Baggrund og Problem
Bestemmelserne i EU’s skovrydningsforordning træder i kraft
fra 30. december 2024.
EU-kommissionen er bagud med implementeringen af forordningen; blandt andet er et EU- informationssystem som virksomhederne ifølge forordningen skal overføre data til ikke på plads, og ingen ved, hvornår der foreligger et brugbart system. Kommissionen og medlemslande har heller ikke afklaret blandt andet hvilke data, som skal videreføres til næste led i forsyningskæden. Det er således vanskeligt for virksomhederne at forberede sig selv og deres leverandører på at leve op til forordningen.
Kommissionen har desuden over for tredjelande oplyst, at man vil udskyde den benchmarking af lande/ regioner i lav-risiko, standard-risiko og højrisiko, som er indeholdt i forordningen. Det er imidlertid afgørende vigtigt, at Kommissionen – som forudset i forordningen - gennemfører benchmarking inden ikrafttræden af forordningens krav til operatører og handlere.
Udeladelse af eller forsinket benchmarking vil resultere i disproportionale og uforståelige dokumentationskrav til producenter i EU og i andre lande, som ellers vil kunne klassificeres som lav-risiko (herunder USA), og dermed være omfattet af de forenklede krav, som gælder for lande som er klassificeret som lav-risiko.
Forordningen indebærer desuden, at også europæiske kvægproducenter fra 30. december 2024 skal oprette sig og indtaste data i et EU-informationssystem, som skal sikre sporbarhed for produkter, som er omfattet af forordningen.
Det er afgørende, at Miljøministeriet og Fødevareministeriet medvirker til at sikre en brugbar teknisk løsning, så kvægproducenter automatisk kan overføre eksisterende sporbarhedsoplysninger til EU-informationssystemet med henblik på at undgå dobbeltarbejde.
Anbefaling
At regeringen i arbejdet med Kommissionen om implementering af forordningen arbejder for retningslinjer, som begrænser unødvendige administrative byrder for virksomheder og myndigheder mest muligt.
At regeringen stiller krav til EU-kommissionen om, at EUDR-informationssystemet, som er det informationssystem som ”operatører” skal anvende under Skovrydningsforordningen, kommer på plads i en funktionsdygtig version tidsnok til at virksomheder kan tilpasse og indrette egne systemer til det nye informationssystem.
At regeringen stiller krav til EU-kommissionen om, At den benchmarking af lande i lav- standard og højrisiko, som er indeholdt i EU's skovrydningsforordning skal være på plads inden 30. december 2024.
At regeringen arbejder for at forordningens forpligtelser for markedets aktører ikke træder i kraft før en tilfredsstillende version af informationssystemet er på plads og virksomheder har haft mulighed for at indrette sig.
Begrundelse
Reglerne gælder for samtlige virksomheder der importerer eller handler med råvarerne træ, kvæg, palmeolie, soja, kaffe, kakao, gummi samt en række afledte produkter (palmeolie, oksekød, træprodukter mv.). Hertil samtlige kvægproducenter og skovejere.
Berørt EU-regulering
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2023/1115 af 31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010.
Yderligere oplysninger
Der er rettet henvendelse til Miljøministeriet, som er opmærksom på problemstillingen, men som ikke har tilkendegivet hvordan de agter at håndtere den.
Regeringens svar
Løsninger på klima- og biodiversitetskrisen er vigtige for regeringen, og i den forbindelse er det helt afgørende at få standset den globale skovrydning. Derfor har regeringen med støtte fra stort set alle partier i Folketinget og med tæt inddragelse af både den private sektor og civilsamfund kæmpet for fælles EU-regler på området, og Danmark har bakket op om vedtagelsen af Skovrydningsforordningen (EUDR).
Regeringen mener, at EUDR er et vigtigt paradigmeskifte i kampen mod global skovrydning, hvor EU med due diligence-krav og skovrydningsfrie værdikæder tager ansvar for vores påvirkning af skovrydning globalt og betydningen for klima, biodiversitet, oprindelige folk og lokale befolkninger. Regeringen anerkender, at EUDR medfører forpligtigelser og omkostninger for både virksomheder og i værdikæderne, samt for de kompetente myndigheder.
