Nummer: 220

Gør telefoniske retsmøder gratis for alle eksterne brugere

I det danske retssystem anvendes telefoniske retsmøder i en række sammenhænge, og det er obligatorisk at deltage i dem. Danmarks Domstole gør brug af en klassisk mødetelefon, hvor det koster de eksterne brugere, som typisk er advokatvirksomheder, andre virksomheder eller borgere, 1,60 kr. i minuttet.

Regelforum anbefaler, at Danmarks Domstole finder en udbyder af telefoniske retsmøder, der ikke pålægger de eksterne brugere en minutafgift for at deltage i de telefoniske retsmøder. 
 

Dato:
18. juni 2024
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Justitsministeriet
Status på anbefaling:
Foreløbig besvaret

Som en del af en almindelig civil retssag afholdes forberedende retsmøder mellem retten og de involverede parter som telefoniske retsmøder. Ordningen er effektiv, fordi den ikke kræver fremmøde. Det er imidlertid en omkostning for de involverede, at deltagelse i telefoniske retsmøder koster deltagerne 1,60 kr. i minuttet i en verden, hvor det er muligt at gøre brug af nye teknologiske løsninger, som ikke pålægger brugerne samme omkostning.

Telefoniske retsmøder anvendes også i småsagsprocessen og i sager om betalingspåkrav, hvor deltagerne som udgangspunkt ikke er repræsenteret ved advokat. Det er en unødvendig økonomisk belastning for virksomheder og borgere, der er involveret i disse sager, at de skal betale 1,60 kr. i minuttet for at deltage i et telefonisk retsmøde. Hvis de møder fysisk op i retten, er mødet gratis. 
 

Regelforum anbefaler, at Danmarks Domstole overgår til at gennemføre telefoniske retsmøder ved anvendelse af et system, der ikke pålægger de deltagende virksomheder og borgere en omkostning på 1,60 kr. i minuttet for at deltage i retsmødet.

Potentiale     

Der gennemføres omkring 50.000 civile retssager i Danmark om året. Cirka halvdelen af disse er almindelige sager med deltagelse af advokater, mens den anden halvdel er småsager, som er sager, hvor sagsgenstanden er på op til 50.000 kr. I småsager deltager der som udgangspunkt ikke advokater.

En typisk småsag kan fx være en tvist mellem en virksomhed, der har solgt et produkt eller en ydelse til en anden virksomhed eller en borger, hvor der er opstået uenighed om kvaliteten eller prisen.

Der gennemføres 180.000 fogedsager om året i Danmark. Halvdelen af disse gennemføres som betalingspåkrav.

Et typisk betalingspåkrav vedrører manglende betaling for en vare eller ydelse til en værdi af op til 100.000 kr.

Ved betalingspåkrav deltager fordringshaver og skyldner typisk i et telefonisk retsmøde med fogedretten.

Uanset om der er advokater med eller ej, vil der – ud over rettens medarbejdere – være to parter som deltagere på et telefonisk retsmøde.

Ved 50.000 civile sager og 180.000 fogedsager, hvor to parter deltager i et telefonisk retsmøde af 15 minutters varighed (varigheden kan variere), bliver det til 6,9 mio. minutter årligt. Ved en minuttakst på 1,60 kr. svarer det til en omkostning for parterne (foruden omkostningerne for retten) på ca. 11 mio. kr. årligt.

Hvis Danmarks Domstole indfører en model for telefoniske retsmøder, der ikke pålægger de eksterne deltagere en udgift for deltagelse i retsmøderne, vil virksomheder og borgere kunne spare i omegnen af 11 mio. kr. årligt.

Relevant regulering    

Reglerne om forberedende retsmøder fremgår af Retsplejeloven §353, stk. 6, hvoraf det fremgår, at: ”Retten kan tillade, at en part eller rettergangsfuldmægtig deltager i det forberedende møde ved anvendelse af telekommunikation, medmindre sådan deltagelse er uhensigtsmæssig.”

Yderligere oplysninger    

Der findes telefonmøde-løsninger på det danske marked i dag, hvor der ikke skal betales særskilt for at deltage i møderne. Eksempelvis benytter man i nogle voldgiftssager, hvor bl.a. en række dommere deltager, tjenesten 81 11 12 13 fra virksomheden evercall.

Danske Advokater har igennem de seneste fem år anmodet Domstolsstyrelsen om en ændring af løsningen for telefoniske retsmøder, så partnere ikke blev påtvunget en minuttakst for deltagelse i retsmøderne. Domstolsstyrelen har meddelt, at den har valgt ikke at prioritere at se på problemstillingen, da styrelsen ikke mener, at der er tale om et væsentligt problem.

 

Justitsministeriet har anmodet Domstolsstyrelsen om bemærkninger til anbefalingen NALO 91 fra Erhvervslivets EU- og Regelforum om, at telefoniske retsmøder bør være gratis for alle eksterne brugere. 
Domstolsstyrelsen har i den anledning oplyst følgende:

”Domstolsstyrelsen er i proces med en markedsafdækning af mulige, alternative løsninger til den nuværende tjeneste, som anvendes af både retterne og parter/advokater. Der lægges ved afdækningen afgørende vægt på, at en eventuelt ny løsning så vidt muligt både opfylder domstolenes behov og er gratis for de eksterne brugere. Samtidig skal en ny løsning være sikkerhedsmæssig forsvarlig, og herunder overholde reglerne om databeskyttelse mv. Vi forventer at have færdiggjort markedsafdækningen ultimo 2024.

Anskaffelse og implementering vil afhænge af finansiering og fornødne ressourcer og opgaven vil således indgå i en prioritering af Domstolsstyrelsens samlede opgaveportefølje.”

Regeringen finder, at det er en god idé at gøre telefoniske retsmøder for eksterne brugere gratis, og noterer sig også, at Domstolsstyrelsen er i gang med at undersøge mulighederne for at finde en løsning. Justitsministeriet vil vende tilbage, når Domstolsstyrelsens markedsafdækning er afsluttet.