt Danmark. Undersøgelsen er igangsat og forventes at vare 16 måneder. 

Initiativerne i nærværende gennemførelsesforordning forekommer derfor at være præmature, og Erhvervslivets EU- og Regelforum opfordrer på den baggrund Miljø- og Fødevareministeriet til fortsat at udfordre Kommissionen til at sammentænke de forskellige initiativer.