Regeringen er enig i, at det er vigtigt at de understøttende værktøjer, herunder bl.a. informations- og benchmarkingsystemet, bliver klar hurtigst muligt, hvilket Danmark har understreget over for EU-Kommissionen på møder, og senest i et brev fra miljøministeren til EU’s miljøkommissær d. 1. juli 2024. Danmark arbejder for at sikre den bedst mulige implementering, og deltager derfor bl.a. i en uformel arbejdsgruppe under EU-Kommissionen, hvor eksperter fra de kompetente myndigheder bl.a. kommenterer EU-Kommissionens vejledningsdokumenter til virksomheder, således der sikres ens og klar kommunikation på tværs af EU. Regeringen gør opmærksom på, at EU-Kommissionen følger den offentliggjorte tidsplan for udarbejdelse af informationssystemet. Tidsplanen kan findes her (slide 3 i report 4.a). EU-Kommissionen har bekræftet, at benchmarkingsystemet vil være klar til ikrafttrædelsen d. 30. december 2024 og fra dansk side er det formidlet til EU-Kommissionen, at det er vigtigt, at lavrisiko-benchmarking foreligger forud for ikrafttrædelse. Det vil bl.a. betyde, at der ikke skal laves fuld due diligence, såfremt danske kvæg- og skovbrug bliver kategoriseret som lavrisiko.
Miljøstyrelsen er den kompetente myndighed for EUDR i Danmark, og har bl.a. udsendt et brev om EUDR til danske virksomheder, som kan være omfattet af EUDR, samt udarbejdet en EUDR-hjemmeside med en FAQ, som løbende opdateres. Miljøstyrelsen besvarer desuden løbende spørgsmål fra virksomheder, der henvender sig til styrelsen telefonisk eller via EUDR postkassen. Miljøministeriet og Miljøstyrelsen afholder desuden løbende interessentmøder. Hertil kommer en række EUDR-oplæg og en konference om skovrydning og EUDR, der blev afholdt i juni 2024 i samarbejde med Dansk Erhverv, med over 150 deltagere.
Mht. de data, som operatører skal videreføre til de næste led i forsyningskæden, er det korrekt, at EUDR ikke tager stilling til præcis hvilke oplysninger, der skal videreføres. Oplysningerne vil afhænge af det konkrete produkt, produktionsområdet, aktører i værdikæden m.v. Derfor følger det af EUDR artikel 4, stk. 7, samt af EU-Kommissionens FAQ, der kan findes her, at operatører skal meddele alle oplysninger, der er nødvendige for at dokumentere, at der er udført due diligence for produkterne, og at der ikke blev konstateret nogen eller kun en ubetydelig risiko for manglende overholdelse af kravene i EUDR.
Det kan oplyses, at Miljøministeriet og Fødevareministeriet har indledt en dialog med Landbrug & Fødevarer omkring mulighederne for udvikling af en IT-løsning, så kvægproducenter automatisk kan overføre eksisterende sporbarhedsoplysninger til EU-informationssystemet, med henblik på at undgå dobbeltarbejde. Landbrug & Fødevarer er pt. i gang med at arbejde på udviklingen af et system i samarbejde med SEGES, og har lovet at vende tilbage til Miljøministeriet og Fødevareministeriet, såfremt der opstår spørgsmål og behov for hjælp fra ministeriernes side.
EUDR trådte i kraft d. 29. juni 2023. Det er afgørende, at EUDR implementeres og finder anvendelse fra d. 30. december 2024, som aftalt og vedtaget i 2023. En udskydelse af ikrafttrædelsen vil medføre en genforhandling af EUDR, hvilket vil betyde forsinkelse af effekterne af EUDR på verdens skove, og svække Danmarks og EU’s bidrag til at bekæmpe global skovrydning. Regeringen er fortsat opsatte på at sikre og understøtte en succesfuld implementering af EUDR.