Nummer: 141

HURTIG OG KLAR OPFØLGNING FRA FINANSTILSYNET EFTER TILSYNSBESØG

Virksomhederne har behov for hurtig og klar opfølgning fra tilsynsmyndighederne, når der er gennemført tilsyn af deres virksomhed. Det letter virksomhedernes regelefterlevelse og styrker dertil deres retssikkerhed. På det finansielle område, særligt hvidvaskområdet oplever virksomhederne imidlertid meget lange sagsbehandlingstider. Dertil er der eksempler på, at formuleringerne af tilsynsreaktionerne giver anledning til uklarhed om, hvorvidt virksomhederne efter lovgivningen er forpligtede til at foretage ændringer af deres virksomhed.  

Regelforum anbefaler på denne baggrund, at tilsynsmyndighederne hurtigt og klart overfor virksomhederne skal følge op på deres tilsynsbesøg. 

Dato:
17. marts 2022
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Kontrol og tilsyn
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Følges delvist


Problem  

Virksomheder har efter et tilsynsbesøg behov for en hurtig og klar tilbagemelding fra tilsynsmyndigheden med en afklaring af, om virksomheden har indrettet sig i overensstemmelse med lovgivningen eller om der er forhold, der skal ændres.  

Til eksempel på det finansielle område og særligt på hvidvaskområdet er der imidlertid flere eksempler på, at Finanstilsynet først offentliggør deres tilsynsreaktion et halvt år og i nogle tilfælde over et år efter, at tilsynet er udført. I nogle tilfælde kan en lang sagsbehandlingstid være berettiget grundet sagens kompleksitet, men det er overordnet en udfordring for virksomhedernes retsstilling, at de igennem så relativ lang tid skal afvente myndighedens tilsynsreaktion. Det kan gøre det sværere for virksomheden at udfordre Tilsynets vurdering, når forholdene ligger længere tilbage i tiden. Dertil er der tilfælde, hvor de faktiske forhold, som var gældende, da tilsynet blev gennemført, ikke længere er gældende, når afgørelsen bliver truffet.   

Derudover har virksomhederne behov for en klar udmelding fra tilsynsmyndighederne, hvis der er forhold i virksomheden, der i henhold til lovgivningen skal ændres. På det finansielle område oplever virksomhederne imidlertid, at Finanstilsynet i sine tilsynsafgørelser kan bruge mere bløde formuleringer (fx ”synes”, ”observationer”, ”overvejelser” og ”opmærksomhedspunkter”), der egentligt indikerer, at der ikke er tale om et egentligt krav om ændringer (som henstillinger og påbud). Men samtidig er oplevelsen, at tilsynet følger op på disse bløde tilkendegivelser ud fra en forventning om, at de bliver fulgt. Det selvom at en ”blød” formulering bør indikere, at virksomhederne står friere stillet ift., om det giver anledning til en handling. Den manglende klarhed har betydning for virksomhedernes retsstilling og deres ressourceforbrug.  

 

Anbefaling

Regelforum anbefaler for at styrke virksomhedernes regelefterlevelse og retsstilling, at:  

Tilsynsmyndigheden ved afslutningen af tilsynsbesøget fremlægger en tidslinje for 1) hvornår virksomheden modtager et skriftligt udkast til afgørelse, 2) hvornår myndigheden vil foretage en eventuel mundtlig afrapportering overfor virksomheden og 3) hvornår den endelige afgørelse vil foreligge.   

Tilsynsmyndigheden hurtigst muligt og senest inden 3 måneder efter endt tilsynsbesøg skal træffe den endelige afgørelse. 

Tilsynsmyndigheden skal formulere sin tilsynsreaktion tydeligt, og at det særligt skal stå klart for virksomheden, om reaktionen indebærer en forpligtelse efter lovgivningen til at foretage ændringer.  


Potentiale  

Anbefalingen vil bidrage til en lettelse af virksomhedernes regelefterlevelse. En hurtig og ikke mindst klar reaktion fra tilsynsmyndigheden vil gøre det nemmere for virksomhederne at indrette sig i overensstemmelse med lovgivningen. Anbefalingen vil dertil styrke virksomhedernes retsstilling og lette deres ressourceforbrug.  

Relevant regulering 

Lovgivningen på det finansielle område, herunder hvidvaskloven 

Nærværende tilbagemelding på anbefalingen vedr. kontil 7 fra Erhvervslivets EU- og Regelforum afspejler alene afgrænsningen indeholdt i anbefalingen, hvorfor der alene er taget stilling til Finanstilsynets tilsyn med hvidvaskloven. 

