Nummer: 150

CERTIFICERINGSORDNINGER FOR NYE, GRØNNE BRÆNDSTOFFER TIL SKIBSFARTEN

Der mangler klare regler for certificering af nye grønne brændstoffer til skibsfarten. Uden sådanne certificeringsordninger kan rederierne, der ønsker at investere og indgå partnerskaber med brændstofproducenter, ikke opnå sikkerhed for at brændstofferne vil leve op til krav i lovgivningen. Dette forsinker og hindrer investeringer og skalering af produktion af grønne brændstoffer. 

Regelforum anbefaler, at Regeringen arbejder for udvikling og implementering af robuste certificeringsordninger for nye grønne brændstoffer, som fx avancerede, bæredygtige biobrændstoffer og PtX-baserede brændstoffer. 
 

Dato:
13. september 2023
Type af anbefaling:
Tidlig interessevaretagelse i EU
Tema:
Tidlig interessevaretagelse
Ansvarlig ministerium:
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet
Status på anbefaling:
Følges

FuelEU Maritime stiller krav til det brændstofmix international skibsfart bruger på rejser til, fra og mellem EU-havne. I reguleringen gives en række default værdier, der kan anvendes afhængigt af hvordan brændstofferne er produceret. Tilsvarende giver den eksisterende MRV-forordning mulighed for at anvende ”certificerede værdier” for ikke-konventionelle fossile brændstoffer, fx bio-brændstoffer. 

Disse krav ledsages dog ikke af klare retningslinjer for hvordan der opnås ”certificerede værdier” og rederier, der vil investere i grønne brændstoffer oplever, at de ikke kan få afklaring omkring hvorvidt det producerede brændstof vil leve op til lovgivningen og dermed kunne reflekteres i MRV-dataene, eller vil bidrage til opfyldelse af FuelEU. 

Uden den nødvendige sikkerhed omkring hvordan et brændstof vil blive klassificeret i lovgivningen opstår unødig usikkerhed for investeringer – både blandt aftagerne af brændstofferne (rederierne) og blandt producenterne, der ikke ved hvordan de skal tilpasse deres produktion. Dette vil forsinke udrulningen af de grønne brændstoffer til skibsfarten og dermed skibsfartens grønne omstilling.
 

Regelforum anbefaler, at Regeringen arbejder for hurtig udvikling og udrulning af entydige og robuste ordninger til certificering af grønne brændstoffer for international skibsfart, der lever op til kravene for MRV-rapportering samt FuelEU Maritime, herunder: 

•    Beskrivelse af konkrete krav til produktionen af brændstoffet, nødvendigt for at anvende en af default-værdierne i FuelEU Maritime, Annex 2, Tabel 1. 

•    Metode til certificering.

•    Udpegelse af instanser, der kan foretage certificeringen både i og uden for EU.

Det anbefales endvidere, at Regeringen sikrer, at arbejdet i IMO holdes for øje således, at certificeringsordningerne nemt kan udvides til også at dække kommende IMO-krav.
 

Begrundelse    

Danmark er hjem for nogle af skibsfartens mest ambitiøse rederier, vi har en stor maritim sektor, der specialiserer sig i højteknologiske løsninger. Danmark må derfor forventes at være blandt de lande, der først skal godkende certificerede værdier for alternative brændstoffer – denne opgave tilfalder nemlig flagstaten. Danmark bør som et foregangsland og verdens 9. største søfartsnation sørge for at rammerne er på plads for at industrien kan begynde at investere i grønne brændstoffer – uden usikkerhed omkring hvorvidt brændstofferne vil kvalificeres som grønne i nuværende og kommende regulering. 

Konsekvenser

Hvis ikke der indføres certificeringsordninger vil det ikke være muligt for rederierne at opnå sikkerhed om klimaaftrykket af de brændstoffer de bruger. Dette hindrer investeringer i grønne brændstoffer og forsinker partnerskaber og samarbejder på tværs af værdikæden, da man ganske enkelt ikke ved hvad man skal opnå og udvikle hen imod. 

Den nævnte EU-regulering gælder for alle fragt og passagerskibe over 5000 BT, der sejler til, fra eller mellem EU-havne. I 2021 blev der rapporteret data for 12.205 skibe, alle disse har potentielt brug for nye brændstoffer for at leve op til den kommende FuelEUMaritime regulering. Tænkes der på kommende global IMO-regulering, vil tallet være væsentligt højere, da en del af verdens skibe ikke kommer til EU og derfor ikke inkluderes i EU MRV-rapporteringen. 


Berørt EU-regulering   

Jf. ovenstående referencer: FuelEUMaritime og MRV-forordningen

Berørt dansk lovgivning  

MRV-forordningen

Særlige hensyn    

Det skal sikres, at arbejdet i IMO holdes for øje
 

Regeringen tiltræder regelforums anbefaling. Regeringen vil frem mod den endelige vedtagelse af FuelEU Maritime og i tiden herefter arbejde for, at EU-Kommissionens arbejde med at klarlægge behovet for yderligere internationale standarder og certificeringsordninger, ud over de der allerede henvises til i RED II ((EU) 2018/2001, udføres rettidigt således, at arbejdet kan indgå i EU Kommissionens videre arbejde på området. Regeringen har ligeledes arbejdet for, at arbejdet munder ud i klarhed om de konkrete krav til produktionen af brændstoffer, som er nødvendig for at anvende standard-værdierne i FuelEU Maritime, metoder til certificering, herunder laboratorietests af brændstoffer og overblik over instanser, der kan foretage certificeringen både i og uden for EU.