Baggrund og Problem
Danske UCITS skal efter § 66 i bekendtgørelse om finansielle rapporter for danske UCITS redegøre for det samfundsansvar, som den pågældende UCITS har taget.
Reglerne er fra 2009, og siden har EU indført mere detaljerede regler om ESG-rapportering
En UCITS indeholder flere afdelinger eller produkter. Disse produkter skal efter EU-reglerne leve op til en lang række detaljerede oplysnings- og rapporteringskrav om de ESG-hensyn, som det pågældende produkt tager, som fastsat i disclosureforordningen og delegerede regler. Disse rapporteringskrav er langt mere detaljerede end kravene i § 66 i bekendtgørelse om finansielle rapporter for danske UCITS.
Dette skyldes også, at kravene angår de enkelte produkter i UCITS´en, som investorerne investerer i, og ikke den samlede UCITS, hvori flere forskellige produkter med vidt forskellige tilgange til samfundsansvar kan indgå.
ESG-hensyn angår miljømæssige forhold (E), sociale forhold (S) og god ledelse (G). Disse områder angår et større område end ”blot” samfundsansvar, der dækker S´et i ESG.
Rapporteringen i henhold til § 66 bekendtgørelse om finansielle rapporter for danske UCITS udgør således ekstra krav, der ligger udover, hvad der følger af EU-retten. Denne rapportering er tidskrævende og skaber en byrde i form af indsamling af relevante oplysninger, udarbejdelse af selve rapporteringen samt omkostninger til lovpligtig ekstern revision af rapporteringen.
Anbefaling
Regelforum anbefaler at der igangsættes et nabotjek i Sverige, Finland og Tyskland af, om andre EU-lande kræver en rapportering om samfundsansvar, der går ud over reglerne i disclosureforordningen og de tilhørende regler.
Hvis ikke der findes lignende rapporteringskrav i andre EU-lande, bør de danske UCITS stilles på lige fod med deres europæiske konkurrenter, så de ikke påføres yderligere udgifter til rapportering, som kan forringe deres konkurrencevilkår i EU. Såfremt de danske myndigheder vælger ikke at harmonisere den danske praksis pba. resultatet af nabotjekket, bør dette begrundes.
Potentiale
De danske regler om rapportering af samfundsansvar indebærer, at der skal bruges tid og administrative ressourcer på at indhente relevante oplysninger, udarbejdelse af selve rapporteringen samt omkostninger til lovpligtig ekstern revision af rapporteringen. Disse omkostninger vil ultimativt blive båret af investorerne i den pågældende UCITS. Da danske UCITS er i konkurrence med UCITS fra andre EU-lande er det vigtigt, at de ligestilles, herunder også i forhold til rapportering vedr. bæredygtighed.
En afskaffelse af de særlige danske regler vil i praksis ikke indebære færre oplysninger om samfundsansvar eller stille investorerne ringere, da disclosureforordningen stiller endnu strengere og mere granulære krav om oplysninger for UCITS og de afdelinger, som de indeholder.
Relevant regulering
§ 66 i bekendtgørelse om finansielle rapporter for danske UCITS BEK nr. 1631 af 22/12/2022.
Artikel 8, 9, 10 og 11 i Disclosureforordningen 2019/2088, jf. Forordning - 2019/2088 - EN - EUR-Lex (europa.eu) og EUR-Lex - 02019R2088-20240109 - EN - EUR-Lex (europa.eu), og Disclosureforordningens delegerede forordning 2022/1288, jf. Delegated regulation - 2022/1288 - EN - EUR-Lex (europa.eu) og EUR-Lex - 02022R1288-20230220 - EN - EUR-Lex (europa.eu).
Yderligere oplysninger
Har været bragt op overfor Finanstilsynet ved flere lejligheder, senest i høringssvar om bekendtgørelse om finansielle rapporter for danske UCITS af 11. november 2022. Der er ikke modtaget en tilbagemelding fra Finanstilsynet.
Regeringens svar
Finanstilsynet igangsætter som foreslået et nabotjek i Sverige, Finland og Tyskland af, om disse EU-lande kræver en rapportering om samfundsansvar, der går ud over reglerne i disclosureforordningen og de tilhørende EU-regler.
Erhvervsministeriet vil på baggrund af udfaldet af undersøgelsen vurdere, hvorvidt nabotjekket giver anledning til at harmonisere disse krav. Såfremt det ikke kan lade sig gøre at imødekomme ønsket om harmonisering, vil dette blive begrundet i afrapporteringen.
Nabotjekket forventes at blive gennemført i 2. kvartal 2025.