Nummer: 253

Net-Zero Industry Act (NZIA)

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2024/1735 af 13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Europas økosystem for fremstilling af nettonulteknologiprodukter og om ændring af forordning (EU) 2018/1724

Dato:
18. marts 2025
Type af anbefaling:
Implementeringsplan for EU-retsakter
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Indflyvningstekst    
 

Formålet med Net-Zero Industry Act er at fremme den europæiske omstilling til nettonulteknologier. Forordningen skal understøtte en hurtigere udbygning af grønne teknologier for at øge den europæiske konkurrenceevne.

Etableringen af et centralt myndighedskontaktpunkt for producenter af nettonulteknologier

Net-Zero Industry Act stiller krav om etableringen af et centralt myndighedskontaktpunkt for danske og udenlandske virksomheder, der fremstiller nettonulteknologier eller leverer komponenter hertil, og som ønsker at etablere eller udvide deres produktionsfaciliteter. I Danmark implementeres dette krav på statsligt niveau med oprettelsen af ”Én indgang til produktionsvirksomheder” i Erhvervsstyrelsen. 

”Én indgang til produktionsvirksomheder” skal bidrage til at sikre en hurtigere og smidigere myndighedsproces ved etablering og udvidelse af produktionsfaciliteter og er én samlet indgang for de omfattede produktionsvirksomheder til myndighedsbehandling.

”Én indgang til produktionsvirksomheder” vil gælde for produktionsvirksomheder, der falder i en eller flere af følgende kategorier:

A) Grønne produktionsvirksomheder, der producerer komponenter til fx vindenergi, Carbon Capture and Storage og brint, og virksomheder som er omfattet af EU-forordning om net zero teknologier (NZIA), herunder strategiske nettonulprojekter, og EU-forordningen om Critical Raw Materials Act (CRMA). 

B) Produktionsvirksomheder med projekter om at udvide eller etablere produktion, der lever op til nærmere fastsatte kriterier, herunder at virksomheden vil foretage en investering på minimum 100 mio. kr., eller at godkendelsesprocessen er kompleks, forstået som at tilladelser skal indhentes både i staten og i kommunen.

C) Produktionsvirksomheder, der ønsker at placere sig i de nye udpegede industriparker.
I Én indgang til produktionsvirksomheder” vil produktionsvirksomhederne få:
-    Én fast kontaktperson, som skal hjælpe virksomheden gennem de forskellige godkendelser på tværs af statslige og kommunale myndigheder. 
-    Fast track spor med fastsatte sagsbehandlingslofter for myndighedsgodkendelser på maksimalt 18 måneder afhængigt af projektets størrelse og kompleksitet. Der er visse undtagelser hertil blandt andet i forhold til miljøkonsekvensvurdering.
-    Vejledning om EU-regulering.
-    En samlet procesplan med milepæle for de enkelte tilladelser, der bidrager til at skabe gennemsigtighed i den samlede myndighedsbehandling.

Artikel 13 om strategiske nettonulprojekter
Forordningen gør det muligt for nettonulprojekter at ansøge om at blive udpeget som værende strategiske nettonulprojekter. Dette er projekter, som bidrager særligt til EU´s grønne omstilling, og som opfylder en række specifikke kriterier. Strategiske nettonulprojekter vil have kortere sagsbehandlingslofter end andre nettonulprojekter. Der kan ansøges om udpegelse ved Erhvervsstyrelsen.

Artikel 25 om udbud
Allerede fra 29. juni 2024 gælder, at ordregivere skal anvende mindst ét af nedenstående krav som følge af Net-Zero Industry Act ved indkøb af nettonulteknologier eller i forbindelse med bygge- og anlægsopgaver, der omfatter nettonulteknologier. Det gælder: 

•    sociale eller beskæftigelsesrelaterede hensyn
•    dokumentation for overholdelse af gældende cybersikkerhedskrav, eller
•    rettidig leverance af den del af kontrakten, der vedrører nettonulteknologier

Senest marts 2025 vil Europa-Kommissionen fastlægge yderligere indkøbskrav i en række gennemførelsesretsakter knyttet til miljømæssig bæredygtighed og resiliens. Det bemærkes, at indtil den 30. juni 2026 finder kriterierne for miljømæssig bæredygtighed kun anvendelse for indkøbscentraler på kontrakter med en værdi på 25 mio. EUR og derover. 

