Baggrund og Problem
Problem
Flere danske virksomheder indgår i denne tid stigende grad handelsaftaler med Ukraine – især med materiale, som kategoriseres som militært udstyr. Når danske virksomheder sælger militært udstyr til Ukraine, skal der dels indhentes eksporttilladelse fra danske myndigheder, dels skal der indhentes transittilladelser fra de EU-lande, som det militære udstyr skal passere igennem for at kunne komme frem til Ukraine. Eksporteres varerne fra Danmark, vil det således typisk kræve transport gennem Tyskland og Polen med deraf påkrævede transittilladelser fra hhv. de tyske og polske myndigheder.
Det er op til den enkelte virksomhed at indhente og vedlægge de påkrævede transittilladelser. Især for mindre produktionsvirksomheder med få administrative medarbejdere, bliver det en ganske betydelig byrde i en tid, hvor der i stedet bør udrulles en rød løber for så vidt angår enhver eksport, der kan understøtte Ukraine i krigen mod Rusland.
Case: En mellemstor, vestjysk industrivirksomhed producerer og sælger skræddersyede komponenter til blandt andet bilindustrien, landbrugs- og fødevaremaskiner.
Virksomheden har indgået en kontrakt med en ukrainsk producent af forsvarsudstyr om levering af metalringe til mortérgranater – granater der skal bruges af den ukrainske hær. Den danske virksomhed har i den forbindelse ansøgt og fået godkendt en fremstillings- og eksporttilladelse fra de danske myndigheder.
Nu opleves der imidlertid stor besværlighed ved at skulle indhente transittilladelse af leverancen til Ukraine fra hhv. de tyske og polske myndigheder. Der er tale om en betydelig byrde for særligt SMV’ere, som den danske virksomhed i eksemplet her. En uhensigtsmæssig konsekvens kan derfor meget vel være, at det for flere industrivirksomheder mindsker villigheden til at acceptere ordrer af ellers relativt simple underkomponenter til militært udstyr.
For virksomheden er byrderne særligt forbundet med:
- Identificering af rette indgang hos. De tyske og polske myndigheder.
- Kommunikation og herunder produkt- og leveringsbeskrivelse overfor udenlandske myndigheder.
- Lange svartider, der skaber usikkerhed og forsinkelser til frustration for både sælger og køber.
Virksomheder oplever angiveligt ikke samme problem når militært udstyr købes og eksporteres som nationale donationer til Ukraine. Eksport af private leverancer og nationale donationer af militært udstyr bør samtænkes og sikres samme korridor til Ukraine.
Anbefaling
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at notifikation af transit gennem et givent EU-naboland faciliteres af de kompetente (danske) myndigheder i forbindelse med eksporttilladelsen, således at denne opgave ikke påhviler den enkelte virksomhed.
Potentiale
Én ting er de ovennævnte administrative byrder. Langt mere alvorligt er naturligvis de mulige konsekvenser som forsinkelser i leverancerne af militært udstyr kan forårsage i Ukraine.
Relevant regulering
Det fremgår af punkt 5. på ansøgningsblanket ved erhvervseksport af våben og militært udstyr omfattet af våbenlovens §6, at transittilladelser fra de pågældende lande skal vedlægges.