Baggrund og Problem
Problem
Ved afholdelse af større arrangementer, stilles der, med rette, høje krav med hensyn til brandsikkerheden for deltagerne. Dette bestemmes af bygningsreglementets §6, og kræver, at arrangører opnår kommunal godkendelse af deres pladsfordelingsplaner forud for afholdelsen.
Problemet er dog, at bygningsreglementets bestemmelse bliver tolket meget forskelligt på tværs af kommunerne, hvilket skaber administrative og økonomiske byrder for arrangører i nogle kommuner. Variationerne i kommunernes fortolkning af reglerne betyder, at virksomheder i nogle kommuner oplever væsentlig større administrative og økonomiske byrder end i andre.
Berørte virksomheder oplever betydelige økonomiske konsekvenser som følge af de nuværende regler, som kræver gentagne ansøgninger om godkendelser, selv ved minimale ændringer i pladsfordelingsplanerne. Omkostningerne ved at engagere en certificeret brandrådgiver kan variere afhængigt af projektets størrelse, kompleksitet og brandklasse, men for mindre projekter ligger det typiske interval mellem 5.000 - 15.000 DKK pr. projekt. Da antallet af ansøgninger kan være et to- eller tre-cifret antal pr. år, bliver den samlede økonomiske byrde derfor betydelig for virksomhederne.
Derudover medfører de nuværende regler en væsentlig driftsmæssig risiko for alle involverede parter. Nødvendige ændringer eller færdiggørelser af en pladsfordelingsplan, som ofte først er klar med en eller få dages varsel, kan ikke nå at blive godkendt i tide, grundet ofte lange sagsbehandlingstider, hvilket potentielt kan forhindre gennemførelsen af eventet. Dette skaber usikkerhed og kan føre til tabt indtjening, samt utilfredshed blandt kunder og leverandører.
Reglerne påvirker også virksomhedernes daglige drift og fleksibilitet, da det kan være vanskeligt at levere fleksible løsninger til kunderne uden tilstrækkelig tid til at søge nye godkendelser. Dette kan hæmme virksomhedernes evne til at tilpasse sig hurtigt skiftende behov og krav fra deres kunder.
Potentiale
Denne anbefaling vedrører virksomheder, hvis primære virke er at afholde indendørs events, såsom koncertsale, arenaer og konferencesteder. Området bliver tolket og behandlet meget forskelligt på tværs af kommunerne, hvilket gør det vanskeligt at give et konkret estimat på de præcist berørte virksomheder. Variationerne i kommunernes fortolkning af reglerne betyder desuden, at virksomheder i nogle kommuner oplever væsentlig større administrative og økonomiske byrder end i andre.
En ændring af reguleringen vil ikke kræve omstillingsomkostninger for virksomhederne, da de allerede besidder den nødvendige ekspertise og dokumentationspraksis. En præcisering af reglerne vil derfor kunne lette den administrative byrde, reducere økonomiske omkostninger og øge fleksibiliteten og effektiviteten i virksomhedernes drift, uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Relevant regulering
Bygningsreglementet BR18 §6h stk. 3
Yderligere oplysninger
DI Byggeri og DI Turisme, Kultur & Oplevelser sendte 4. juli 2024 en indstilling til KL om at foretage en præcisering af de nuværende regler i byggereglementet BR18 §6h stk. 3, særligt med henblik på virksomheder, hvis primære virke er at afholde indendørs events.
Helt konkret blev denne præcisering foreslået:
- Selvstændig håndtering af pladsfordelingsplaner
Eventvirksomheder, hvis primære virke er afholdelse af indendørs events, har lov til selv at foretage mindre justeringer af eksisterende godkendte pladsfordelingsplaner uden krav om ny godkendelse, så længe ændringerne ikke påvirker forudsætningerne for de brandmæssige forhold.
- Definition af mindre justeringer
Mindre justeringer defineres som ændringer, der ikke påvirker evakueringsveje, brandslukningsudstyr eller andre kritiske sikkerhedselementer.
