Nummer: 158

Forordning om digitale tjenester

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2065 af 19. oktober 2022 om et indre marked for digitale tjenester og om ændring af direktiv 2000/31/EF (DSA-forordningen). 

Dato:
13. september 2023
Type af anbefaling:
Implementeringsplan for EU-retsakter
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet

Indflyvningstekst    

DSA-forordningen indeholder krav til udbydere af formidlingstjenester samt regler om myndighedernes tilsyn med og håndhævelse af forordningens bestemmelser. Herudover viderefører forordningen e-handelsdirektivets regler om betinget ansvarsfrihed for formidlingstjenester. Formålet med forordningen er at bidrage til et velfungerende indre marked for formidlingstjenester ved at fastsætte harmoniserede regler for et sikkert, forudsigeligt og pålideligt onlinemiljø, der fremmer innovation, og hvor de grundlæggende rettigheder, der er nedfældet i EU-Charteret, herunder princippet om forbrugerbeskyttelse, beskyttes effektivt.


Konsekvenser for erhvervslivet    

Forordningen stiller en række krav om blandt andet etablering af anmeldelses- og klagemekanismer, håndtering af anmeldelser og rapportering om indholdsmoderation. Forordningen stiller flest til de virksomheder, der har flest brugere og færre krav til mindre virksomheder. I DK skønnes ca. 400 virksomheder at blive omfattet. Forordningen vil medføre administrative byrder for de danske virksomheder, der bliver omfattet af forordningen. Byrderne er ikke nærmere kvantificeret og der foreligger ikke samlet kvantitativt skøn fra Kommissionen på de erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet med forordningen, og det er ikke forventningen, at KOM kommer med et sådant. Det er forventningen, at mange virksomheder allerede har etableret anmeldelsesmekanismer, og at forordningen derfor ikke vil medføre omkostninger hertil for disse virksomheder. Omkostninger forbundet med håndtering af anmeldelser afhænger i høj grad af, hvor mange anmeldelser den enkelte virksomhed modtager. Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse vil DSA-forordningen på visse punkter indebære administrative lettelser, idet virksomheder med aktiviteter i flere medlemsstater vil opleve, at der med forordningen kommer til at gælde harmoniserede regler i alle medlemslande. 

Forordningen bemyndiger på en række områder Kommissionen til løbende at udstede sekundære retsakter om bl.a. de nærmere regler om revision af de største onlineplatformes og onlinesøgemaskiners overholdelse af forordningen og om myndigheders og forskeres adgang til data fra de største platforme og søgemaskiner. Kommissionens udspil afventer fortsat ift. størstedelen af de sekundære retsakter og indholdet er derfor ikke kendt endnu. Der foreligger ikke en tidsplan for dette arbejde.

Forordningen vil blive suppleret af en dansk lov, der fastsætter bestemmelser om udpegning af én eller flere kompetente myndigheder, der skal føre tilsyn med udbydere af formidlingstjenester etableret i Danmark. I Danmark lægges op til at udpege én kompetent myndighed (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen).

Derudover vil loven fastsætte regler om håndhævelse og straf. 

Det er ikke forventningen, at den danske lovgivning, der supplerer forordningen vil medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser. 

Administrative konsekvenser for virksomheder ved at være underlagt tilsyn
Ifølge DSA-forordningen udfører den eller de myndigheder, der udpeges som kompetente myndigheder i Danmark, tilsyn med, at danske virksomheder lever op til forordningens krav. Tilsynsmyndighederne vil med hjemmel i forordningen kunne kræve, at en virksomhed fremlægger oplysninger, som er nødvendige for udførelsen af kontrollen, og at de medvirker til en kontrolundersøgelse. Virksomheder, der udtages til kontrol vil derfor kunne opleve administrative konsekvenser i form af medgået tidsforbrug til at fremfinde oplysninger og til dialog med myndighederne herom samt evt. omkostninger til juridisk bistand. Sådanne administrative konsekvenser følger af selve forordningen.

Forslaget til den lov, der skal supplere DSA-forordningen, vil ikke indeholde yderligere pligter for virksomhederne, udover hvad der følger af forordningen, og loven vil derfor isoleret set ikke medføre administrative konsekvenser for de omfattede virksomheder. 

Lovforslaget vil herudover indeholde bestemmelser om sanktioner og straf. Sådanne bestemmelser medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet, da bestemmelserne alene er rettet mod ikke-regelefterlevende virksomheder.

Øvrige efterlevelseskonsekvenser    
Loven medfører ikke øvrige efterlevelseskonsekvenser.


Metode til implementering  

Erhvervsministeriet udarbejder udkast til forslag til en lov, der skal supplere forordningen. 

Lovforslaget skal indeholde regler om udpegning af en eller flere kompetente myndigheder, hvoraf en udpeges som koordinator for digitale tjenester. I Danmark forventes Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeget som kompetent myndighed. Lovforslaget skal indeholde regler, der sikrer de/den kompetente myndigheders uafhængighed. 

Det er ikke et krav ifølge forordningen, at der etableres nye myndigheder. Varetagelsen af de opgaver, som pålægges kompetente myndigheder i henhold til forordningen, kan derfor ske inden for allerede eksisterende strukturerer og ved en eller flere eksisterende myndigheder.

Lovforslaget vil herudover indeholde de nødvendige supplerende regler og procedurer for udøvelsen af den eller de kompetente myndigheders beføjelser.

