Nummer: 254

Designdirektivet

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2024/2823 af 23. oktober 2024 om retlig beskyttelse af design (omarbejdning)

Dato:
18. marts 2025
Type af anbefaling:
Implementeringsplan for EU-retsakter
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Følges

Indflyvningstekst    
 

Designdirektivet skal bidrage til gennemførelsen af Kommissionens handlingsplan for immaterielle rettigheder, der har til formål at fremme og skabe et velfungerende indre marked. Direktivet vil særligt hjælpe SMV’er med at lette registreringen, administrationen og beskyttelsen af designrettigheder i EU til gavn for vækst og konkurrenceevne. 

Med forslaget indføres bl.a. 1) mulighed for, at flere design kan medtages i én samlet ansøgning, 2) lempelse af krav til afbildning af design og øgede muligheder for at gøre dette på forskelligartet vis samt 3) indsættelsen af en reparationsklausul, der skal gøre det nemmere og billigere at reparere komplekse produkter som fx biler. 
 

Konsekvenser for erhvervslivet   
 

Direktivet forventes sammen med den nye EU-designforordning at medføre begrænsede administrative lettelser for dansk erhvervsliv. Konsekvenserne vurderes nærmere i forbindelse med implementeringen af direktivet.

Direktivet vil indebære, at virksomheder får muligheden for at ansøge om registrering af flere design i én ansøgning, jf. artikel 27 i direktivet. Dette vil medføre en mindre tidsbesparelse og lettelse af de administrative byrder. Derudover vil en lempelse af krav til afbildning af design samt øgede muligheder for at gøre dette på forskelligartet vis jf. artikel 26 i direktivet kunne bidrage til at lette ansøgningsprocessen. Ydermere vil indsættelsen af en reparationsklausul jf. artikel 19 i direktivet på sigt føre til en fuld liberalisering af markedet for reservedele og dermed øge konkurrencen til gavn for danske forbrugere og virksomheder. 
 

Metode til implementering    
 

Det forventes, at implementeringen af direktivet vil kræve fremsættelse af nyt lovforslag med henblik på ændring af designloven (nr. 89 af 29. januar 2019)
 

Inddragelse af interessenter
 

Inddragelse af interessenter, herunder offentlig høring af lovforslag, forventes gennemført i første halvår af 2027. 
 

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande    
 

Da implementeringsfristen først er ultimo 2027, er der ikke på nuværende tidspunkt konkrete planer om at foretage undersøgelser af implementeringen af designdirektivet i andre EU-lande. 
Det er dog forventningen, at der bl.a. i regi af EU’s Varemærke- og designmyndighed (EUIPO) vil være en løbende dialog og koordinering om implementeringen.
 

Særlige hensyn i dansk kontekst    
 

Der påtænkes en direktivnær implementering, og der er på nuværende tidspunkt ikke identificeret særlige hensyn i dansk kontekst, der skal tages højde for i forbindelse med implementeringen af designdirektivet.
 

Overordnede anbefalinger 
 

I Danmark har vi en stærk tradition for design og kreativ industri. For at beskytte og styrke denne sektor peger Regelforum på vigtigheden af, at implementeringen af det reviderede Designdirektiv sker på en måde, der styrker danske virksomheders adgang til et effektivt og konkurrencedygtigt designbeskyttelsessystem. Implementeringen bør sikre klare, forudsigelige og administrativt enkle regler for designregistrering, så virksomheder – herunder særligt SMV’er – let kan beskytte deres designs både nationalt og i hele EU.   

Regelforum har herudover følgende anbefalinger til enkelte dele af planen. 
 

Konsekvenser for erhvervslivet 
 

Det er afgørende, at implementeringen ikke medfører unødige administrative byrder eller øgede omkostninger for danske virksomheder.