Regelforum anbefaler for at styrke virksomhedernes regelefterlevelse og retsstilling, at:
1.    Tilsynsmyndigheden ved afslutningen af tilsynsbesøget fremlægger en tidslinje for 1) hvornår virksomheden modtager et skriftligt udkast til afgørelse, 2) hvornår myndigheden vil foretage en eventuel mundtlig afrapportering over for virksomheden og 3) hvornår den endelige afgørelse vil foreligge.
2.    Tilsynsmyndigheden hurtigst muligt og senest inden 3 måneder efter endt tilsynsbesøg skal træffe den endelige afgørelse.
3.    Tilsynsmyndigheden skal formulere sin tilsynsreaktion tydeligt, og at det særligt skal stå klart for virksomheden, om reaktionen indebærer en forpligtelse efter lovgivningen til at foretage ændringer.

Der kvitteres indledningsvist for, at Regelforum har forståelse for, at sagerne kan tage længere tid at behandle afhængig af sagernes kompleksitet. 

Delanbefaling 1 – Udarbejdelse af tidslinje ved afslutningen af tilsynsbesøg.

Anbefalingen kan delvist følges.

Finanstilsynet tilkendegiver i dag ved afslutningen af hvidvaskinspektioner, på hvilke områder virksomhederne må forvente tilsynsreaktioner, så virksomheden har mulighed for allerede på det tidspunkt at gå i gang med arbejdet med opfølgningen for at sikre den hurtigst mulige regelefterlevelse. Derudover kan der indikeres en tidslinje for, hvornår virksomheden kan forvente at få inspektionsrapporten i høring hhv. hvornår den endelige rapport forventes at foreligge.

Finanstilsynets nuværende interne mål om en sagsbehandlingsfrist er således på 240 dage fra indkaldelsen til en inspektion og til fremsendelse af endelig rapport og redegørelse til virksomheden. 

Finanstilsynet vil desuden fremadrettet supplerende have et internt mål om en sagsbehandlingsfrist på 90 dage fra inspektionens afslutning (henholdsvis det tidspunkt, hvor virksomheden har eftersendt materiale) og til fremsendelse af rapporten til høring i virksomheden. 

Der kan imidlertid ikke gives en mere detaljeret tidslinje, idet der kan forekomme omstændigheder, der nødvendiggør en længere sagsbehandlingstid, hvorfor der skal tages højde herfor. Dette skyldes, at der i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten er en række både interne og eksterne sagsbehandlingsskridt, der skal iagttages. Længden af sagsbehandlingstiden afhænger i øvrigt af omfanget af virksomhedens overtrædelser og den korrespondance med virksomheden, som måtte finde sted efter inspektionen, f.eks. fordi virksomheden efter inspektionen fremsender yderligere materiale til gennemgang. 

Der vil også være sager, der naturligt tager længere tid at behandle afhængigt af, i hvilket omfang, virksomheden på inspektionstidspunktet efterlever lovgivningen. Hvis der er tale om inspektioner, hvor Finanstilsynet konstaterer mange og grove overtrædelser af hvidvaskloven, kan der blive tale om, at Finanstilsynet vurderer, at der skal udstedes et administrativt bødeforelæg eller en politianmeldelse. Dette vil forlænge sagsbehandlingstiden. 

Såfremt målet om en sagsbehandlingsfrist på 90 dage fra inspektionens afslutning (henholdsvis det tidspunkt, hvor virksomheden har eftersendt materiale) og til fremsendelse af rapporten til høring i virksomheden ikke kan overholdes, vil Finanstilsynet orientere virksomheden herom og give den information om, hvornår udkastet til rapport kan forventes. 

Finanstilsynet vil herudover på Finanstilsynets hjemmeside generelt redegøre for, hvorledes en hvidvaskinspektion forløber for at bidrage til en overordnet forventningsafstemning med virksomhederne. Finanstilsynet vil endvidere tilstræbe at lægge information ud om status for sagsbehandlingstiderne på hvidvaskinspektionsområdet.  

Delanbefaling 2: Tilsynsmyndigheden skal hurtigst muligt og senest inden 3 måneder efter endt tilsynsbesøg træffe den endelige afgørelse.

Anbefalingen kan ikke imødekommes. 

Det vurderes ikke muligt, at det som en generel regel kan fastsættes, at der skal være truffet endelig afgørelse senest inden for 3 måneder efter tilsynsbesøg. Det skyldes bl.a. hensynet til en ordentlig inddragelse af virksomheden i den efterfølgende proces med høring m.v. Finanstilsynet bestræber sig dog løbende på, at sagerne behandles hurtigst muligt.

