Regeringens implementeringsplan
Indflyvningstekst
Forordningen om rapportering af miljødata og oprettelse af en portal for industrielle emissioner (IEP) har til formål at monitorere og offentliggøre data om miljøvirkningerne af i dag ca. 30.000 af EU’s store industrianlæg og husdyrbrug. I Danmark er ca. 2.400 virksomheder omfattet i dag. IEP-forordningen vil afløse den gældende E-PRTR-forordning.
Allerede i dag indberetter en række virksomheder forskellige miljødata, der offentliggøres på det europæiske register over udledning og overførsel af forurenende stoffer. Dette sker i stor udstrækning som følge af internationale forpligtelser på området (særligt den såkaldte Kyiv-protokol) og sikrer offentligheden adgang til miljøoplysninger. Samtidig bruges registeret til at dele oplysninger inden for de områder, der reguleres via direktiverne om industrielle emissioner (IED), mellemstore fyringsanlæg og byspildevand samt andre relevante industrielle sektorer såsom akvakultur.
Med forordningen er der en større sammenhæng med direktiv om industrielle emissioner (IED), der stilles flere krav til indberetning og offentliggørelse af en række yderligere data, herunder forbrug af råvarer, vand, antal medarbejdere mv. Disse data skal bl.a. bruges til at skabe et bedre vidensgrundlag og hermed mere effektiv og målrettet regulering. Slutteligt bemyndiges Kommissionen til, via delegerede retsakter, at kunne opdatere hvilke forurenende stoffer der skal indberettes for samt grænseværdierne for hvornår der skal indberettes.
Konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget er oprindeligt skønnet at medføre løbende erhvervsøkonomiske omkostninger på 13,6-26,7 mio. kr. årligt. De erhvervsøkonomiske konsekvenser er primært forbundet med indrapportering af vand, energi og råvare-forbrug samt bekræftelse af, at virksomheden ikke overskrider tærskelværdierne for de omfattede forurenede stoffer. Usikkerheden i overslaget afspejler bl.a. at nogle virksomheder allerede i dag opgør forbrug af energi, vand og råvarer. Andelen kendes dog ikke. Der vil være brugerbetaling forbundet med kommunernes kvalitetssikring af virksomhedernes data, der forventes at være i størrelsesordenen 9,3 mio. kr. årligt.
Skønnet er konservativt og baseret på det fremsatte forslag fra Kommissionen. Det forventes at omkostningerne bliver væsentligt lavere end det oprindelig skøn. Det skyldes flere forhold, herunder at der vil være væsentligt færre virksomheder omfattet end først skønnet, men også den tilgang, som er besluttet med regeringsmandatet for IEP-forordningen, jf. nedenfor under metode til implementering.
Metode til implementering
Forordningen finder direkte anvendelse. Der er dog to direktiv lignende bestemmelser, der skaber et nationalt råderum for implementering.
I artikel 6 stk. 9 kan de nationale myndigheder selv beslutte om de vil kvantificere tilsigtede udledninger for forurenende stoffer fastsat i bilag II på vegne af husdyrbrug og akvakulturanlæg. I det tilfælde finder artiklens stk. 1-8 ikke anvendelse på husdyrbrug og akvakulturanlæg for så vidt angår udledninger af forurenende stoffer fastsat i bilag II.
Artikel 6 stk. 9 giver således mulighed for at husdyrbrug og akvakulturanlæg, der overskrider en eller flere grænseværdier for forurenende stoffer fastsat i bilag II, ikke selv skal indrapportere data for deres udledninger af disse stoffer, men at myndighederne i stedet vil kunne gøre det for dem. Det vil således være muligt på baggrund af allerede tilgængelige oplysninger i registreret ”Landbrugsindberetning”, at Miljøstyrelsen indberetter data som minimum for ammoniakudledningen fra staldanlæg. I regeringsmandatet for IEP-forordningen blev det besluttet, at anvende denne tilgang jf. artikel 6 stk. 9. Der vil være tale om en mere forsimplet og principielt mindre nøjagtig opgørelse end nuværende metodik, som anvendes i dag, men den forsimplede opgørelse vil give store byrdelettelser for både erhverv og myndigheder.
Den nuværende procesgang, som har været anvendt de sidste 3 år, har desuden vist sig ineffektiv, idet mange husdyrbrug ikke formår at give tilbagemelding til Miljøstyrelsen på den beregnede udledning, og en ændret proces for indberetning er derfor tiltrængt.
I artikel 6 stk. 2 kan medlemsstaterne beslutte efter første rapportering fra driftslederen, at hvis virksomhedens udledning af forurenende stoffer eller overførslen af forurenede stoffer eller affald ikke overstiger de gældende tærskler, der er angivet i bilag II, behøves virksomheden efterfølgende ikke at skulle bekræfte at de udleder under tærskelværdierne fastsat i bilag II.
I regeringsmandatet for IEP-forordningen, blev det besluttet at virksomheder ikke skal bekræfte udledninger under tærskelværdier for forurenende stoffer, hvorfor de omfattede industrivirksomheder efter første rapportering ikke længere skal bekræfte, at de udleder under tærskelværdierne fastsat i bilag II.
