Baggrund og Problem
Problem
DG Trade og OLAF når undertiden frem til modsatrettede konklusioner i sager om, hvorvidt der har foregået dumping på EU’s indre marked. Europæiske virksomheder kan som resultat heraf blive pålagt uforudset anti-dumpingtold med tilbagevirkende kraft, i tilfælde hvor OLAF underkender Kommissionens afgørelser. Det skaber stor usikkerhed for danske virksomheder, der benytter sig af globale forsyningskæder, da de i det ene øjeblik får grønt lys til at importere en given vare, og i det næste skal betale skyldig anti-dumpingtold.
Berørt EU-regulering
Berørte virksomheder
Danske virksomheder med globale værdikæder – herunder især SMV’er, hvis finansielle forhold typisk gør dem særligt sårbare overfor tilbagevirkende anti-dumpingtold.
Begrundelse
Manglende koordination mellem OLAF og DG Trade giver anledning til usikkerhed for danske virksomheder, som benytter sig af globale værdikæder. Ydermere undergraver den nuværende praksis virksomhedernes muligheder for at tilrettelægge deres forsyningskæder, så de ikke bliver ramt af EU’s anti-dumpingforanstaltninger. Herunder underminerer krav om betaling af skyldig anti-dumpingtold danske virksomheders globale konkurrenceevne og skaber ulige konkurrencevilkår.
Forventede konsekvenser for erhvervslivet
Uforudset efteropkrævning af anti-dumpingtold har ofte alvorlig negative konsekvenser for virksomhedernes egenkapital. Det sætter dansk virksomheders konkurrenceevne og dermed danske eksportmuligheder over styr. I værste tilfælde kan uforudsete krav om betaling af straftold føre til danske konkursbegæringer.
Økonomiske konsekvenser
Nedsat konkurrenceevne og begrænsede danske eksportmuligheder kan føre til tab af danske arbejdspladser. Det udfordrer en lille, åben økonomi som den danske, hvor mere end 800.00 jobs er knyttet til eksporten.
Anbefaling
Anbefaling
Det anbefales, at den danske regering arbejder for større juridisk klarhed om ansvarsdelingen mellem DG Trade og OLAF i handelsdefensive problemstillinger. Den danske regering skal herunder arbejde for tættere koordination mellem DG Trade og OLAF, så de to myndigheder kommer frem til stående, enslydende konklusioner i sager om dumping på det indre marked, fremfor at OLAF retrospektivt underkender Kommissionens beslutninger til stor svie for europæiske virksomheder.
For at mindske usikkerheden for virksomhederne, bør den danske regering ligeledes stille krav om, at OLAF:
- laver tilbundsgående undersøgelser baseret på inspektioner, og ikke nøjes med at foretage skrivebordsundersøgelser baseret på handelsstatistik.
- sikrer øget gennemsigtighed ved at give importører mulighed for at orientere sig om kommende og igangværende antidumping-sager.
- udstikker entydige retningslinjer for, hvordan fremtidige afgørelser skal implementeres på medlemsstatsniveau for at undgå forskelligartet national implementering og konkurrenceforvridning på det indre marked.
Igangværende dansk indsats
DI har sammen med berørte danske virksomheder rejst sagen overfor de danske toldmyndigheder, OLAF og Kommissionen med begrænset succes. Den danske regering er endnu ikke gået ind i sagen, men er blevet gjort bekendt med problematikken i regi af Erhvervsstyrelsen.
Regeringens svar
Svar til Regelforum
Regeringen tiltræder Regelforums anbefaling og arbejder generelt for, at der sker en mere ensartet håndhævelse på tværs af EU i sager om svindel på antidumping- ogantisubsidieområdet.
Fra dansk side vil man arbejde for, at der skabes større klarhed over OLAFs undersøgelser og bedre koordination mellem DG Trade og OLAF.