Nummer: 71

EU'S SMV-DEFINITION

I Kommissionens arbejdsprogram for 2020 lægges der op til en evaluering af SMV-definitionen. 

Det anbefales, at der overordnet ikke foretages væsentlige ændringer i EU’s SMV-definition.

Dato:
22. juni 2020
Type af anbefaling:
Tidlig interessevaretagelse i EU
Tema:
Tidlig interessevaretagelse
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Følges

Problem

Kommissionen lægger i sit arbejdsprogram for 2020 op til en evaluering af SMV-definitionen.

Følgende kvantitative kriterier lægges til grund for EU’s SMV-definition i dag:
 

Berørt EU-regulering

Kommissionens henstilling 2003/361/EC af 6. maj 2003
Kommissionens nye SMV-strategi med overskriften; ”An SME Strategy for a substainable and digital Europe” fra marts 2020.

Berørt dansk lovgivning

SMV-definitionen gælder for en række politikker, programmer og tiltag, som Kommissionen udvikler og iværksætter for SMV’er. Den gælder ligeledes for visse former for statsstøtte.

SMV’er er generelt udsat for mange administrative byrder, når virksomhederne skal overholde EU-reguleringen. Disse udfordringer mødes i EU-reguleringen med lettere regimer for SMV-segmentet, når det gælder eksempelvis ansøgninger til EU-fonde (Horizon 2020) eller gebyrer, såsom reducerede gebyrer i REACH-forordningen.

Berørte virksomheder

Særligt SMV’er i Danmark.

Begrundelse

EU-Kommissionen er blevet opmærksomme på udfordringerne med EU’s SMV-definition i forbindelse med to domme (T-675/13 og T-587/14) fra EU-domstolen, der omhandler anvendelsen af SMV-definitionen. Det følger af dommene, at ECHA (Det Europæiske Kemikalieagentur) har anlagt en forkert fortolkning af ”partnerskaber med andre virksomheder”, som følger af art. 6, stk. 3, i EU-Kommissionens henstilling fra 2003. To virksomheder blev derfor ikke anset for at være SMV’er i medfør af EU’s SMV-definition, da de ikke opfyldte de kvantitative kriterier. Virksomhederne blev derfor uretmæssigt afvist en nedsættelse af et gebyr i forbindelse med registrering af et stof i REACH-forordningen.

SMV’er kan have meget forskellig form og størrelse. I en verden med globaliserede værdikæder kan de have tætte finansielle eller ledelsesmæssige forbindel¬ser til andre virksomheder. Disse forbindelser gør det ofte vanskeligt at skelne klart mellem en SMV og en større virksomhed – som bl.a. var tilfældet i ovenfor nævnte EU-domme. 

99 procent af alle danske virksomheder kan kategoriseres som små og mellemstore virksomheder, hvorfor definitionen har en stor betydning for en række virksomheder i Danmark. Det er derfor vigtigt, at Danmark tidligt i processen prioriterer sagen højt, så der kan skabes klarhed over, hvem der kan kategoriseres som SMV’er.

Erhvervsstrukturen i blandt andet Tyskland og Italien er markant anderledes, hvorfor det kan forventes, at disse lande vil arbejde for at definitionen op, så endnu større virksomheder kan kategoriseres som SMV’er. Danmark har ingen interesse heri, da det reelt vil udvande begrebet.

Forventede konsekvenser for erhvervslivet

Konsekvenserne er, at den i forvejen heterogene gruppe af SMV’er bliver lig med hele erhvervslivet med få undtagelser. Det betyder en reel udvanding af SMV-begrebet.

Økonomiske konsekvenser

En udvidelse af definitionen kan betyde, at der indføres ændrede vilkår for de nuværende SMV’er, hvis segmentet bliver forøget. SMV-segmentet udgør ca. 99% af det samlede antal virksomheder i EU.

Anbefaling

Det anbefales, at regeringen arbejder for følgende punkter:

  • Nye komplekse udregningsmodeller vil medføre nye administrative byrder, hvor virksomheder vil være afhængige af eksterne revisorer for at udregne, hvorvidt de kan kategoriseres som SMV’er. Det er derfor yderst vigtigt, at revisionen af SMV-definitionen er enkel og ledsaget af et praktisk værktøj, der gør det nemt for virksomhederne at identificere sig selv.
  • Den nuværende brugervejledning fra EU-Kommissionen ”Brugervejledning til definitionen af SMV’er” er en udmærket guide, som bør lægges til grund for en ny brugervejledning i forbindelse med revisionen. 
  • Enhver ændring af definitionen bør følge regnskabsprincipper, hvor der blandt andet opereres med lettere revisionsregimer for SMV’er
  • Der bør i forbindelse med EU-domstolens afgørelser omkring indgåelse af partnerskaber med andre virksomheder, foretages en juridisk afklaring af, hvordan art. 6 i EU-Kommissionens henstilling skal fortolkes. 
  • Overordnet bør der ikke foretages væsentlige ændringer i EU’s SMV-definition.

Yderligere oplysninger

Forslaget er overført fra en anbefaling fra Virksomhedsforum for enklere regler

Svar til Regelforum

Regeringen tiltræder anbefalingen. Regeringen er enig i, at en revision ikke bør udvide SMVdefinitionen, da 99 pct. af danske virksomheder allerede er omfattet af definitionen.

Regeringen er desuden enig i, at en revideret definition skal være enkel at forstå, samt at definitionen bliver udgangspunkt for alle bestemmelser om SMV’er i EU-lovgivning.

Fra dansk side har man allerede gjort Kommissionen opmærksom herpå gennem høringssvar og non-papers, og interessevaretagelsesindsatsen vil fortsætte.