Lovforslaget vil endvidere fastsætte nærmere regler om sanktioner, der kan anvendes af de kompetente myndigheder og om straf for overtrædelser af forordningen. Ifølge forordningen skal medlemslandene kunne anvende tvangsbøder på op til 5 pct. af en formidlingstjenestes gennemsnitlige daglige globale omsætning i det foregående regnskabsår pr. dag for at sikre, at en overtrædelse bringes til ophør som påbudt og bøder på op til 6 pct. af en formidlingstjenestes årlige globale omsætning for overtrædelse af forpligtelser fastsat i forordningen.

Endelig vil lovforslaget indeholde forslag til en konsekvensændring af e-handelsloven, idet enkelte bestemmelser i loven skal ophæves, da de nu er indeholdt i DSA-forordningen og således direkte gældende i Danmark. 
  
Lovforslaget forventes fremsat i november 2023.


Inddragelse af interessenter    

Erhvervsministeriet forventer at inddrage interessenter i udkastet til forslag til loven, der skal supplere DSA-forordningen i forbindelse med den offentlige høring af lovforslaget. Udkast til lovforslaget forventes sendt i offentlig høring i juni 2023.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil løbende kommunikere til danske virksomheder/brancheorganisationer om selve DSA-forordningen for at vejlede virksomhederne om de krav, der kommer til at gælde for dem.

Derudover vil interessenter kunne søge at påvirke indholdet af Kommissionens sekundære retsakter i tilknytning til forordningen, om bl.a. de nærmere regler om revision af de største onlineplatformes og onlinesøgemaskiners overholdelse af forordningen og om myndigheders og forskeres adgang til data fra de største platforme og søgemaskiner. Kommissionens udspil afventer fortsat ift. størstedelen af de sekundære retsakter og indholdet er derfor ikke kendt endnu. Der foreligger ikke en tidsplan for dette arbejde.


Undersøgelse af implementering i andre EU-lande    

Erhvervsministeriet deltager i relevante møder afholdt i regi af Rådet og Europa-Kommissionen, hvor der bl.a. drøftes spørgsmål vedrørende udpegning og organisering af kompetente myndigheder.

Erhvervsministeriet er derudover løbende i dialog med en gruppe af medlemsstater (SE, FI, DE, NL og FR), hvor det blandt andet drøftes, hvordan de enkelte medlemsstater påtænker at organisere deres nationale tilsynsregime, og hvilke overvejelser de har i den forbindelse.


Særlige hensyn i dansk kontekst    

N/A.
 

Forummets bemærkninger til implementeringsplanen

Sammenfattende eller overordnede bemærkninger

Erhvervslivets EU- og Regelforum takker for den fremsendte implementeringsplan. Regelforum finder overordnet, at planen fint beskriver den forestående implementering. 

Angående harmoniseringsgraden som nævnes i første afsnit, er Regelforum optaget af, at der i det kommende arbejde med sekundære retsakter fokuseres på muligheden for at øge beskyttelsen af børn og unge. Som eksempel kan nævnes det relevante i at udvide forbuddet mod profilering af børn og unge og forbuddet mod dark patterns til andre digitale tjenester og online butikker end dem omfattet DSA. 

Regelforum anbefaler desuden, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også udarbejder informationsmateriale til de danske forbrugere, så de dels får et kendskab til reglerne om ulovligt indhold på nettet og dels en indføring i, hvordan man skal anmelde ulovligt indhold til tjenesterne, i hvilket omfang de kan benytte ”trusted flaggers” eller klage til myndigheden. 

Regelforum har herudover følgende anbefalinger og bemærkninger til enkelte dele af planen.

Konsekvenser for erhvervslivet

Regelforum havde gerne set en lidt mere detaljeret beskrivelse af det omfattende arbejde, der er med rapportering, eksempelvis ved at beskrive også sporing af sælgere. Generelt efterspørges konkretisering af krav i forbindelse med det videre arbejde med implementering. 

Herudover mener Regelforum ikke, at det kan konkluderes, at fordi man allerede har en klagemekanisme, så påvirkes man ikke af retsakten. I og med at der stilles en del krav til klagemekanismen, kan man forestille sig, at virksomheder med eksisterende klagemekanismer skal revidere deres, hvilket leder til nye investeringer. Dette bør der tages højde for og dette havde Regelforum gerne set afspejlet i implementeringsplanen. 

Metode til implementering

Det fremgår bl.a. af implementeringsplanen, at lovforslaget vil indeholde de nødvendige supplerende regler og procedurer for udøvelsen af den eller de kompetente myndigheders beføjelser. Herunder henvises til forordningens omtale af brugen af en virksomheds globale omsætning. Regelforum anbefaler, på baggrund af at der har været diskussion mellem markedsføringsretten og konkurrenceretten herom, at Erhvervsministeriet sikrer en præcis definition af omsætningsbegrebet. Der kan henvises til afklaring heraf i forbindelse med C-807/21 Deutsche Wohnen (Deutsche Wohnen SE mod Staatsanwaltschaft Berlin). 

Regelforum finder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forbindelse med implementeringen bør sætte sig i spidsen for at sikre, at der udpeges de relevante ”trustet flaggers”, herunder en afklaring af, hvilket arbejde og ressourcer det indbefatter. 

Inddragelse af interessenter

Regelforums medlemmer ser frem til inddragelsen i forbindelse med implementeringen og lovforslaget. Da reglerne i høj grad er relevante for forbrugerne, er Forbrugerrådet Tænk interesseret i at blive involveret løbende i arbejdet pba forordningen på linje med virksomheder og brancheorganisationer.