Artikel 26 om auktioner
Fra 30. december 2025 gælder, at medlemsstater skal anvende prækvalifikationskriterier eller tildelingskriterier ved tilrettelæggelsen af auktioner på udvalgte nettonulteknologier og specifikke dertilhørende komponenter. Hensigten med kriterierne er at fremme bæredygtighed og modstandsdygtighed i forbindelse med udbredelsen af energi fra vedvarende energikilder. Ved at stille krav om anvendelse af udvalgte kriterier til auktionerne vil EU bidrage til at sikre en bæredygtig forsyning af de nødvendige komponenter til nettonulteknologier. 

Prækvalifikations- og tildelingskriterierne præciseres i en gennemførelsesretsakt, der vedtages senest den 30. marts 2025. Disse krav må antages også at kunne tage form som minimumskrav og mindstekrav.

Artikel 33 og 34 om regulatoriske sandkasser for nettonulteknologier  
Med forordningen forpligtes medlemsstaterne til, at de senest den 30. marts 2025 skal etablere eller udpege et nationalt kontaktpunkt, der skal være ansvarlig for anmodninger om oprettelse af regulatoriske sandkasser for nettonulteknologier. En regulatorisk sandkasse er en struktureret ramme for udvikling, test, demonstration og validering, der gør det muligt for iværksættere og virksomheder i tæt samarbejde med relevant resortmyndighed at afprøve innovative teknologier, produkter mv. i et begrænset tidsrum og - hvis nødvendigt - i et afgrænset geografisk område og/eller virkelighedsnært miljø, inden det bringes i omsætning eller tages i brug. Erhvervsstyrelsen vil varetage opgaven som det danske kontaktpunkt, herunder udvikling og drift af kontaktpunktet i overensstemmelse med de forordningsbestemte krav og i samarbejde med ressortministerier iværksættermiljøer og erhvervsorganisationer.  

Ifm. de regulatoriske sandkasser, kan myndighederne overveje, om der skal indrømmes undtagelser eller dispensation i national ret i det omfang, det er tilladt i henhold til relevant EU-ret.

Nærmere retningslinjer vedr. forpligtelsen som kontaktpunkt, herunder etablering af sandkasser på anmodning fra virksomheder afventer Europa-Kommissionen (gennemførelsesretsakter).

Med forordningens artikel 34 skal medlemsstaterne give SMV’er og nystartede virksomheder prioriteret adgang til de regulatoriske sandkasser for nettonulteknologier.
 

Konsekvenser for erhvervslivet    
 

Vedr. etableringen af et centralt myndighedskontaktpunkt for producenter af nettonulteknologier
”Én indgang for produktionsvirksomheder” indebærer en væsentlig fordel for de produktionsvirksomheder, der gør brug af indgangen. De lovbestemte frister forventes at skabe kortere sagsbehandlingstid for virksomhederne, samt større klarhed omkring processen i forbindelse med indhentelsen af de nødvendige myndighedsgodkendelser til anlægsprojekter, og vil i nogle tilfælde muliggøre en hurtigere iværksættelse af projekterne end tidligere.

Vedr. artikel 21 om data vedrørende CO2-lagringskapacitet
For så vidt angår implementeringen af artiklel 21(1), litra b, om en ny datadelingsforpligtelse for olie- og gasselskaber vil der som udgangspunkt ikke være nogle væsentlige konsekvenser. Der vil forventeligt være meget begrænsede konsekvenser i form af eventuel offentliggørelse af eksisterende materiale. Der er forventeligt tale om et fåtal af forpligtede selskaber (olie- og gasselskaber).