Regelforum anbefaler:

1.    At gebyrstrukturen for designregistrering forbliver rimelig og tilpasset behovene hos SMV’er, så de ikke afskrækkes fra at beskytte deres designs.
2.    At man foretager en målrettet informationsindsats, så især SMV’er får kendskab til de nye regler og muligheder for designbeskyttelse.
3.    At overgangsregler sikrer en smidig implementering, så virksomheder, der allerede har registreret design eller er i registreringsproces, ikke påføres uventede juridiske udfordringer.
 

Metode til implementering 
 

Implementeringen bør sikre størst mulig harmonisering med EU-reglerne, så virksomheder oplever en ensartet og gennemsigtig proces på tværs af medlemsstaterne.

Regelforum anbefaler:

4.    At nationale regler for designregistrering tilpasses EU’s system, så virksomheder let kan navigere mellem nationale og EU-designregistreringer. Regelforum anbefaler en modernisering af det danske IP-system, så det understøtter hurtigere og mere fleksible designregistreringer i tråd med EU-reglerne.
5.    At digitalisering og forenkling af ansøgningsprocessen prioriteres, så registreringsproceduren bliver mere tilgængelig og effektiv.
6.    At der indføres enkle og smidige procedurer for fornyelse og håndhævelse af designrettigheder, samtidig med at håndhævelsesmulighederne skal sikre en effektiv beskyttelse mod kopiering, både nationalt og internationalt, særligt fra tredjelande uden for EU, så danske virksomheder sikres reel beskyttelse af deres designrettigheder.
 

Inddragelse af interessenter
 

Regelforum anbefaler:
7.    At man udover den almindelige høringsproces og for at sikre en implementering, der fungerer i praksis, sørger for at inddrage relevante erhvervsorganisationer, designvirksomheder og IP-specialister tidligt i processen. Det vil sikre, at reglerne afspejler erhvervslivets behov og minimerer utilsigtede konsekvenser.  
 

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande
 

Det er væsentligt, at Danmark ikke indfører nationale særregler, der stiller danske virksomheder dårligere end konkurrenter i andre EU-lande.

Regelforum anbefaler:

8.    At man iværksætter en sammenligning af implementeringsmetoder i andre lande for at identificere best practices og sikre en konkurrencedygtig model for designbeskyttelse i Danmark. 
 

Regelforum har afgivet 8 delanbefalinger, hvor 7 anbefalinger følges, og 1 anbefaling følges delvist.

Regelforums overordnede anbefalinger forventes gennemført således, at implementeringen af det reviderede Designdirektiv sker på en måde, der styrker danske virksomheders adgang til et effektivt og konkurrencedygtigt designbeskyttelsessystem samt sikrer klare, forudsigelige og administrativt enkle regler for designregistrering, så virksomheder – herunder særligt SMV’er – let kan beskytte deres designs både nationalt og i hele EU.

Regelforum anbefaler: 

  1. At gebyrstrukturen for designregistrering forbliver rimelig og tilpasset behovene hos SMV’er, så de ikke afskrækkes fra at beskytte deres designs.

Anbefalingen følges. Der påtænkes ikke særlige gebyrstigninger på designområdet i forbindelse med implementeringen af direktivet.

Regelforum anbefaler:

  1. At man foretager en målrettet informationsindsats, så især SMV’er får kendskab til de nye regler og muligheder for designbeskyttelse.

Anbefalingen følges. Der planlægges en informationsindsats målrettet SMV’er, herunder via webinarer, nyhedsbreve, hjemmeside og i samarbejde med relevante samarbejdspartnere.

Regelforum anbefaler:

  1. At overgangsregler sikrer en smidig implementering, så virksomheder, der allerede har registreret design eller er i registreringsproces, ikke påføres uventede juridiske udfordringer.

Anbefalingen følges. Der er opmærksomhed på, at der kan være behov for overgangsbestemmelse, der sikrer, at rettighedshavere, der har ansøgt eller registreret designs forud for lovens ikrafttræden, ikke stilles ringere efter lovens ikrafttræden.