Efter endt tilsynsbesøg vil Finanstilsynet udarbejde en rapport på baggrund af de observationer, som Finanstilsynet har gjort sig under inspektionen. Når udkast til rapport foreligger, vil denne blive sendt i høring hos virksomheden. Når Finanstilsynet har modtaget virksomhedens høringssvar, vil Finanstilsynet behandle dette og eventuelt tilpasse rapporten, hvis høringssvaret giver anledning hertil. 

Som nævnt under anbefalingen ovenfor er længden af sagsbehandlingstiden også afhængig af omfanget af virksomhedens overtrædelser og den korrespondance med virksomheden, som måtte finde sted efter inspektionen, f.eks. fordi virksomheden efter inspektionen fremsender yderligere materiale til gennemgang. Der vil eventuelt også kunne være tale om, at Finanstilsynet vurderer, at der skal udstedes et administrativt bødeforelæg eller en politianmeldelse. 

Disse sagsbehandlingsskridt medfører, at den endelige afgørelse til virksomheden ikke kan forventes at foreligge senest 3 måneder efter inspektionen. 

Finanstilsynet vil dog som nævnt ovenfor som udgangspunkt sende rapporten i høring senest 3 måneder (90 dage) efter inspektionens afslutning - (henholdsvis det tidspunkt, hvor virksomheden har eftersendt materiale) - hvorved virksomheden gøres bekendt med Finanstilsynets observationer og vurderinger.

Delanbefaling 3: Tilsynsmyndigheden skal formulere sin tilsynsreaktion tydeligt, og at det særligt skal stå klart for virksomheden, om reaktionen indebærer en forpligtelse efter lovgivningen til at foretage ændringer.

Det er vurderingen at denne anbefaling allerede følges.

Finanstilsynet kan ikke genkende, at der på hvidvaskområdet generelt bliver anvendt bløde formuleringer i forbindelse med de påbud, Finanstilsynet giver. Rapporterne er bygget således op, at de indeholder afsnit om såvel Finanstilsynets observationer, vurderinger og regelgrundlaget, men selve påbuddene formuleres således, at det klart fremgår, at der er tale om forhold, hvor virksomhederne har overtrådt hvidvaskloven og skal rette op på forholdene. Påbuddene er formuleret tydeligt og så præcise, at virksomhederne ved, om de har en forpligtelse til at foretage ændringer og hvornår de har rettet op sådan at de overholder lovgivningen. Finanstilsynet kan dog ikke komme med konkrete anvisninger på, hvorledes virksomhederne konkret skal indrette sig, da det er op til virksomhederne selv.

Finanstilsynet vil naturligvis til stadighed være opmærksom på formuleringerne af påbuddene til virksomhederne.

Effekten af ovennævnte tiltag vil samlet set være at bidrage til at sikre, at virksomhederne hurtigere kan efterleve hvidvasklovens regler, og at der skabes øget transparens om sagsbehandlingen.  

Regeringens afrapportering af anbefalingen

Anbefalingen er gennemført. 
 
På hvidvaskområdet er der er sat en maksimumsgrænse på 90 dage fra afslutningen af en inspektion på stedet til virksomheden får rapporten i høring. Såfremt virksomheden på inspektionen anmodes om at fremsende yderligere materiale, får virksomheden en kort frist hertil, da materialet forudsætningsvis allerede er til stede. Inspektionens afslutning tæller i disse tilfælde fra det tidspunkt, hvor Finanstilsynet modtager det supplerende materiale. Virksomheden oplyses herom. 
 
Såfremt det ikke er muligt at fremsende rapporten inden de 90 dage, skal virksomheden orienteres herom inden udløbet af de tre måneder. 
 
Finanstilsynet offentliggør kvartalsvis statistik for overholdelsen af 90 dages reglen. Første gang for 4. kvartal 2022 med offentliggørelse den 1. februar. 2023. 
 
Tiltaget har reduceret sagsbehandlingstiden i Finanstilsynet. Tiltaget har betydning for alle knap 1500 virksomheder under hvidvasktilsyn, der måtte undergå en inspektion, og har gjort det lettere for virksomhederne at komme med høringssvar og gjort det muligt for dem at komme hurtigere i gang med at efterleve påbud. 
 
Der er desuden et krav om, at inspektioner skal være endeligt afsluttet senest 240 dage efter indkaldelsen, medmindre særlige forhold gør sig gældende. Det kan f.eks. være, når Finanstilsynet overvejer at give virksomheden et administrativt bødeforelæg eller foretage politianmeldelse. 
 
Finanstilsynet har på sin hjemmeside beskrevet, hvordan en hvidvaskinspektion forløber for at bidrage til en overordnet forventningsafstemning med virksomhederne.