Vedr. artikel 25 om udbud
De allerede tiltrådte udbudskrav ventes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, eftersom der er tale om overholdelse af krav, hvoraf mindst et er et almindeligt anvendt krav.
Imidlertid er det uklart, i hvilket omfang udbudskravene om miljømæssig bæredygtighed og resiliens vil indebære erhvervsøkonomiske konsekvenser, eftersom gennemførelsesretsakterne endnu ikke er offentliggjort.  

Vedr. artikel 26 om auktioner
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at kvantificere de erhvervsøkonomiske konsekvenser af vedtagelsen af kriterier til anvendelse ved auktioner. Dette skyldes, at Europa-Kommissionen ikke har præciseret, hvilke prækvalifikations- og tildelingskriterier man ønsker at vedtage med gennemførelsesretsakten. 

Vedr. artikel 33 og 34 om regulatoriske sandkasser for nettonulteknologier
Forordningen vurderes at kunne medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, da regulatoriske sandkasser kan bidrage til, at nye innovative løsninger kommer på markedet. En nærmere vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser afventer de nærmere retningslinjer som fastlægges i Europa-Kommissionens gennemførelsesretsakter.    
 

Metode til implementering    
 

Forordningen finder direkte anvendelse. Der er dog enkelte bestemmelser, der skaber et nationalt råderum for implementering.

Implementeringen af et centralt myndighedskontaktpunkt for producenter af nettonulteknologier
Net-Zero Industry Act sætter krav om etableringen af et centralt myndighedskontaktpunkt. Dette implementeres i Danmark i Erhvervsstyrelsen under ”Én indgang for produktionsvirksomheder”.  I tillæg til forordningen har der, jf. aftale af 24. nov. 2024 om Rød løber for produktionsvirksomheder, været politisk ønske om at udvide forordningens anvendelsesområde til øvrige produktionsvirksomheder, herunder fx inden for life science. Dermed udvides scopetfra Net-Zero Industry Act vedrørende det centrale myndighedskontaktpunkt, fra blot at dække nettonulteknologivirksomheder til at omfatte en bredere kreds af produktionsvirksomheder. Dette reguleres i en ny EM-lov, som forventes at træde i kraft 1. juli 2025, hvor der afsættes midler til at understøtte indsatsen. Lovudkastet er sendt i offentlig høring fra december 2024 – januar 2025. Initiativet er taget positivt imod af erhvervsorganisationer.

Det er med aftalen om rød løber for produktionsvirksomheder ikke aftalt at ændre de regler, der i dag gælder for produktionsvirksomheder. Det følger dog af aftalen, at aftalepartierne er enige om at gennemføre et servicetjek af de reguleringsmæssige rammer for udstedelse af tilladelser til at udvide og etablere produktion med henblik på regelforenkling. Servicetjekket skal belyse, hvorvidt der er grundlag for justering af de lovgivningsmæssige rammer for udstedelse af tilladelser, så der er færre hensyn, der skal afvejes mod hinanden, og at myndighedsbehandling af sådanne sager kan foregå hurtigere og evt. i mere parallelle forløb.

Implementering af artikel 21 om data vedrørende CO2-lagringskapacitet
Bestemmelserne implementeres i forbindelse med gennemførelse af lovforslag om lov om én indgang for etablering og udvidelse af produktionsanlæg og om statslig udpegning af industriparker.

Implementering af artikel 25 og 26 om udbud og auktioner
Udbudskravene i artikel 25 eller auktionskravene i artikel 26 vil ikke medføre ændringer af eksisterende love eller bekendtgørelser.  

Det forventes, at resilienskravet vil påvirke mulige leverandører af komponenter, hvor der af Europa-Kommissionen konstateres en afhængighed af ét 3. land.

Implementeringen af artikel 30 om muligheden for oprettelse af Net-Zero Acceleration Valleys 
Forordningen gør det muligt at etablere Net-Zero Acceleration Valleys, hvilket dog ikke er et krav. Der lægges for nuværende ikke op til at etablere disse i Danmark.

