Baggrund og Problem
Problem
Der opfordre til, at der kigges nærmere på beløbsgrænserne i forbindelse med krav til fusionsanmeldelse, hvor der i øjeblikket ikke er en nedre grænse for pligten hertil. Det vurderes uhensigtsmæssigt, at et større selskab i Danmark, som opkøber et mindre selskab, som ikke har væsentlig aktivitet og omsætning i Danmark, automatisk skal fusionsanmelde. Det danske krav medfører unødvendige byrder på både myndigheds- og selskabssiden. Der bør derfor indsættes en nedre grænse for aktivitet/omsætning i Danmark, jf. Konkurrencelovens § 12, stk. 1, nr. 2.
Anbefaling
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at der foretages et nabotjek af andre relevante europæiske lande, fx Tyskland. Formålet er at mindske de økonomiske og administrative byrder på danske selskaber, som opkøber udenlandske virksomheder.
Potentiale
Den nuværende regulering betyder, at hvis fx Mærsk køber et selskab, der alene har aktiviteter i Asien, men der har 3,8 mia. danske kroner i global omsætning (ca. 500 mio. EUR), så skal det anmeldes i Danmark, uanset om der er en effekt. Formålet med den nuværende regulering var, at den skulle dække situationen, hvor en stor dansk virksomhed blev købt af en stor udenlandsk virksomhed – men problemet er, at der ikke er nogen undergrænse ift. omsætningen i Danmark hos det selskab, der overtages. Et eksempel på en situation, hvor det ville have givet god mening med en undergrænse, er Damcos købet af Pilot, jf. Mærsk-selskaber har overtrådt regler om fusionskontrol (kfst.dk)
Relevant regulering
Konkurrencelovens § 12, stk. 1. nr. 2. Bestemmelserne i dette kapitel finder anvendelse på fusioner, hvor…
2) mindst én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 3,8 mia. kr., og mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr., eller….
Yderligere oplysninger
Forslaget er nævnt i høringssvaret af 21. december 2023 i forbindelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens høring af 10. november 2023 om udkast til forslag om ændring af konkurrenceloven. Forslaget er dog nævnt under supplerende bemærkninger i høringssvaret, da forslaget ikke direkte omfatter de nævnte forslag til ændring af bestemmelser i konkurrenceloven.
Regeringens svar
Regeringen følger Regelforums anbefaling om at gennemføre et nabotjek. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil igangsætte en undersøgelse af fusionskontrolregimerne, herunder omsætningstærskler, i lande, som Danmark normalt sammenligner sig med, såsom Tyskland og de øvrige nordiske lande. Nabotjekket vil indeholde et kort overblik over fusionsreglerne i de udvalgte lande, inkl. en sammenligning af tærskelværdier. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil i den forbindelse undersøge, om der i disse lande findes en nedre beløbsgrænse for anmeldelsespligt, når større selskaber opkøber udenlandske virksomheder med begrænset aktivitet i det pågældende land.
Nabotjekket gennemføres med forventet afslutning i Q 3,4-2024.
Nabotjekket indebærer ikke i sig selv en effekt for virksomhederne. Hvis resultatet giver anledning til, at den nuværende bestemmelse skal ændres, kan det påvirke virksomhederne.
Afslutningsvis bemærkes, at Folketinget pt. behandler et lovforslag om bl.a. ændring af fusionsreglerne i konkurrenceloven. Forslaget giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at pålægge visse fusioner under de fastsatte omsætningstærskler en pligt til at anmelde fusionen, hvis der vurderes at være risiko for, at fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, navnlig som følge af skabelsen eller styrkelsen af en dominerende stilling.