Nummer: 203

Bedre inddragelse af nøgleinteressenter i europæiske lovgivningsprocesser

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler, at der ved EU-initiativer/forslag, som forummet har udpeget mhp. at følge under forhandling, skal nedsættes ad hoc grupper, hvor de ansvarlige ministerier og styrelser er i tæt dialog med relevante repræsentanter fra Regelforums medlemsorganisationer med henblik på at styrke det danske forhandlingsmandat, og løbende under forhandlingerne og frem til den nationale implementering er gennemført.  

Dato:
18. juni 2024
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Implementering af EU-regulering
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

De senere år er der kommet det ene omfattende EU-regelsæt efter det andet inden for bæredygtighed og digitalisering. Ofte er der tale om kompleks regulering, som både forhandles og efterfølgende skal implementeres over relativ kort tid.

I dag sker der typisk kun en overordnet inddragelse af erhvervsorganisationer, lønmodtagerorganisationer og andre væsentlige interessenter i udarbejdelsen af mandater i forbindelse med forhandlinger om ny EU-regulering. Det kan imødekommes med en tættere kobling mellem europæiske og danske processer i lovgivningsarbejdet. Konkret bør nøgleinteressenter inddrages umiddelbart efter at Kommissionen har offentliggjort et lovforslag, så man i videst muligt omfang undgår forcerede høringsprocesser.

I forlængelse heraf er det værd at bemærke, at Europaudvalget har efterspurgt at blive hørt tidligere i lovgivningsprocesserne, samt at de respektive fagudvalg i højere grad inddrages. Parallelt hermed bør også nøgleinteressenter inddrages. Disse processer bør samtænkes.

En øget og tidligere inddragelse af nøgleinteressenter vil kunne bidrage til at kvalificere og styrke de danske mandater i lovgivningsprocesserne og sikre, at nødvendig og relevant teknisk viden er tilgængelig for de danske myndigheder under forhandlingerne.

 

En øget og tidligere inddragelse af nøgleinteressenter i den danske EU-beslutningsprocedure vil kunne bidrage til at styrke de danske mandater og sikre en mere strømlinet informationsudveksling mellem myndigheder og de interessenter, som lovgivningen er relevant for.

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler i forlængelse heraf, at:

-    Der ved større EU-initiativer nedsættes partnerskaber eller lignende, hvor de ansvarlige ministerier og styrelser er i tæt dialog med relevante interessenter i forbindelse med udarbejdelse af grund- og nærhedsnotater med henblik på at styrke det danske forhandlingsmandat, og løbende under forhandlingerne og frem til den nationale implementering er gennemført,  

-    Erhvervsorganisationer, lønmodtagerorganisationer og andre interessenter løbende inddrages med henblik på teknisk sparring og vurdering af forslag i lovgivningsprocessen, og

-    Interessenternes høringssvar vedlægges som bilag til grund- og nærhedsnotater og høringsnotater med henblik på at styrke gennemsigtigheden.

Forummet påpeger, at fsva. de EU-initiativer/forslag, som Erhvervslivets EU- og Regelforum har udpeget mhp. at følge under forhandling, skal der nedsættes en ad hoc arbejdsgruppe med relevante repræsentanter fra Regelforums medlemsorganisationer og repræsentanter fra relevante ministerier. Gruppen skal løbende drøfte forslag mv., der introduceres under forhandlingerne om et givent initiativ.

 

Potentiale     

En øget og tidligere inddragelse af nøgleinteressenter vil kunne bidrage til at kvalificere og styrke de danske mandater i lovgivningsprocessen og sikre en mere strømlinet informations- og viden udveksling mellem myndigheder og de interessenter, som skal leve op til den pågældende lovgivning – til gavn for dansk erhvervsliv.

Som et eksempel på fordelene ved interessentinddragelse kan nævnes forhandlingerne om AI-forordningen, hvor Erhvervsministeriet arrangerede et interessentmøde. På mødet blev lovforslaget drøftet, hvilket bidrog til en bedre fælles forståelse af de problemstillinger, der knyttede sig til lovforslaget på tværs af myndigheder og interessenter, men der er behov for en mere struktureret tilgang til inddragelse af interessenter.  

Anbefalingen har relevans for dansk erhvervsliv generelt.

Relevant regulering    

Anbefalingen er relevant på tværs af EU-reguleringen.