- Dokumentationskrav
Virksomhederne skal fortsat dokumentere alle ændringer og sikre, at gældende brandplaner til enhver tid hænger tilgængeligt til beredskabet.
KL har kvitteret for modtagelsen, men er ikke vendt retur ift. indholdet.
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at Social- og Boligstyrelsen laver en præcisering af de nuvæ-rende regler i byggereglementet BR18 §6h stk. 3, der giver virksomheder, hvis pri-mære virke er at afholde indendørs events, lov til selv at foretage mindre justeringer af eksisterende godkendte planer, så længe ændringerne ikke påvirker forudsæt-ningerne for de brandmæssige forhold. Dette vil sikre en ensartet fortolkning hos kommunerne på tværs af landet.
Regeringens svar
Anbefalingen følges ikke
Social- og Boligministeriet har til brug for svaret indhentet bidrag fra Social- og Boligstyrelsen og forstår på den baggrund anbefalingen således, at den er afgrænset til indendørs arrangementer i bygninger med lokaler til messer, konferencer mv. Midlertidige konstruktioner forstås ikke at være indeholdt i anbefalingen.
Bygningsreglementet stiller en række supplerende driftsmæssige krav til forsamlingslokaler indrettet til flere end 150 personer, da evakueringen i lokaler med mange personer indebærer en særlig risiko.
Et af de supplerende krav indebærer, at der skal være udarbejdet og synligt ophængt og godkendt pladsfordelingsplan (tegning), der viser den aktuelle inventaropstilling (borde, stole, scener mv.). Pladsfordelingsplanen skal desuden angive den højst tilladte personbelastning (antal personer), udgange, flugtveje, flugtvejsbelysning og brandslukningsudstyr samt øvrige brandmæssige forhold, der er relevante for den aktuelle benyttelse.
Pladsfordelingsplanen kan enten være:
• godkendt af kommunen i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse, eller
• udfærdiget af en certificeret brandrådgiver
En pladsfordelingsplan kan vise en konkret inventaropstilling. Hensynet bag bygningsreglementets krav om pladsfordelingsplaner er at sikre, at opstilling af inventar mv. ikke hindrer, at de personer, som opholder sig i lokalet, kan foretage en sikker evakuering. Dvs. at de kan forlade lokalet og bygningen, inden de bliver påvirket af en evt. brand. Udarbejdelsen af pladsfordelingsplaner skal altså sikre, at der f.eks. ikke opstilles møbler, midlertidige scener eller lignede, som blokerer eller besværliggør adgangen til udgange og flugtveje. Tilsvarende skal planerne f.eks. også sikre, at stolerækker ikke bliver så lange, at det tager for lang tid at komme ud.
Det kræver særlige brandtekniske kompetencer at kunne foretage en vurdering af, i hvilket omfang en ændring af allerede godkendte pladsfordelingsplaner har betydning for brandsikkerheden. Det skyldes bl.a., at pladsfordelingsplaner for et forsamlingslokale skal vurderes i sammenhæng med bygningens samlede brandstrategi, herunder f.eks. mulighederne for evakuering af personer i den øvrige del af bygningen.
Dette er baggrunden for, at godkendelse af pladsfordelingsplaner skal foretages af enten den kommunale bygningsmyndighed eller en certificeret brandrådgiver, og at der ikke er mulighed for at bygningsejere (herunder eventsteder) selv kan foretage mindre ændringer af pladsfordelingsplaner.
En pladsfordelingsplan kan også være inddelt i funktionsområder. Det giver virksomheder, der arrangerer indendørs events, mulighed for, at inventar kan opstilles og flyttes inden for funktionsområdet, uden det kræver udarbejdelse af en ny pladsfordelingsplan og godkendelse af denne
Social- og Boligministeriet vurderer, at det ikke kan forudsættes, at eventvirksomheder besidder de fornødne brandtekniske kompetencer, der gør dem i stand til at vurdere, om mindre justeringer af eksisterende godkendte planer påvirker forudsætningerne for de brandmæssige forhold.