Baggrund og Problem
Problem
Der opfordre til, at der kigges nærmere på beløbsgrænserne i forbindelse med krav til fusionsanmeldelse, hvor der i øjeblikket ikke er en nedre grænse for pligten hertil. Det vurderes uhensigtsmæssigt, at et større selskab i Danmark, som opkøber et mindre selskab, som ikke har væsentlig aktivitet og omsætning i Danmark, automatisk skal fusionsanmelde. Det danske krav medfører unødvendige byrder på både myndigheds- og selskabssiden. Der bør derfor indsættes en nedre grænse for aktivitet/omsætning i Danmark, jf. Konkurrencelovens § 12, stk. 1, nr. 2.
Potentiale
Den nuværende regulering betyder, at hvis fx Mærsk køber et selskab, der alene har aktiviteter i Asien, men der har 3,8 mia. danske kroner i global omsætning (ca. 500 mio. EUR), så skal det anmeldes i Danmark, uanset om der er en effekt. Formålet med den nuværende regulering var, at den skulle dække situationen, hvor en stor dansk virksomhed blev købt af en stor udenlandsk virksomhed – men problemet er, at der ikke er nogen undergrænse ift. omsætningen i Danmark hos det selskab, der overtages. Et eksempel på en situation, hvor det ville have givet god mening med en undergrænse, er Damcos købet af Pilot, jf. Mærsk-selskaber har overtrådt regler om fusionskontrol (kfst.dk)
Relevant regulering
Konkurrencelovens § 12, stk. 1. nr. 2. Bestemmelserne i dette kapitel finder anvendelse på fusioner, hvor…
2) mindst én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 3,8 mia. kr., og mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr., eller….
Yderligere oplysninger
Forslaget er nævnt i høringssvaret af 21. december 2023 i forbindelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens høring af 10. november 2023 om udkast til forslag om ændring af konkurrenceloven. Forslaget er dog nævnt under supplerende bemærkninger i høringssvaret, da forslaget ikke direkte omfatter de nævnte forslag til ændring af bestemmelser i konkurrenceloven.
Anbefaling
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at der foretages et nabotjek af andre relevante europæiske lande, fx Tyskland. Formålet er at mindske de økonomiske og administrative byrder på danske selskaber, som opkøber udenlandske virksomheder.
Regeringens svar
Regeringen følger Regelforums anbefaling om at gennemføre et nabotjek. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil igangsætte en undersøgelse af fusionskontrolregimerne, herunder omsætningstærskler, i lande, som Danmark normalt sammenligner sig med, såsom Tyskland og de øvrige nordiske lande. Nabotjekket vil indeholde et kort overblik over fusionsreglerne i de udvalgte lande, inkl. en sammenligning af tærskelværdier. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil i den forbindelse undersøge, om der i disse lande findes en nedre beløbsgrænse for anmeldelsespligt, når større selskaber opkøber udenlandske virksomheder med begrænset aktivitet i det pågældende land.
Nabotjekket gennemføres med forventet afslutning i Q 3,4-2024.
Nabotjekket indebærer ikke i sig selv en effekt for virksomhederne. Hvis resultatet giver anledning til, at den nuværende bestemmelse skal ændres, kan det påvirke virksomhederne.
Afslutningsvis bemærkes, at Folketinget pt. behandler et lovforslag om bl.a. ændring af fusionsreglerne i konkurrenceloven. Forslaget giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at pålægge visse fusioner under de fastsatte omsætningstærskler en pligt til at anmelde fusionen, hvis der vurderes at være risiko for, at fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, navnlig som følge af skabelsen eller styrkelsen af en dominerende stilling.
Afrapportering
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget en anbefaling fra Erhvervslivets EU- og Regelforum. I den forbindelse foreslår Regelforum, ”at der foretages et nabotjek ift., om andre lande har en beløbsgrænse for det opkøbte, udenlandske selskabs aktivitet/omsætning i Danmark, når der i konkurrenceloven kræves anmeldelsespligt ved fusioner”.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fulgt Regelforums anbefaling, og har ved hjælp af desk research foretaget et nabotjek af fusionskontrolregimerne, herunder omsætningstærskler, i Norge, Sverige, Finland, Tyskland og Østrig.
Resultatet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nabotjek viser, at de fem udvalgte lande har et system, der overordnet minder om det danske.
I Norge, Sverige, Finland, Tyskland og Østrig er der anmeldelsespligt for fusioner, der overskrider tærskelværdier baseret på de deltagende virksomheders samlede omsætning i det respektive land eller globalt, samt at mindst to af de deltagende virksomheder har omsætning i landet. Disse bestemmelser stemmer overens med Danmarks primære tærskelværdi i konkurrencelovens § 12, stk. 1, nr. 1.
Tyskland og Østrig har desuden en sekundær tærskel for anmeldelsespligt af fusioner. Betingelserne herfor er opfyldt, hvis værdien af vederlaget for transaktionen overstiger et vist beløb, og hvis målselskabet (dvs. det selskab, der bliver overtaget) har væsentlige aktiviteter i henholdsvis Tyskland og Østrig. Der er dermed ikke krav om, at målselskabet skal have omsætning i landet, men det skal have væsentlige aktiviteter.
I Sverige og Norge er der desuden mulighed for, at parterne frivilligt kan indgive en anmeldelse, eller at den nationale konkurrencemyndighed kan anmode om anmeldelse, selvom en fusion ikke overstiger tærskelværdierne for anmeldelsespligt. I Norge er det således muligt for den nationale konkurrencemyndighed at anmode om eller acceptere en anmeldelse af alle transaktioner, der falder under tærskelværdierne uanset størrelsen af virksomhedernes omsætning i Norge. I Sverige er det muligt for den nationale konkurrencemyndighed at anmode om eller acceptere en anmeldelse, hvis parterne har en samlet årlig omsætning i Sverige på mindst 1 mia. SEK, men der er dermed ikke krav om, at flere deltagende virksomheder skal have omsætning i Sverige. I ovenstående scenarier er der dermed ikke fastsat nogen beløbsgrænse for det opkøbte, udenlandske selskabs aktivitet/omsætning i hverken Sverige eller Norge.
Undersøgelsen har vist, at der er forskelle i de undersøgte regimer. I flere nabolande er der dog i visse situationer lige som i Danmark ikke en nedre beløbsgrænse for det opkøbte selskabs omsætning ved anmeldelse af fusioner, der involverer udenlandske virksomheder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder på baggrund af nabotjekket ikke anledning til at ændre Konkurrencelovens § 12, stk. 1. nr. 2. Formålet med fusionsreglerne er at sikre, at fusioner ikke gennemføres på en sådan måde, at de er til skade for forbrugerne i Danmark, eller at mindre konkurrenter i Danmark risikerer at blive presset ud af markedet. Bestemmelsen har fokus på situationer, hvor en stor virksomhed på det danske marked fusionerer med en stor virksomhed i udlandet. Disse former for fusioner kan potentielt påvirke konkurrencen på det danske marked, eksempelvis hvor en dominerende virksomhed, som er aktiv på det danske marked, overtager en udenlandsk aktør, der er (eller kunne være) på vej ind på det danske marked, og hermed kunne have været en potentiel konkurrent i Danmark.