Baggrund og Problem
Problem
For at virksomheder til stadighed lever op til gældende lovgivning er virksomheder nødt til at holde sig opdateret om myndighedernes fortolkning af national regulering samt niveau 1 og 2 regulering og anden relevant “soft law”. Der kan være tale om et betydeligt tidsforbrug til disse aktiviteter. Som eksempel kan hvidvasklovgivningen nævnes. De omfattede virksomheder – forpligtede enheder - skal fx holde sig opdateret på den nationale risikovurdering, PEP-listen, sanktionslister, myndighedernes vejledninger, tilsynsafgørelser, mv, for at sikre, at virksomheden til stadighed overholder hvidvasklovgivningen.
Det er derfor problematisk, at den nuværende AMVAB-metode ikke medregner de forventede administrative byder ved at løbende at holde sig opdateret, som er nødvendig for at overholde lovgivningen. Dermed underestimeres de administrative byrder.
Potentiale
Anbefalingen har relevans for alle virksomheder og al regulering med konsekvenser for virksomheder. For virksomhederne kan det bidrage til at danne et bedre grundlag for planlægning af ressourcebehov. Der er samtidigt et potentiale fx ift. at styrke det politiske beslutningsgrundlag og/eller reducere byrderne for virksomhederne. Indsigt og viden, kan bruges til at forbedre fremtidige regulering og sætte fokus på evt. behov for værktøjer til at understøtte virksomhedernes arbejde.
Relevant regulering
Alle danske erhvervsrettede lov- og bekendtgørelsesændringer.
Yderligere oplysninger
Det er helt centralt for at sikre at politikerne, kan træffe et oplyst valg i forbindelse med ny eller ændret lovgivning, at AMVAB-metoden medregner alt det arbejde som reguleringen forventes at medføre.
Det er vurderingen, at der for at imødekomme anbefalingen alene er behov for en gennemgang og tilpasning af metodens spørgeramme med henblik på at sikre at vurderingerne tager højde for alle omkostninger.
Anbefaling
Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler, at AMVAB-metoden udvides til at medregne de forventede administrative byrder ved at holde sig opdateret om udviklingen af retspraksis, niveau 2 og 3 reguleringen.
FH og Forbrugerrådet Tænk bakker ikke op om anbefalingen, da de vurderer, at den medfører risiko for overvurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser.