Nummer: 206

Indfør mulighed for at stille et “udfordringsforslag” i Folketinget

Regelforum anbefaler, at der indføres en mulighed for at fremsætte en ny type forslag, der kan gå under navnet ”udfordringsforslag”. Formålet er at indhente løsningsforslag til en af politikerne defineret udfordring. 

Dato:
18. juni 2024
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Lean lovgivning
Ansvarlig ministerium:
Justitsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

I en stadig mere kompleks verden, er der mange hensyn at tage forud for og i forbindelse med lovgivningsarbejdet. Heri ligger en udfordring med videns-asymmetri eller manglende viden fra lovgivernes side – ikke mindst i den ideudviklende fase, hvor der opstår en risiko for, at det ikke nødvendigvis er de mest effektive, billigste eller mest innovative løsninger, som ender med at blive debatteret i lovgivningsarbejdet eller høringsprocesserne, som svar på de udfordringer, som politikerne har identificeret og besluttet sig for at løse.
Denne udfordring foreslås udbedret ved indførelsen af en ny type forslag: udfordringsforslag. Formålet med disse forslag er, at lovgiverne bliver enige om den konkrete udfordring og dennes afgrænsninger. Herefter er det op til borgere, virksomheder, interessenter og embedsfolk at bidrage med forslag til, hvordan problemet bedst løses.

Intentionen er at skabe et mere dynamisk og inddragende lovgivningsarbejde, hvor man udnytter den enorme vidensbank, som findes udenfor i erhvervsliv, civilsamfund og på myndighedsniveau, til at skabe effektive løsninger hurtigere frem for at forsøge at tilpasse de løsninger, som er forudindtaget eller prædefineret.

Der findes i dag en række muligheder for at inddrage interessenter i lovarbejdet. Høringsfasen er for sent, da problemet her allerede er defineret og “løst” af politikerne, idet et lovforslag indeholder en løsning og hensigten med anbefalingens udfordringsforslag består i at udfordre dette og åbne op for en bredere vifte af løsninger.

Der kan indkaldes til høringer i Folketinget, hvilket er godt for dialog og videndeling, men ikke er en god ramme for eksperimenter og større skriftlige input. Så kan politikerne nedsætte arbejdsgrupper, kommissioner og ekspertgrupper, hvilket skaber gennemarbejdet materiale om en konkret udfordring, men de involverede parter er udpeget af politikerne og processen er typisk snæver og lukket. Endeligt kan borgerne af egen kraft fremsætte Borgerforslag.

Udfordringsforslag er et nyt værktøj til at styrke vores demokratiske samtale og løse de fælles samfundsudfordringer, som vi står overfor. Her kombineres de klare rammer fra kommissorierne og ekspertgrupperne med dialogen, vi kender fra Folketingets høringer og det skriftlige materiale, som kendetegner høringsprocessen ved lovarbejdet.

 

Regelforum anbefaler, at der indføres en mulighed for at fremsætte en ny type forslag, der kan gå under navnet “Udfordringsforslag”. Formålet med denne type af forslag er, at man vender processen rundt for at få de bedst mulige løsninger ind på bordet til videre politisk behandling.

Udfordringsforslag kan stilles både af Folketinget samt af regeringen.

Normalt er det politikerne, som formulerer løsninger på konkrete udfordringer, hvorefter de sender løsningen i høring, og virksomheder, interessenter og borgere kan kommentere løsningen og forsøge at tilrette den af politikerne og embedsfolkene udformede løsning.

Et “udfordringsforslag” beskriver en konkret udfordring, som ønskes løst. Denne udfordring defineres af lovgiverne, hvorefter den sendes i høring med det formål, at virksomheder, interessenter, borgere og embedsfolk kan komme med deres forslag til, hvordan de bedst ser udfordringen løst. Der kan også opsættes klare rammer (fx en økonomisk ramme, man ønsker at bruge på at løse udfordringen).

På baggrund af indsamlet materiale i høringsperioden kan den ansvarlige minister udfærdige et lovforslag til politisk behandling og debat i Folketinget.

Anbefalingens fokus på udfordringer og inddragelse tager sin inspiration fra lean metoder, mens processen er stærkt inspireret af metoden med “Inception Impact Assessment" samt "Questionnaire" som benyttes i EU-systemet.

Se https://commission.europa.eu/law/law-making-process/planning-and-proposing-law/impact-assessments_da

Et udfordringsforslag er i nærværende anbefaling og med inspiration i lean metoder mere centreret om udfordringsdelen og at sætte målbare mål på, hvad man vil opnå end den europæiske pendant. De procesnære elementer i den europæiske version tjener dog til inspiration, ligesom ”udfordringsforslag” naturligt kan bo på Høringsportalen.dk og virksomheder og andre interessenter kan, ligesom på borgerforslag.dk, give deres bidrag til udfordringsforslaget ved at anvende MitID.

 

Potentiale   

Der fremsættes årligt omkring 200 lovforslag og 200 beslutningsforslag i Folketinget.  Der er hundredvis af veletablerede interesse- og brancheforeninger samt titusinder af virksomheder, borgere og foreninger med unik viden og forslag til at løse store samfundsudfordringer. Ved at inddrage disse i de tidlige faser af løsningsudviklingen og formulering af regulering i en samskabende proces vil man skabe grundlaget for iterationer og samskabelse i lovgivningsarbejdet og fremme muligheden for en mere effektiv regulering.
 


Yderligere oplysninger    

Noget der ligner "udfordringsforslag”, er værktøjerne “Inception Impact Assessment" samt "Questionnaire", som benyttes i EU systemet. 
En “Inception Impact Assessment” er et relativt kort dokument, som sendes i bred høring. Den beskriver de væsentlige udfordringer, samt de rammer der er for at løse udfordringen (fx økonomiske, geografiske etc.).
Herefter kan der blive sendt et (meget langt) "Questionnaire" bredt ud der efterspørger holdninger til en udvalgt række af de konkrete løsningsforslag, som blev indsamlet ved “Inception Impact Assessment”.

Til sidst har man grundlaget for at udfærdige et konkret lovforslag til politisk behandling.