Nummer: 260

Revision af EU-ETS

EU ETS (fsva. omfattelsen af søfart) skal revideres i 2026. Søfart har været omfattet siden 1. januar 2024, og der er nu gjort en række erfaringer med regelværket, som med fordel kan anvendes som input til revisionen med det formål at aligne med andre EU-regler og dermed lette den administrative byrde for virksomhederne. 
Den danske regering bør derfor aktivt arbejde for bl.a. at sikre ensretning mellem FuelEU Maritime og ETS for skibsfart, udvide scope, sikre lige vilkår for danske færgeruter, tilpasse reglerne til almindelige forretningsmodeller i skibsfarten mv.
 

Dato:
18. juni 2025
Type af anbefaling:
Tidlig interessevaretagelse i EU
Tema:
Tidlig interessevaretagelse
Ansvarlig ministerium:
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Problem

Direktiv (EU) 2023/959 af 10. maj 2023, der bringer skibsfarten under scope af EU ETS, skal revideres i 2026.

Kommissionen har netop nu en høring til forberedelse af revisionen, og med skelen til denne, kan det forventes at følgende kan blive relevant: 

  • Vurdering af kulstofprisfastsættelsesmekanismen og de markedsbaserede foranstaltninger ift. hvad der evt. bliver vedtaget i IMO – og evt. revidering på baggrund heraf.
  • Overveje at udvide EU ETS til at omfatte mindre skibe.
  • Overvåge ETS-udvidelsen til søtransport og overveje lovgivningsmæssige forbedringer.
  • Generel forenkling og forbedring af systemet hvor det er muligt.

Det nuværende regelsæt, der dækker skibsfartens indtræden i EU ETS er præget af en række udfordringer, der leder til tvivl hos virksomhederne og en del administrativt bøvl. Fx er den ansvarlige enhed ikke ensrettet med samme i den parallelle lovgivning, FuelEU Maritime (så to forskellige enheder skal være ansvarlige for compliance med hhv. det ene og det andet regelsæt), og moderselskaber kan ikke åbne MOHA-konti, medmindre de overtager ISM-ansvaret. MOHA-kontoen fungerer som rederiets "bankkonto" i kvotesystemet – det er her kvoterne opbevares og overføres fra, når de skal afleveres til EU som betaling for skibenes CO₂-udledninger (det passer dårligt med sektorens forretningsmodeller, hvor moderselskabet gerne skulle kunne varetage dette arbejde). Derfor anbefales det, at regeringen i sin tidlige interessevaretagelse arbejder for punkterne opridset i det kommende afsnit.

Potentiale

Der er en række administrative omkostninger forbundet med at leve op til reglerne i EU-ETS. Reglerne i EU-ETS for skibsfart kan i højere grad ensrettes med anden relateret lovgivning og smidiggøres med det resultat, at der skæres ned på de administrative byrder.

Konsekvensen ved ikke at få rettet disse elementer er fortsat unødvendigt høje erhvervsøkonomiske omkostninger for danske og europæiske rederier. I tillæg kan det bemærkes, at reglerne, der hovedsageligt gælder for europæiske operatører, kan påvirke den europæiske konkurrenceevne negativt, hvorfor der er god grund til at se på, hvordan lovgivningen kan forbedres.

Relevant regulering

Direktiv (EU) 2023/959 af 10. maj 2023

Lov om ændring af lov om CO₂-kvoter
(Lov nr. 1753 af 27. december 2023)

Yderligere oplysninger

Regelforum tidligere har haft TIV-anbefaling på området (anbefaling 67).

Anbefaling

Regelforum anbefaler, at den danske regering igangsætter tidlig interessevaretagelse med fokus på:

  1. at nedbringe administrative byrder i reguleringen, som skal bedre tilpasses skibsfartens modus, herunder sikre, at datterselskaber kan oprette MOHA-konti, at ship to ship transfers kommer ind under definitionen for havnekald, og at definitionen på ansvarlig enhed ensrettes mellem ETS for skibsfart og FuelEU Maritime samt at monitoreringsplaner ensrettes.
     
  2. at scope for ETS udvides fra alle skibe over 5.000 GT til også at omfatte skibe ned til 400 GT. Dette af konkurrencemæssige hensyn samt til fordel for større klimaeffekt.
     
  3. at inklusionen af off shore segmentet snarest muligt tydeliggøres gennem klare definitioner. Offshorefartøjer over 5000 GT vil være omfattet af ETS fra 2027, mens offshorefartøjer over 400 GT vil være omfattet af MRV (Forordning (EU) 2015/757 fastlægger reglerne for et system i Den Europæiske Union (EU) til nøjagtig overvågning, rapportering og verifikation (MRV) af drivhusgasemissioner og andre relevante oplysninger fra store skibe, der anløber EU-havne) fra 2025. Nogle definitioner mangler stadig – f.eks. definitionen af transportarbejde og havneanløb.
     
  4. at der skabes lige vilkår for danske færgeruter til ikke landfaste områder. Direktivet giver mulighed for at undtage rejser, der er omfattet af offentlige servicekontrakter med øer med færre end 200.000 indbyggere, som har forbindelse til fastlandet i medlemsstaten. Dette gælder dog ikke, hvis servicekontrakten er mellem en ø med færre end 200.000 indbyggere og en anden EU-medlemsstat, f.eks. Bornholm (DK) og Ystad (S). Dette bør justeres. 
     
  5. at der desuden arbejdes videre med at lette kompleksiteten i ansøgningsprocessen til EU’s Innovationsfond, hvortil der er øremærket midler til skibsfart.