Baggrund og Problem
Problem
Medarbejdere, der får fri bil stillet til rådighed af deres arbejdsgiver, så kaldt firmabil, skal betale indkomstskat af værdien heraf. Beskatningsgrundlaget for medarbejderen bestemmes først og fremmest af bilens værdi, hvilket defineres som prisen (inkl. registreringsafgift mv.) ved første indregistrering. Det gælder uanset, om bilen er købt eller leaset. Hertil kommer et miljøtillæg til medarbejderens beskatningsgrundlag, der bestemmes ud fra bilens grønne ejerafgift.
Denne værdiopgørelsesmetode har som konsekvens, at medarbejdere med identiske firmabiler kan blive beskattet forskelligt alt efter bilernes pris ved første indregistrering.
Med aftalen om finanslov 2020 blev det endvidere aftalt, at der i nogle tilfælde skal ske en justering af beskatningsgrundlaget for medarbejdere med leasede firmabiler. Det gælder, hvis den leasede bil efter senest fire måneder fra indregistreringen får genberegnet sin afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens § 9 a. Sker det, vil også beskatningsgrundlaget for medarbejderen fremover blive opjusteret, så det afspejler den genberegnede værdi.
Denne ændring betyder dels, at medarbejdere med leasede (nyindregistrerede) firmabiler ikke kan være sikre på beskatningen heraf, når de indgår deres aftale om fri bil. Dels betyder det, at arbejdsgivere i nogle tilfælde skal opjustere beskatningsgrundlaget for deres medarbejdere. Samtidig ændrer det ikke på, at medarbejdere med identiske firmabiler fortsat kan blive beskattet forskelligt.
Anbefaling
Anbefaling
EU- og Regelforum anbefaler, at regeringen udarbejder et lovforslag, der ændrer reglerne, så det fremover er bilens anmeldte listepris, der danner udgangspunkt for bilens værdi, således at arbejdsgivere og medarbejdere kan være sikre på de skattemæssige konsekvenser af en firmabilaftale, når aftalen indgås, og således at medarbejdere med identiske firmabiler beskattes ens, uanset arbejdsgiverens omkostninger til bilen. Dette svarer til reglerne i flere af Danmarks nabolande og betyder samtidig, at medarbejdere med identiske firmabiler fremover beskattes ens.
Listeprisen for hver enkelt tilgængelige bilmodel vil som konsekvens heraf skulle indmeldes til skattemyndighederne, og det vil være et krav, at bilerne skal fremgå af de offentligt tilgængelige prislister hos det pågældende fabrikat.
Efter den seneste justering af reglerne i december 2020 ”aftale om grøn omstilling af vejtransporten” vil medar- bejdere fra 2025 og frem blive beskattet af 22,5 pct. af bilens værdi plus et miljøtillæg, der afspejler bilens klimamæssige egenskaber. Da listeprisen generelt er højere end bilens pris ved første indregistrering (især for firmabiler), vil brug af listepriser i beregningen af den enkelte bils afgift – selv ved uændrede skattesatser – føre til et højere samlet skatteprovenu. EU- og Regelforum foreslår, at dette merprovenu anvendes til at finansiere en betragtelig reduktion af denne procentsats, således at den samlede omlægning holdes strukturelt provenuneutral.
Potentiale
Den foreslåede ændring vil lette de administrative byrder hos både virksomheder og skattemyndigheder, idet beskatning på baggrund af listepriser vil fjerne behovet for værdifastsættelse af den enkelte firmabil. Det vil for virksomheden være tilstrækkeligt at slå op i den officielle oversigt med listepriser, mens skattemyndighederne kan nøjes med stikprøvekontrol for at sikre, at de anmeldte firmabiler faktisk er de modeller, de angiver at være.
Samtidig vil forslaget give en mere ensartet beskatning af medarbejdere på tværs af virksomheder, uanset hvor stærk den pågældende virksomhed er i forhold til at forhandle flåderabatter, etc. Identiske firmabiler bliver beskattet ens.
Relevant regulering
Ligningslovens § 16, stk. 4, om beskatning af fri bil
Regeringens svar
Udgangspunktet for beskatningen af fri bil - også leasede biler - bør så vidt muligt være markedsværdien.
For biler der anskaffes højst 3 år efter bilens første indregistrering fastsættes beregningsgrundlaget for fri bil med udgangspunkt i nyvognsprisen.
Ved beskatning af fri bil, der genberegnes efter registreringsafgiftsloven, anvendes samme værdiansættelse som ved beregning af registreringsafgift for at sikre, at der ved beskatningen af fri bil tages højde for den højere værdi, som en genberegnet afgiftspligtig værdi er udtryk for. Det gælder således generelt, at en ny bil, der stilles til privat rådighed for en ansat, vil skulle have justeret beskatningsgrundlaget, hvis bilen får ændret den afgiftspligtige værdi ved genberegning.
Beskatningen af fri bil, der genberegnes, afspejler dermed afgrænsningerne anvendt i registreringsafgiftsreglerne. Indførelse af et særligt listeprissystem kun til brug for beskatning af fri bil vil medføre to parallelle systemer til værdifastsættelse, hvilket ikke umiddelbart er hensigtsmæssigt. Det vil i øvrigt kræve nærmere regulering af, hvordan listepriser fastsættes og anvendes.