Regeringens implementeringsplan
Indflyvningstekst
Direktivet fastsætter regler for opsamling, rensning og udledning af byspildevand. Direktivet indeholder bl.a. regler om krav til rensetrin, herunder 4. rensetrin, udvidet producentansvar for visse lægemidler og kosmetiske produkter, energineutralitet og overvågning af byspildevand.
Konsekvenser for erhvervslivet
Direktivet vurderes at medføre væsentlige konsekvenser for danske virksomheder særligt på følgende områder:
Udvidet producentansvar: Der indføres udvidet producentansvar for virksomheder, som bringer et produkt i omsætning, der er omfattet af direktivets bilag 3 (lægemidler og kosmetiske produkter), jf. artikel 9. Det indebærer, at producenterne skal dække mindst 80 pct. af de fulde omkostninger forbundet med kvarternær rensning (4. rensetrin) af de produkter, som de bringer i omsætning. Producenterne bliver fritaget for det udvidede producentansvar, hvis 1) mængden af produkter, de bringer i omsætning er under en vis grænse eller 2) stofferne i produkterne er hurtigt bionedbrydelige. Kommissionen skal fastsætte gennemførelsesretsakter vedr. pkt. 2, og der skal endvidere etableres en national model for implementering af det udvidede producentansvar. Der er endnu ikke taget stilling til, hvordan modellen skal implementeres. Pt. arbejdes der på at opnå en udvidelse af datagrundlaget med henblik på at sikre, at ordningen kan få størst mulig miljømæssig effekt og den mest retvisende implementering af direktivet.
Det udvidede producentansvar skal være implementeret senest 31. december 2028.
Det estimeres, at der potentielt er godt 100 lægemiddelvirksomheder og ca. 20 kosmetikvirksomheder, som kan blive omfattet af det udvidede producentansvar. Antallet af virksomheder er dog endnu ikke endeligt afklaret. Der vil endvidere forventeligt være nogle af virksomhederne, som potentielt er omfattet, som ikke de facto vil blive omfattet, fordi de kan fritages, jf. ovenfor.
Øget spildevandstakst
Øget krav til måling af indholdet i spildevand, afrapportering til EU, energiaudits og evt. medfinansiering af spildevandstakster vil give takstforhøjelser på mellem 15 og 100 mio. kr. Ca. 25 procent af takstforhøjelserne vil blive betalt af virksomhederne på grund af deres vandforbrug. Særligt fødevarevirksomheder og medicinalvirksomheder vil blive ramt af stigende vandpriser. Stigningerne i taksterne skønnes samlet set at blive mellem 0,2 og 0,9 procent.
Fokus på danske styrkepositioner
De danske forhandlinger om direktivet er sket i tæt samarbejde med DANVA, Dansk Industri, Dansk Miljøteknologi og virksomheder som Grundfos, Danfoss, AVK, Kamstrup, Unisense mv. i Miljø- og Ligestillingsministeriet EU-reguleringsgruppe med henblik på, at de andre EU-medlemsstater i fremtiden skal leve op til danske standarder gennem nye ambitiøse EU-regler på områder som energieffektivitet og -produktion, intelligent overvågning af overløb, MFS (miljøfarlige forurenende stoffer) og klimagasemissioner. Der er på den baggrund kommet nye europæiske regler på alle områderne, som forventes at kunne øge dansk eksport af vandteknologi betragteligt.
Der er endnu ikke taget endelig politisk stilling til implementeringen. Umiddelbart forventer ministeriet, at der på næsten alle områder vil blive tale om minimumsimplementering. Industrien har ønsket, at der på et enkelt område overimplementeres i form af tidligere implementering af overvågning, for at sikre bedre data til den endelige implementering.
Metode til implementering
Metoden til implementering af direktivet er endnu ikke endelig fastlagt, men det vil omfatte både lov-, bekendtgørelses- og vejledningsændringer - og muligvis nye bekendtgørelser.
På nuværende tidspunkt vurderes det, at i hvert fald følgende love, bekendtgørelser og vejledninger skal ændres:
Lov om miljøbeskyttelse
Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4
Vejledning til bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4
Derudover kan der komme yderligere lov-, bekendtgørelses- og vejledningsændringer.
Inddragelse af interessenter
Miljø- og Ligestillingsministeriet vil fremover inddrage berørte interessenter løbende i implementeringsfasen. Der er allerede afholdt adskillige møder med DANVA, KL og andre særligt berørte brancher som medicinal- og kosmetikindustrien om implementering af direktivet.
Interessenter vil derudover blive inddraget i forbindelse med høring over ændringer af relevante love, bekendtgørelser og vejledninger. Det er forventningen, at høringer over lovændringer bliver i 2. halvår 2026.
Undersøgelse af implementering i andre EU-lande
Der foregår en tæt koordinering med like-mindede lande, som Tyskland, Holland, Østrig, Belgien. Finland mv. om hvordan direktivet implementeres mest hensigtsmæssigt. Derudover er der i EU-regi nedsat 3 arbejdsgrupper, der koordinerer de 14 opfølgende retsakter, der skal sikre ensartet implementering i EU. Det fremgår derudover af direktivets artikel 9, at de kompetente myndigheder i forhold til det udvidede producentansvar skal kommunikere og udveksle nødvendige data for at opfylde kravene vedrørende udvidet producentansvar.
Særlige hensyn i dansk kontekst
Danske teknologivirksomheder har en styrkeposition i forhold til energi- og klimaperformance i vandsektoren, hvorfor Miljø- og Ligestillingsministeriet har sagt ja til en opfordring fra Kommissionen til at lede arbejdet med implementerende retsakter på disse områder.
Der er holdt adskillige møder med kosmetik- og medicinalindustrien for at sikre, at deres interesser varetages i Danmarks arbejde med at påvirke det europæiske arbejde med udvidet producentansvar. Danmark har på den baggrund blandt andet meldt sig til at holde oplæg på det første møde i Kommissionen, der skal sikre koordination mellem landene på dette felt.
Anbefaling
Overordnede anbefalinger
Regelforum har følgende anbefalinger til enkelte dele af planen.
Konsekvenser for erhvervslivet
Regelforum anbefaler:
1. At regeringen løbende vurderer, hvorvidt øvrige brancher, der bidrager til forurening med mikroforurenende stoffer i miljøet via byspildevand, også skal omfattes af producentansvaret iht. ”forureneren betaler” princippet.
Metode til implementering
Regelforum anbefaler:
2. At regeringen arbejder for, at Kommissionen ved fastlæggelse af kriterier for bionedbrydelighed og farlighed sikrer overensstemmelse med tilsvarende kriterier i anden kemikalieregulering som fx CLP og REACH. Samtidig er det vigtigt, at kriterier er udformet, så de er nemt anvendelige med tilgængelige måle- og vurderingsmetoder. Dette skal også sammen med fælles EU guidelines for etablering af udvidet producentansvar bidrage til ens implementering på det indre marked.
3. At regeringen ved implementeringen af det udvidede producentansvar tager hensyn til den gradvise implementering af det 4. rensetrin som beskrevet i direktivet, samt at staten selv påtager sig de resterende 20% af omkostningerne ved det 4. rense-trin for at understøtte en fælles interesse i en omkostningseffek-tiv implementering og vidensbaseret prioritering ift. til opgradering af relevante renseanlæg.
4. At regeringen arbejder for, at implementeringen at det udvidede producentansvar både nationalt og på tværs af EU afspejler de reelle omkostninger ved etablering af og dataindsamling ift. et nyt 4. rensningstrin; og dermed ikke inkluderer finansiering af andre tiltag ift. øvrige krav til rensningsanlæg eller tidligere planlagte eller implementerede tiltag
Inddragelse af interessenter
Regelforum anbefaler:
5. At der etableres et forum/arbejdsgruppe med involvering af relevante brancheorganisationer og virksomheder ift. etablering af det udvidede producentansvar, samt at relevante brancher involveres i forbindelse med fastsættelse af fælles europæiske definitioner i relation til farlighed, bionedbrydelighed mv.
Undersøgelse af implementering i andre EU-lande
Regelforum anbefaler:
6. At regeringen arbejder for en harmoniseret implementering i EU, fx ift. gennemførelsen af det udvidede producentansvar mhp. klare definitioner, ens anvendelse af undtagelseskriterier og omkostningseffektive løsninger
Særlige hensyn
Regelforum anbefaler:
7. At regeringen sikrer transparens omkring de videnskabelige overvågningsdata, der ligger til grund for direktivet og nationale krav til rensning i relevante områder samt at overvågningsdata indsamles med ikke-diskriminerende metoder.