Nummer: 44

SYNLIG INFOBOKS OM COOKIES PÅ VIRK.DK

Regelforum anbefaler en synlig infoboks om cookies på virk.dk, da support kundecentret oplever uforholdsmæssigt mange henvendelser fra virksomheder, hvor dette er løsningen. 

Dato:
22. juni 2020
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Følges delvist

Problem

Cookies kan anvendes til at huske hvor virksomheden er nået til i en given indberetning (så de ikke nødvendigvis behøver at starte forfra, hvis de har måtte forlade en indberetning). Desværre husker disse cookies også eventuelle opståede fejl i en løsning og derfor kan det være nødvendigt at slette cookies for at få PC’en til at glemme, at der tidligere var en fejl. 

Support til virksomheder vedr. brug eller ikke brug af cookies fylder rigtig meget, og tager tid hos virksomhederne og i support kundecentret.

Anbefaling

Erhvervslivets EU- og Regelforum foreslår yderligere advisering om, hvordan man kommer videre. Eksempelvis kan der oprettes en infoboks med link til virk.dks information om cookies, lige præcis der, hvor problemet opstår.

Ligeledes en synlig infoboks på forsiden af virk.dk i tillæg til det link, der er nederst på www.virk.dk’s side.

Potentiale

Erhvervsstyrelsens kundecenter har oplyst, at, de  i januar og februar  i år har ydet support til sletning af cookies 406 gange. Det er den 6. hyppigste årsagsregistrering (under de uddybende kaldsårsager). Den gennemsnitlige samtaletid for et sådan kald er 517 sekunder. 

Det vil sige, at alene supportdelen i år udgør 58 timer. Det må forventes, at virksomhederne forud for, at de kontakter kundecenteret, har anvendt tid på at gøre et eller flere forsøg på at gennemføre en given registrering uden held, så denne tid skal tillægges beregningerne. 

Den gennemsnitlige taletid på øvrige virksomhedskald er 268 sekunder (så der er ved disse henvendelser en forøget taletid på 92,9 %). 

Ovenstående tal er udelukkende et udtryk for de virksomheder, der ringer og får hjælp, og det må derfor formodes, at der er en andel af virksomhederne, der opgiver at gennemføre en registrering eller gennemfører registreringen ved hjælp fra andre og eventuelt betaler sig fra hjælpen hos en professionel virksomhedsrådgiver. 

 

Svar til Regelforum

Det er et problem, at virksomheder pga. cookies bliver blokeret i deres indberetninger på Virk og selvbetjeningsløsninger andre steder i det offentlige. Erhvervsstyrelsen arbejder kontinuerligt på at gøre det let og hurtigt for virksomhederne at benytte Virk og de digitale selvbetjeningsløsninger, og der skal således findes en løsning. Erfaringen med infobokse på Virk er dog, at brugerne meget sjældent ser disse. Det vurderes derfor ikke at være en effektiv løsning på problemet at lægge en infoboks på Virks forside. Virk og Erhvervsstyrelsens kundecenter er i øjeblikket i gang med en analyse af problemet, og hvordan det mest effektivt løses. Løsningen bør være tæt knyttet til situationen, hvor problemet opstår, og skal således formentlig laves i samarbejde mellem Virk, Erhvervsstyrelsens kundecenter og de myndigheder, der udstiller selvbetjeningsløsninger på Virk.

Regeringens afrapportering på anbefalingen

Anbefalingen er gennemført.  
 
Analysen af problemet viste at problemet specifikt udsprang af en bestemt selvbetjeningsløsning på Virk – Nemrefusion. 
 
Den relevante myndighed informerer derfor brugerne i denne specifikke løsning, således at andre brugere på Virk ikke generes af irrelevante infobokse.