Implementeringen af artikel 33 og 34 om regulatoriske sandkasser for nettonulteknologier 
Net-Zero Industry Act stiller krav om, at der skal etableres et nationalt kontaktpunkt for regulatoriske sandkasser for nettonulteknologier inden den 30. marts 2025. Dette implementeres i Danmark i Erhvervsstyrelsen. I tillæg hertil fremgår det af Aftale om Iværksætterpakken fra juni 2024, at regeringen ønsker at målrette en iværksætterindsats på danske styrkepositioner ved at etablere regulatoriske sandkasser, fx inden for biosolutions og grønne energiteknologier. Dermed udvides scopet fra Net-Zero Industry Act vedrørende det nationale kontaktpunkt for regulatoriske sandkasser, fra blot at dække nettonulteknologivirksomheder til at omfatte iværksættere og virksomheder inden for andre spirende og eksisterende danske styrkepositioner. Det forventes, at der skal findes regulatorisk hjemmel i forbindelse med oprettelse af de enkelte regulatoriske sandkasser.
 

Inddragelse af interessenter

Inddragelse af interessenter ifm. oprettelsen af et centralt myndighedskontaktpunkt for producenter af nettonulteknologier
I forbindelse med oprettelsen af ”Én indgang for produktionsvirksomheder” inddrages en række interessenter fra både myndigheds- og virksomhedsside. Der er konkret nedsat en tværministeriel styregruppe på tværs af myndigheder, hvorunder der er nedsat arbejdsgrupper med deltagelse af myndigheder fra både stat og kommune. Disse arbejdsgrupper skal bl.a. bidrage til implementeringen af én indgang, screening og udpegning af industriparker samt udarbejdelse af et lovforslag om lov om én indgang for etablering og udvidelse af produktionsanlæg og om statslig udpegning af industriparker. 

Desuden nedsættes et erhvervspanel, som består af repræsentanter fra virksomheder og erhvervsorganisationer samt myndigheder. Erhvervspanelet skal bidrage med input til implementeringen af én indgang og etableringen af industriparker.

Inddragelse af interessenter ifm. implementeringen af artikel 21 om data vedrørende CO2-lagringskapacitet
Interessenter inddrages i forbindelse med den eksterne høring.

Inddragelse af interessenter ifm. implementering af krav vedr. udbud og auktioner (artikel 25 og 26)
Interessenter inddrages i forbindelse med drøftelserne af de kommende gennemførelsesretsakter for både udbud og auktioner.

Inddragelse af interessenter ifm. implementeringen af regulatoriske sandkasser (artikel 33 og 34)
Etableringen af det nationale kontaktpunkt for regulatoriske sandkasser vil ske i tæt dialog med øvrige relevante ministerier og styrelser. Der vil også blive indledt dialog med interesseorganisationer.
 

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande    
 

Angående det centrale myndighedskontaktpunkt for producenter af nettonulteknologier
Der er løbende dialog med Sverige, Finland og Holland mhp. erfaringsdeling om implementeringen af det centrale myndighedskontaktpunkt. Dertil vil OECD og DG Reform gennemføre en benchmark-øvelse for at kortlægge relevant international ‘best practice’ fra sammenlignelige EU-lande i form af casestudier baseret på erfaringer med forenkling og brugen af digitale værktøjer.

Angående udbud og auktioner (Artikel 25 og 26)
Der er ikke planer for at undersøge implementeringen i andre lande.

Angående regulatoriske sandkasser (artikel 33 og 34)
Der vil løbende være kontakt med de andre EU-lande om deres etablering af regulatoriske sandkasser.
 

Særlige hensyn i dansk kontekst   
 

Der er ingen særlige hensyn i dansk kontekst
 

Overordnede anbefalinger 
 

Regelforum er positiv over, at det centrale myndighedskontaktpunkt for producenter af nettonulteknologier udvides til at gælde flest mulige typer produktionsvirksomheder, herunder inden for life science. Hurtig og smidig sagsbehandling af godkendelser vedr. etablering eller udvidelse af produktionskapacitet er et vigtigt konkurrenceparameter og der bør arbejdes mod at identificere muligheder for smidiggørelse, der kan få sagsbehandlingstiden minimeret mest muligt.  