Da designdirektivets artikel 19, stk. 4, indeholder en overgangsbestemmelse, anses det ikke for nødvendigt at benytte den frivillige ordning i artikel 13.

Regelforum anbefaler:

  1. At nationale regler for designregistrering tilpasses EU’s system, så virksomheder let kan navigere mellem nationale og EU-designregistreringer. Regelforum anbefaler en modernisering af det danske IP-system, så det understøtter hurtigere og mere fleksible designregistreringer i tråd med EU-reglerne.

Anbefalingen følges delvist. Der tilstræbes en mest muligt tekstnær direktivimplementering, hvorved det danske IP-system på designområdet moderniseres og harmoniseres med EU-systemet. Der påtænkes navnlig ikke afvigelser fra direktivteksten, der kan være en byrde for erhvervslivet.

PVS har netop afsluttet implementeringen af et nyt IT-system, der baserer sig på det system, der også bruges af EU’s designmyndighed. Digitalisering og effektivisering vil også fremadrettet prioriteres, så der sikres størst mulig kompatibilitet med EU-systemet.

Regelforum anbefaler: 

  1. At digitalisering og forenkling af ansøgningsprocessen prioriteres, så registreringsproceduren bliver mere tilgængelig og effektiv.

Anbefalingen følges. Digitalisering og forenkling af ansøgningsprocessen gennem online ansøgningsværktøjer er allerede en prioritet og vil fortsat prioriteres frem mod implementeringsfristen.

Regelforum anbefaler:

  1. At der indføres enkle og smidige procedurer for fornyelse og håndhævelse af designrettigheder, samtidig med, at håndhævelsesmulighederne skal sikre en effektiv beskyttelse mod kopiering, både nationalt og internationalt, særligt fra tredjelande uden for EU, så danske virksomheder sikres reel beskyttelse af deres designrettigheder.

Anbefalingen følges. Designdirektivet indeholder ikke særskilte bestemmelser om håndhævelse. Designloven indeholder dog i dag bestemmelser der implementerer dele af det civile retshåndhævelsesdirektiv. Disse vil blive overført til den nye lov for at sikre fortsat enkle og smidige procedurer for fornyelse og håndhævelse.

Regelforum anbefaler:

  1. At man udover den almindelige høringsproces og for at sikre en implementering, der fungerer i praksis, sørger for at inddrage relevante erhvervsorganisationer, designvirksomheder og IP-specialister tidligt i processen. Det vil sikre, at reglerne afspejler erhvervslivets behov og minimere utilsigtede konsekvenser.

Anbefalingen følges. PVS er i tæt og løbende kontakt med erhvervslivet herunder agentbureauer, brancheforeninger mv. under hyppige netværksmøder med branchen. Under forhandlingen af designdirektivet var vi i tæt dialog med interessenter, og deres ønsker er afspejlet i direktivet. Da vi påtænker en tekstnær implementering af direktivet, er det derfor ikke forventningen, at der vil komme større, substantielle kommentarer til implementeringen, men i det omfang der identificeres et behov, vil relevante interessenter blive inddraget.

Regelforum anbefaler:

  1. At man iværksætter en sammenligning af implementeringsmetoder i andre lande for at identificere best practices og sikre en konkurrencedygtig model for designbeskyttelse i Danmark.

Anbefalingen følges. Som nævnt påtænkes en direktivnær implementering, hvorfor den danske implementering forventes at være på linje med størstedelen af medlemsstaterne. Herudover deltager Patent- og Varemærkestyrelsen i regi af EUIPO i et samarbejdsprojekt, hvor der koordineres mellem EUIPO og medlemsstater ift. visse tekniske krav for designbeskyttelse.

Endelig har Patent- og Varemærkestyrelsen et tæt samarbejde med en lang række europæiske IP-myndigheder i andre medlemsstater med hvem det vil være naturligt at drøfte disse spørgsmål.