Baggrund og Problem
På EU-niveau er der fastsat regler for kreditinstitutters og visse fondsmæglerselskabers kapitalgrundlag. Det omfatter også regler for tilsynsmyndighedernes mulighed for at fastsætte et individuelt tillæg til de generelle kapitalkrav, der tager hensyn til særlige institutspecifikke risici (det individuelle solvensbehov). Desuden er der regler for, hvilke oplysninger som institutterne skal offentliggøre om deres solvensforhold. Det reguleres i kapitalkravsforordningens del 8. Den indeholder bl.a. en række specifikke krav til offentliggørelse af størrelsen og sammensætningen af det individuelle solvensbehov.
Offentliggørelsesreglerne giver institutternes kreditorer og andre interessenter mulighed for indsigt i institutternes solvensforhold. Formålet hermed er yderligere at tilskynde institutterne til at opbygge et solidt kapitalgrundlag ud over minimumskravene for dermed at kunne tiltrække indskydere og investorer på fordelagtige vilkår for instituttet.
Ifølge Lov om finansiel virksomhed (§ 124, stk. 7) kan Finanstilsynet fastsætte nærmere regler om pengeinstitutters og realkreditinstitutters offentliggørelse af deres opgørelse af det individuelle solvensbehov. Det er udmøntet i §§4-6 i bekendtgørelsen om opgørelse af risikoeksponeringer, kapitalgrundlag og solvensbehov, og udbygget i bilag 2 til bekendtgørelsen.
De særlige danske regler indebærer, at danske institutter underlægges supplerende og mere vidtgående oplysningskrav end de oplysningskrav, der er fastsat for kreditinstitutter og visse fondsmæglerselskabet i kraft af forordningen.
Et andet område, hvor der i Danmark er fastsat supplerende oplysningskrav til institutterne, vedrører den såkaldte institutspecifikke systemiske buffersats.
Den systemiske buffer er et tillæg til kapitalkravet til banker og realkreditinstitutter, der kan anvendes på specifikke typer af udlån (eksponeringer), hvor der vurderes at være en særlig samfundsøkonomisk risiko.
I bekendtgørelse om opgørelse af den systemiske buffer, der trådte i kraft 28. december 2020, fastsættes, at institutterne skal offentliggøre den institutspecifikke systemiske buffersats, som opgøres ved en sammenvejning af de udlån på institutternes bøger, der er omfattet af systemiske buffersatser. Et tilsvarende krav om oplysning af den institutspecifikke systemiske buffersats findes ikke i EU-reglerne.
De særlige danske offentliggørelseskrav er i strid med sigtet med at have samme oplysningskrav til alle institutter i EU fastsat i en forordning (en ”single rule book”). Samtidig kan de særlige danske offentliggørelsesregler være udtryk for en overimplementering af EU-reglerne.
Anbefaling
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at regeringen igangsætter et nabotjek for at undersøge, om danske kreditinstitutter underlægges udvidede offentliggørelseskrav om deres solvensforhold i forhold til institutter i andre EU-lande.
Nærmere bestemt anbefaler Regelforum, at følgende spørgsmål omfattes i nabotjekket:
• I hvilket omfang er der indført supplerende offentliggørelseskrav vedrørende bankers solvensforhold udover de offentliggørelseskrav, der følger af kapitalkravsforordningens del 8.
Regelforum anbefaler, at nabotjekket omfatter Tyskland, Finland, Nederlandene (medlemmer af Bankunionen) samt Sverige.
Potentiale
Det vil være en administrativ lettelse for samtlige danske pengeinstitutter, realkreditinstitutter og visse fondsmæglerselskaber ikke at skulle offentliggøre supplerende oplysninger i forhold til de fælles oplysningskrav i EU. Endvidere giver de supplerende oplysninger markedsdeltagere og konkurrenter mulighed for større indsigt i danske institutters solvensforhold end i institutter i andre EU-lande, hvilket potentielt kan svække deres konkurrencevilkår.
Relevant regulering
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af forordning (EU) nr. 648/2012 EØS-relevant tekst (Kapitalkravsforordningen)
Lov om finansiel virksomhed
Bekendtgørelse nr. 2145 af 22/12/2020 om opgørelse af systemisk buffer
Yderligere oplysninger
Regelforum har ikke kendskab til, hvorfor danske penge- og realkreditinstitutter underlægges andre og udvidede offentliggørelseskrav end dem, som er fastsat i medfør af EU-reglerne. Regelforum er ikke bekendt med, at det har været et ønske hos danske eller udenlandske investorer, hos andre interessenter eller hos offentligheden i øvrigt.
De enkelte institutter kan altid frivilligt offentliggøre deres institutspecifikke systemiske buffersats, hvis investorer ønsker den oplyst. Det centrale er, at der gælder ens offentliggørelseskrav for alle institutter i EU, og at der ikke fastsættes særlige krav for danske institutter.
Regeringens svar
Anbefalingen følges ved at lave et nabotjek i Tyskland, Finland, Sverige og Nederlandene.
Regeringens afrapportering
Regeringen har fulgt Regelforums anbefaling om at gennemføre et nabotjek af særlige danske offentliggørelseskrav om solvensforhold til penge- og realkreditinstitutter og visse fondsmæglerselskaber. Regelforum anbefalede, at nabotjekket blev foretaget i Tyskland, Finland, Sverige og Nederlandene.
Finanstilsynet har henvendt sig til myndighederne i de lande, som Regelforum anbefalede nabotjekket udført i. I henvendelsen beskrives de danske regler i forhold til at anvende muligheden i EU’s kapitalkravsforordning artikel 438(c) til at kræve yderligere offentliggørelse af solvensforhold, og der spørges til, om de pågældende lande har regler om yderligere offentliggørelse. Finanstilsynet har modtaget svar fra alle de adspurgte lande, hvor et land har bedt om at svaret ikke offentliggøres.
Nabotjekket viser, at myndighederne i tre af de adspurgte lande ikke anvender kapitalkravsforordningens mulighed for at kræve yderligere offentliggørelse vedrørende solvensforhold. I et land anvender myndighederne muligheden for at kræve yderligere offentliggørelse af solvensbehovsopgørelsen for de største institutter (kategori 1 og 2) på kategorierne kreditrisici, markedsrisici og øvrige risici på kvartalsvis basis.
Krav om offentliggørelse af den institutspecifikke systemiske buffersats er udeladt af nabotjekket, da offentliggørelseskravet er obligatorisk for alle EU-lande.
Offentliggørelse af det individuelle solvensbehov og supplerende oplysninger har været lovpligtigt for danske penge- og realkreditinstitutter i mere end 10 år. Kravet blev indført under Finanskrisen som følge af Bankpakke II-aftalen, der blev vedtaget i 2009 af et bredt politisk flertal (den daværende regering (V og K), S, DF, SF, RV og LA). Sigtet med kravet er at skabe gennemsigtighed om institutternes finansielle styrke i lyset af den finansielle sektors væsentlige betydning for samfundsøkonomien. På europæisk plan er det i dag en del af EU’s kapitalkravsforordning (CRR), at europæiske kreditinstitutter skal offentliggøre deres samlede solvensbehov, mens myndighederne kan stille krav om yderligere offentliggørelse af de enkelte komponenter.
Det vurderes fortsat, at der er vægtige argumenter for det danske offentliggørelseskrav om solvensforhold. Det vurderes, at offentliggørelsen er med til at skabe gennemsigtighed om og forståelse af et centralt kapital-nøgletal, og at det dermed bidrager til effektive markeder og understøtter den finansielle stabilitet.