Baggrund og Problem
Der fremsættes årligt omkring 200 lovforslag og 200 beslutningsforslag i Folketinget. Sideløbende vedtages der 80 direktiver, 1.200 regulativer og 700 forordninger hvert eneste år i EU-systemet. Den massive produktion af lovgivningsmateriale øger risikoen for, at en del af den regulering som vedtages i EU, har et direkte eller delvist overlap til eksisterende dansk lovgivning. Ligeledes er det gældende for ny eller revideret dansk lovgivning.
Konsekvensen er, at lovgivningen bliver unødig kompleks. Der er behov for en mere LEAN lovgivning for at sikre effektiv forståelse og håndhævelse.
Regelforum er ikke bekendt med, at der i det nuværende lovforberedende arbejde er en systematisk gennemgang eller proces omkring at skabe overblik over overlappende eller ensdækkende lovkomplekser, for at sikre at der ikke sker dobbeltregulering. Derfor er vurderingen, at der er en risiko for, at der lovgives ovenpå eksisterende lovgivning. Derfor er der et potentiale for regelforenkling i at forbedre det lovforberedende arbejde, således at kvaliteten og robustheden øges, samtidig med at det reducerer mængden og kompleksiteten af lovgivningen.
Et konkret eksempel, hvor ovenstående forslag kunne have været relevant, er ved implementeringen af den nye globale minimumsskat, som har mange overlap med Danmarks eksisterende CFC beskatningsregler.
Regelforum er bevidste om, at det kan medføre en længere lovforberedende proces, hvilket accepteres af hensyn til en større langsigtet gevinst ved mere gennemarbejdet lovgivning.
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at det sammenfattende skema, som udarbejdes ved hvert lovforslag suppleres med en ekstra kolonne, der forholder sig til, om lovforslaget har (markante) overlap med eksisterende lovgivning. Det er vigtigt, at kolonnen henviser til de relevante lovkomplekser eller paragraffer – i så fald kan Folketinget forholde sig til, om det nye lovforslag skal sammenskrives med eksisterende, eller om eksisterende lovgivning skal saneres. Dette vil bidrage til at reducere dobbelt- og overregulering og dermed gøre det danske lovkompleks mere overskueligt for virksomheder og borgere til gavn for retssikkerhed og håndhævelse.
Potentiale
I takt med det tiltagende og i højere grad mere omfattende lovkompleks, som bl.a. affødes i EU herunder direktiver, regulativer, forordninger, standarder og henstillinger, stiger risikoen for dobbeltregulering samt en unødig kompleksitet i de danske regelsæt.
Dette kan reduceres ved at gøre det til standardprocedure at screene for eksisterende lovgivning, bekendtgørelser eller cirkulærer i funktion, der har et helt- eller betydningsfuldt overlap med det lovforslag, som behandles.
Det giver mulighed for, at lovgiver kan foreslå konkrete initiativer for sanering eller sammenskrivninger af den foreslåede lovgivning, hvorved den samlede regelmængde og kompleksitet kan reduceres.
Relevant regulering
Erhvervsrettet lovgivning
Yderligere oplysninger
Der findes i dag flere AI-værktøjer som kan være behjælpelige med et sådant arbejde for at reducere den manuelle arbejdsbyrde, bl.a. den danske virksomhed DOM.DK.
Det sammenfattende skema indeholder i dag krav om, at man forholder sig til de økonomiske konsekvenser for stat, kommuner, regioner og erhvervslivet. Administrative omkostninger for erhvervsliv og borgere. Klimamæssige konsekvenser. Implementeringsmæssige omkostninger. Miljø- og naturmæssige konsekvenser. Forholdet til EU-retten, samt hvordan lovforslaget forholder sig til de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering.