Baggrund og Problem
Bilers data bliver fremover et afgørende parameter for at højne trafiksikkerheden, give bedre køreoplevelser og bedre vedligeholdte biler i fremtiden. Men al den data, der opsamles om bilens anvendelse, sundhedstilstand og bilistens adfærd i trafikken kommer ikke nødvendigvis bilejeren til gavn, idet bilejerne ikke selv har adgang til at bestemme over de data, som produceres, når man kører bilen. Bilfabrikanternes datamonopol vanskeliggør konkurrence og innovation på det uafhængige marked for reparationer, serviceydelser og nye databaserede forsikringsprodukter, hvorfor udviklingen af nye services til bilejerne begrænses. Et eksempel på fordelene for bilejerne kan være lavere reparationspriser, fordi et bredere udsnit af værksteder kan levere de ønskede services eller lavere forsikringspræmier, da bilens data vil kunne afspejle den faktiske kørsel og brug af bilen.
Der burde derfor gælde det grundlæggende princip, at bilisten selv kan bestemme, hvilke data der indsamles og hvem man vil videregive eller sælge sine data til. Dette bør derfor ændres, så bilejerne ejer hele bilen, dvs. inklusiv den opsamlede bildata. EU-Kommissionen har længe varslet et udspil på området, men dette udsættes konstant, hvorfor der er behov for, at der skubbes på mht. et lovgivningsudspil fra Kommissionens side.
Anbefaling
Anbefaling
Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler, at regeringen går i dialog med EU-Kommissionen i forhold til hurtigst muligt at komme med sektorspecifik lovgivning omkring adgangen til data fra biler, således at bilejerne kan få adgang til at bestemme over bilens data.
Begrundelse
Bilejernes manglende mulighed for at bestemme, hvem der skal have adgang til bildata har været en udfordring i mange år. Betydningen af den manglende adgang er dog voksende i takt med den øgede digitalisering af biler. Det er vigtigt, at den danske regering aktivt arbejder for at skabe bedre rammer for bilejernes ret til at bestemme, hvem data fra biler skal deles med, da det vil blive en afgørende del af den værdi, bilejere fremover producerer. Den bør de selv have ret til at bestemme over. Derudover er dette et område med store økonomiske interesser i lande med bilproduktion, herunder lande uden for EU. Derfor er det afgørende at være hurtigt ude, og have en klar fastlagt strategi tidligt i processen.
Konsekvenser
Udarbejdes der ikke specifik lovgivning på området, så vil biler i stigende grad indsamle data om kørslen, som danske bilister ikke selv kan bestemme over. Dette vil gå ud over bilejerne, som ikke kan styre, hvad deres bildata bruges til og risikerer deraf at få en mindre udvalg af nye produkter og services. Samtidig vil det medføre, at danske virksomheder på eftermarkedet (f.eks. frie værksteder) for biler og andre tredjepartsaktører vil være kraftigt begrænset i deres muligheder for at udvikle nye
og konkurrencedygtige services. En undersøgelse fra 2019 på EU-niveau viser bl.a., at omkostningerne for forbrugerne kan løbe op i mere end 30 mia. Euro om året, hvis data fastholdes hos bilproducenterne. Konsekvenserne vil tilsvarende løbe op i store omkostninger for de frie værksteder og andre serviceudbydere på bilmarkedet .
Berørt EU- regulering
Dataforordningen er vedtaget i Europa Parlamentet forventes færdigforhandlet i Rådet snart, hvilket berører dele af ovenstående problematik. Dog er der stadig systematiske og strukturelle barrierer på bilområdet, som medfører, at dataforordningen ikke vil være tilstrækkelig til at løse udfordringerne. Det skyldes bl.a., at de data, som skal bruges for at udvikle services fra andre aktører end bilproducenterne (f.eks. adgang til data om bilens funktioner), ikke er specifikt adresseret i dataforordningen, hvorfor bilproducenterne stadig har en adgang til vigtige informationer, som andre aktører på bilservicemarkedet ikke har. Flere analyser på EU-niveau har derfor identificeret behovet for sektorspecifik lovgivning omkring adgangen til data fra biler. EU- Kommissionen bør derfor fremsætte sektorspecifik lovgivning hurtigst muligt for at skabe de bedste rammer for danske bilejere og rimelige konkurrenceforhold i branchen.
Berørt dansk lovgivning
Ingen pt.
Særlige hensyn
Data fra biler er afgørende for, at der kan udvikles fremtidige produkter og services, som kan fremme trafiksikkerhed, miljøvenlig kørsel, gode kørselsoplevelser mm.
Igangværende dansk indsats
Der er pt. ikke igangsat nogen indsats fra den danske regering.
Ministerium
Transportministeriet (Erhvervsministeriet og Digitaliseringsministeriet høres for bidrag)
-----------------------------------------------------------------
The automotive digital transformation and the economic impacts of existing data access models (https://www.fiaregion1.com/wp-content/uploads/2019/03/The-Automotive-Digital-Transformation_Full-study.pdf)
Regeringens svar
Regeringens svar til Regelforum
Regeringen har stort fokus på, at der sikres bedre konkurrencevilkår for uafhængige værksteder, så det er muligt som forbruger at få sit køretøj serviceret og repareret flere steder end hos autoriserede værksteder. Regeringen er samtidig opmærksom på, at muligheden for at flere får adgang til køretøjsdata, ikke må få indvirkning på datasikkerheden.
Vi er således opmærksomme på behovet for sektorlovgivning på området og har længe fulgt området tæt med henblik på at påvirke det kommende forslag fra Europa-Kommissionen for in-vehicle data i overensstemmelse med danske interesser, samt at få forslaget fremsat.
Efter seneste forsinkelse af forslaget for in-vehicle data er vi gået sammen med Nedelandene og andre EU-medlemsstater om at sende et brev til Europa-Kommissionen, om behovet for sektorspecifik lovgivning der bl.a. indeholder at bilejere kan få adgang til at bestemme over bilens data og dermed presse på for at få forslaget fremlagt.