Endvidere støtter Regelforum fsva. resilienskrav i udbud NZIA's mål om at øge forsyningskædernes modstandsdygtighed. Det er dog afgørende at afveje modstandsdygtighed i forhold til fordyrelser i værdikæden. Hvis definitionen af robusthedskriterierne øger projekternes kompleksitet unødigt, kan det skabe hindringer for udbygning af vedvarende energi, hvilket ikke er hensigten med EU’s ambitioner på området.
 

Regelforum anbefaler:
1.    At retsakten implementeres med blik for de potentielle konsekvenser for energiomkostningerne i Europa. Adgang til stabil og bæredygtig energi til konkurrencedygtige priser er afgørende for europæiske virksomheders konkurrencekraft og resilienskravenes betydning for dette bør analyseres grundigt.

2.    At der ikke laves forbud mod import af specifikke komponenter fra tredjelande, og at det bør sikres, at der er tilstrækkelig fleksibilitet til at indfri resilienskravet. 
 

Regelforum har herudover følgende anbefalinger til enkelte dele af planen. 
 

Konsekvenser for erhvervslivet 
 

Regelforum bemærker, at implementeringen af NZIA kan styrke konkurrenceevnen og skabe job i visse områder, men ikke overalt, og det kan favorisere nogle virksomheder frem for andre – særligt virksomheder ved industriparker eller med store investeringssummer opnår fordele.

Regelforum anbefaler:
3.    At hele industrien støttes, da Danmarks industrilandskab også består af mange underleverandører til virksomheder, der leverer nettonulteknologi. Det er selvfølgelig glædeligt, at deres kunder får en støtte til at lave deres udvidelser, men som underleverandører er virksomhederne ofte mindre, og de har mindst lige så stort behov for hjælp fra myndigheder.

4.    At det afdækkes, vedrørende artikel 25 om udbud og artikel 26 om auktioner, hvilke erhvervsøkonomiske konsekvenser ud-budskravene om miljømæssig bæredygtighed og resiliens vil have for danske virksomheder, herunder virksomhedernes udfordringer med at kunne dokumentere den efterspurgte infor-mation.

Derudover vil det være hensigtsmæssigt, med en harmonisering af krav og kriterier på tværs af landegrænser. 
 

Metode til implementering 
 

Regelforum bemærker, at one-stop-shoppen omfatter ikke alle miljø- og planregler. Miljøvurderingsregler er ifølge NZIA udeladt også i den dan-ske implementering. Forummet peger endvidere på, at kriterierne for statens udvælgelse af op til fem af de fra kommuner indsendte forslag ift. industriparker er meget åbne og kan være svære at forvalte entydigt. 
 

Regelforum anbefaler:
5.    At Bekendtgørelsen, som udmønter dele af loven om one-stop-shop og industriparker, bør først sendes i ekstern høring, når loven er vedtaget i Folketinget. 
Kommunerne bør opfordres til at have en koordinerende dialog mellem hinanden, så hvert forslag om en industripark understøttes så godt som muligt på tværs af kommunegrænser. 

6.    At myndigheder sikrer effektiv kommunikation og målrettede vejledninger til virksomheder. Processen kan med fordel digitaliseres for at øge gennemsigtighed og effektivitet.
 

Inddragelse af interessenter
 

Regelforum bifalder, at erhvervslivets organisationer bliver inddraget i forhold til implementeringen af myndighedskontaktpunktet.
 

Regelforum anbefaler:
7.    At man ved oprettelsen af erhvervspanel foruden repræsentanter fra virksomheder og erhvervsorganisationer også inddrager repræsentanter fra lønmodtagerorganisationerne, så arbejdsmarkedets parter er ligeligt repræsenteret.
 

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande 
 

Regelforum anbefaler:
8.    At implementeringen af reglerne i andre EU-lande løbende overvåges, med henblik på at sikre ensartede konkurrenceforhold på tværs af EU.