Nummer: 180

Forbedring af ATP-godkendelse af køle- og frysetrailere i international trafik

Godkendelse og syn af køle- og frysetrailere efter FN’s ATP-konvention er fortsat mere tidskrævende og administrativt belastende i Danmark end i de lande, vi normalt sammenligner os med. 

Overordnet set anbefaler Erhvervslivets EU- og Regelforum, at udenlandsk producerede og ATP-godkendte trailere kan sættes i drift i Danmark på basis af dokumentkontrol og uden yderligere tidskrævende tests samt fysisk kontrol. Eventuelt med indførelse af risikobaseret stikprøvekontrol.
 

Dato:
7. december 2023
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Problem     

Problemerne kan inddeles i disse punkter:
1.    Udenlandsk (fx tysk) producerede og ATP-godkendte trailere kan fortsat ikke sættes i drift i Danmark uden forudgående godkendelse/kuldetest i Danmark. 

2.    Flåder af ens, fabriksnye trailere kan fortsat ikke godkendes som en enhed, men skal i stedet godkendes hver for sig. 

3.    Kuldetest af trailerne kan fortsat ikke ske på eldrift på trods af, at det må forventes at en stor del af fremtidens køretøjer vil køre på el. I stedet testes på dieseldrift, hvilket er klimaskadeligt. 

I Danmark kan materiellet i praksis kun anvendes i 9 år, hvorefter det kasseres uanset at det er fuldt funktionsdygtigt.

Danmark er underskriver på ATP-konventionen, men anerkender ikke fuldt ud andre underskriftslandes godkendelser under konventionen ved import af trailere. Det betyder fx at en udenlandsk ATP-godkendt trailer, der køres af en udenlandsk transportvirksomhed, frit kan hente fx kød på danske slagterier, mens den samme trailer, hvis den importeres til Danmark og køres af en dansk virksomhed i international transport, vil skulle underkastes diverse tidskrævende tests og prøvninger før den kan sættes i drift. Vel og mærke tests, den allerede har gennemgået hos producenten for at få ATP-godkendelsen.

Når der importeres flåder af helt ens, ATP-godkendte trailere fra samme producent kan disse ikke godkendes samlet, men skal i stedet godkendes hver for sig.

Når trailerne skal godkendes og gengodkendes i Danmark, kan der pt. Ikke udføres kuldetests ved el. Det skal i stedet udføres med dieselmotor. Det betyder større CO2-udledninger. 

I de seneste år har nogle producenter introduceret køletrailere, som kører på ren el, hvilket er en fordel både for klimabelastning og støjniveau. I Danmark kræver den danske ATP-kontrol dog kuldetesten lavet på dieseldrift. Da dieseldrift ved et eldrevet anlæg ikke er mulig, kan der ikke opnås en kuldetest og dermed en dansk ATP-godkendelse. En sådan ATP-godkendelse er mulig i vore nabolande.

Den danske ATP-kontrol godkender materiellet for en periode på 6 år, hvorefter materiellet kan gengodkendes for yderligere 3 år. Herefter vil en forlængelse i Danmark kun være mulig, hvis der laves en laboratorietest på et godkendt laboratorie, hvilket ikke er muligt i Danmark. I praksis betyder det at kølemateriellet efter 9 års drift ikke længere kan godkendes og må kasseres /eksporteres, hvilket øger miljøbelastningen. 
 

Anbefaling

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler: 
1. At flåder af ens, ATP-godkendte trailere skal kunne godkendes samlet.

2. At kuldetests skal kunne udføres på eldrift, så også fremtidens miljøvenlige materiel kan godkendes i Danmark.

3. At kølemateriellet kan gengodkendes ud over de 6 plus 3 år, som i dag er praksis i Danmark, ved en almindelig fortløbende godkendelse. 

Dette for at reducere miljøbelastningen ved bortskaffelse af materiel som i princippet ikke fejler noget, hvilket også har meget store omkostninger for brugeren af materiellet. 
 

Potentiale     

Der henvises til Regelforums anbefaling nr. 39 om nabotjek af “ATP-godkendelse af køle- og frysetrailere”. Som nævnt heri har der siden 2012 været dialog mellem erhvervslivet og Fødevarestyrelsen samt Teknologisk Institut. Dialogen har kun medført få forbedringer i de forløbne 11 år, hvilket har ført til udflagninger og tab af arbejdspladser. Antallet af internationale ATP-fødevaretransporter på dansk grund er formentlig det samme som det ville have været uden denne praksis, men transporterne udføres i højere grad af udenlandske transportører og på udenlandsk registrerede trailere.


Relevant regulering    

BEK nr. 813 af 03/06/2022 (ATP-bekendtgørelsen) udstedt med hjemmel i LBK nr. 8 af 06/01/2022 (fødevareloven). L 74 om vejafgift vedtaget i folketinget den 01-06-2023. Loven indeholder en kilometerbaseret vejafgift, som er differentieret efter lastbilernes CO2 udledning og træder i kraft 1/1-25. Ellastbiler vil have en lavere kilometerafgift som følge af loven. Det må forventes, at L 41 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (oprettelse af nulemissionszoner) vil blive genfremsat og strammet over tid, hvilket på et tidspunkt vil umuliggøre transport af varer med diesellastbiler i byzoner.


Yderligere oplysninger    

Der henvises til anbefaling nr. 39 i Regelforum, hvor der blev foretaget nabotjek af andre landes administration af ordningen.