Nummer: 117

‘FÆLLES DIGITAL INDREJSELØSNING’ FOR INTERNATIONALE BORGERE I ICS-CENTRENE I DANMARK

Internationale borgere, der skal til Danmark for at studere, arbejde eller som medrejsende ægtefælle, skal opleve mindre bureaukrati og hurtigere sagsbehandling gennem etablering af én fælles digital indrejseløsning, der etablerer en sammenhængende sagsbehandling mellem SIRI, ICS-kommunerne og SKAT. 

Dato:
11. november 2021
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Status på anbefaling:
Følges delvist

Problem      

Internationale borgere, der kommer til Danmark for at studere, arbejde eller er medfølgende ægtefæller, skal i kontakt med flere forskellige myndigheder, når de skal registreres i Danmark. 

I Danmark findes der 4 International Citizen Service Centre (ICS), der samarbejder om at give den internationale borger en nem indgang til ’myndighedsdanmark’.

Der ligger ICS-centre i København, Odense, Aalborg og Aarhus.
ICS drives i et samarbejde mellem de statslige og kommunale myndigheder, der har kontakt med den internationale arbejdstager eller studerende i forbindelse med deres indrejse i Danmark. 

Samarbejdet består af Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI), de fire kommuner (København, Odense, Aalborg og Aarhus) og Skattestyrelsen. 

Den internationale borger, der kommer til Danmark, skal således i kontakt med en opholdsmyndighed Styrelsen for international rekruttering og integration (SIRI) og en CPR-registrering (kommunerne). Efterfølgende vil mange have behov for at ansøge om et skattekort hos Skattestyrelsen.  

SIRI, kommune og Skattestyrelsen har hver deres digitale løsning til at håndtere indrejsen af internationale borgere. 
 
Derved har myndighederne i International Citizen Service (ICS) hver deres digitale løsning til håndtering af indrejsen af internationale borgere. 
 
Indrejsende borgere ansøger derfor om dokumenter hos tre forskellige myndigheder. 
 
Samme informationer og dokumentation leveres altså tre gange, og hver myndighed verificerer samme dokumentation.  
 
Københavns kommune har udviklet en ’digital indrejseløsning’, som skal gøre det muligt for SIRI, kommune og skattestyrelsen at tilgå samme oplysninger.  
 
ICS i København og Århus har tilsluttet sig den nye ’digitale indrejseløsning’ udarbejdet af Københavns kommune.  


 

Anbefaling

EU- og Regelforum anbefaler, at alle Internationale Citizen Service Centre i Danmark (ICS) skal tilbyde samme service og brugeroplevelse og derfor skal  tilslutte sig den ’Fælles digitale indrejse’ udarbejdet af Københavns kommune. 

Potentiale      

I takt med, at der kommer flere og flere internationale arbejdstagere ind på det danske arbejdsmarked, er det vigtigt, at kapaciteten tilpasses udviklingen. Derfor skal ICS samarbejdet styrkes, og de myndighedspartnere, der indgår i ICS samarbejdet skal sikre de bedste fælles løsninger, så internationale borgere der kommer til Danmark bliver mødt med en nem digital indgang til ’myndighedsdanmark’, hvorved den internationale borger kan fokusere på at passe sit arbejde eller studie i forlængelse af indrejsen til Danmark. 

Udlændinge- og Integrationsministeriet har via Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) siden 2020 understøttet udviklingen af projektet ’Fælles digitale indrejse for EU-borgere’, som Københavns Kommune og Århus Kommune arbejder på at etablere i hhv. ICS-København og ICS-Århus. 

Det er i styregruppen for projektet besluttet, at projektet i første omgang kun vil omfatte udenlandske borgere, der søger ophold efter EU-reglerne om fri bevægelighed, da denne relativt store gruppe – grundet kortere sagsbehandlingstid, og fordi de pågældende allerede er i Danmark, når de ansøger om opholdsdokumenter hos SIRI - vurderes at være bedst egnet til at indgå i projektet.

Projektet er i fremdrift. Der er udarbejdet et juridisk grundlag for projektet, hvor enkelte detaljer stadig skal afklares, når den tekniske løsning er endelig fastlagt. 

Der er udarbejdet et foreløbigt løsningsdesign, der tager udgangspunkt i SIRIs eksisterende platform for online ansøgninger, og som der er enighed om at gå videre med. Ift. målsætningen om at levere en løsning ultimo 2024 tages der forbehold for, at der stadig pågår en teknisk afklaringsproces mellem SIRI/UIM og Københavns Kommune. Hvis de it-tekniske tilpasninger, der skal laves på Udlændinge- og Integrationsministeriets side, viser sig at være mere omfattende i det endelige valgte løsningsdesign, kan det betyde, at projektet først kan realiseres på et senere tidspunkt på grund af ressourceudfordringer.