Inddragelse af interessenter
Miljøstyrelsen vil tage kontakt til Landbrug & Fødevarer vedrørende artikel 6 stk. 9 med henblik på at inddrage husdyr- og akvakulturerhvervet i en ny ændret indberetning af udledninger fra husdyrbrug og akvakulturanlæg. Miljøstyrelsen vil herefter fastsætte de konkrete nationale bestemmelser i bekendtgørelsen til at understøtte IEP-forordningen.
Miljøministeriet vil orientere Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer om at implementeringen af artikel 6 stk. 2 vil indbefatte at industrivirksomhederne ikke skal genbekræfte udledninger under tærskelværdier for forurenende stoffer i bilag II, efter første rapportering fra driftslederen.
Interessenter planlægges herudover inddraget i forbindelse med den almindelige høringsproces ift. Bekendtgørelsen. Herudover er det almindelig praksis at afholder møder i bredere og snævre regi i forbindelse med nye væsentlige reguleringer eller ændringer af eksisterende reguleringer.
Bekendtgørelsen, som skal udmønte IEP-reglerne nationalt, forventes sendt i offentlig høring Q2 2026. Det forventes, at Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer ønsker at bidrage til udmøntningen af reglerne.
Undersøgelse af implementering i andre EU-lande
Der er ikke planer om at undersøge implementeringen af retsakten i andre EU-lande.
Særlige hensyn i dansk kontekst
Delegerede retsakter med væsentlige erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser vil blive forelagt regeringens økonomiske udvalg efter vanlig praksis.
Anbefaling
Anbefaling
Regelforums anbefalinger til implementeringsplanen
Overordnede anbefalinger
Regelforum er overordnet positive overfor Miljøministeriets implementeringsplan. Forummet noterer sig også, at de fleste af de omfattede anlæg er husdyrbrug (ca. 75%).
Regelforum anbefaler:
1) Prioritering af dansk indflydelse på opfølgende retsakter, der har betydning for de administrative byrder, herunder:
1. At det er yderst vigtigt, at ministeriet er aktive på forhandling af gennemførselsretsakt (deadline dec. 2025) om definition af relevante råstoffer (jf. artikel 6.1. i forordningen). Dette vil være at stor betydning for omfanget af rapportering for de enkelte sektorer og dermed også de erhvervsøkonomiske omkostninger.
2. At for husdyrbrug påbegynder Kommissionen i efteråret 2024 fastsættelse af ensartede regler, de såkaldte operational rules, i regi af IE-direktivet. Det er vigtigt, at ministeriet prioriter aktiv deltagelse i den kommende ekspertgruppe under IE-direktivet, der fastsætter ”operating rules”, da dette får stor indflydelse på at sikre ensartede krav, herunder til rapportering til portalen.
Regelforum har herudover følgende anbefalinger til enkelte dele af planen.
Konsekvenser for erhvervslivet
Regelforum forstår, at udover de løbende erhvervsøkonomiske omkostninger på 14-27 mio. kr. årligt er der en brugerbetaling på kvalitetssikring på 9 mio. kr. til kommunerne, som skal betales at de berørte virksomheder og husdyrbrug. Forummet bemærker, at det er en meget dyr kvalitetssikring, som udgør 35-70% af de ressourcer, som selve indberetningen anslås at koste.
Regelforum anbefaler:
2) At der fremlægges en opgørelse af engangsomkostninger, idet forummet savner opgørelse af initialomkostninger for implementeringen hos virksomheder og husdyrbrug. Mange husdyrbrug vil ikke umiddelbart have data for vand og energi tilgængelige, Desuden omfatter de data, som skal indberettes, kun forbrug i staldanlæg og lagerfaciliteter og dermed ikke hele bedriften. Derfor vil der være en betydelig engangsomkostning til at få etableret en rapportering af disse data.
Regelforum bemærker herudover, at Miljøministeriet anfører, at der er tale om et konservativt skøn for omkostningerne og at det forventes at blive betydeligt lavere. Denne vurdering er forummet ikke enige i.
Metode til implementering
Regelforum er enige i at anvende to direktiv lignende bestemmelser, der skaber et nationalt råderum for implementering, som vil mindske de administrative omkostninger for erhvervslivet.
Regelforum anbefaler:
3) At selvom Regelforum er enige i at forenkle den hidtidige metode for husdyrbrug mht. rapportering af NH3 emissioner, så mener forummet dog, at det bør være muligt for husdyrbrug frivilligt at korrigere data, hvis de har mere retvisende data. Forummet er enige i, at myndighederne skal have mulighed for at indberette data for husdyrbrug i det omfang forordningen giver mulighed herfor. For husdyrbrug kan det være vigtigt, at de offentlige data afspejler den reelle udledning. Myndighedernes indberetning vil, som det også er anført, være usikker og det vurderes, at emissionen vil være højere end den reelle, idet anvendt miljøteknologi ikke altid kan indregnes i de generiske beregninger. Det er særligt vigtigt, idet oplysningerne offentliggøres på Internettet.
Forummet er enige i, at virksomheder ikke skal bekræfte, at de udleder under tærskelværdierne.
Inddragelse af interessenter
Regelforum anbefaler:
4) At ministeriet fortsætter den inddragende proces med interesseorganisationerne, som anført i planen, samt løbende følger op på implementeringen.
Forummet er positive overfor ministeriets forslag til inddragelse og bidrager gerne til en smidig og omkostningseffektiv implementering.