Nummer: 192

Nabotjek af praksis for ernæringsanprisninger

Danske virksomheder oplever, at Fødevarestyrelsen er mere restriktiv med mærkning af ernæringsanprisninger end i resten af EU. Regelforum anbefaler derfor at der foretages et nabotjek der skal danne grundlag for at Fødevarestyrelsen klan tilpasse sin praksis for ernæringsanprisninger, således at den flugter med resten af EU. 

Dato:
21. marts 2024
Type af anbefaling:
Nabotjek
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Problem

Danske virksomheder oplever at Fødevarestyrelsen har en mere restriktiv fortolkning af EU-forordningen vedrørende særlige krav til sammensætningen af og oplysning om fødevarer til særlige medicinske formål, end de øvrige europæiske lande.

Erfaringen er, at danske virksomheder bliver bedt om at ændre deres ernæringsanprisninger i Danmark på produkter, der ikke modtager kommentarer eller sanktioner fra de øvrige europæiske landes myndigheder.

Fortolkning af ernæringsanprisninger
Ernæringsanprisninger er jf. Fødevarestyrelsen budskaber, der indikerer, at en fødevare har særlige gavnlige ernæringsmæssige egenskaber på grund af et konkret indhold/fravær af energi, næringsstoffer eller andre stoffer. Noget der er særligt med ernæringsanprisninger, er, at det kan være subjektivt, om der er tale om en faglig anprisning, eller om der ’blot’ er tale om nyttig/vigtig information for forbrugeren.

Et eksempel kunne være angivelser som ”energirig”, ”kilde til fibre” og ”proteinrig” der beskriver vigtige karakteristika af det specifikke produkt i forbindelse med at komme sig over en sygdom, lidelse eller en uønsket medicinsk tilstand. Det er Regelforums vurdering at de ovennævnte angivelser er nyttig information, der bør fremhæves på pakken for at give sundhedsprofessionelle mulighed for at vælge et passende produkt til deres patienter eller borgere efter hvad de har brug for.

Denne type af information er derfor ikke udtryk for ernæringsanprisninger og bør ikke opfattes som sådan, jf. Kommissionens Forordning (EU) 2016/128 5.g, hvor der står: En beskrivelse af de egenskaber og/eller karakteristika, der gør produktet nyttigt i forhold til den sygdom, lidelse eller medicinske tilstand, som produktet er beregnet til, herunder især, alt efter hvad der er relevant, vedrørende produktets særlige forarbejdning og formulering, næringsstoffer, som er blevet forøget, reduceret, udelukket eller ændret, samt nytteværdien af at anvende produktet.

Anbefaling

Regelforum anbefaler, at der gennemføres et nabotjek af hvad de relevante myndigheder fortolker som ”ernæringsanprisninger” i relation til Kommissionens Forordning (EU) 2016/128 5.g. De omfattede lande bør som minimum være Tyskland, Holland, Frankrig, Polen og Sverige. Tilbagemeldingerne skal danne grundlag for at Fødevarestyrelsen tilpasser sin nuværende praksis.

Potentiale

Mindre administration og bedre priser grundet en mere ensformig indpakning på tværs af landegrænser i EU. Bedre produktinformation for forbrugerne i Danmark.

Relevant regulering

Kommissionens Forordning (EU) 2016/128 5.g

Yderligere oplysninger

Et eksempel er Nutricia’s produktetiket (tidligere Fortini Creamy Fruit, nu revideret ifølge Fødevarestyrelsens indskærpelse): "Multi Fibre" mærkning på forsiden er ikke tilladt anprisning ifølge Fødevarestyrelsen, men der er ingen problemer i de øvrige europæiske lande.