Baggrund og Problem
Problem
For større og mere avancerede droneoperationer, fx i forbindelse med inspektion af infrastruktur, logistik og industrielle havnearealer, er muligheden for droneflyvninger uden for synsvidde (BVLOS) afgørende for både effektivitet og konkurrencedygtighed.
Den danske udmøntning af EU’s dronelovgivning muliggør i dag kun BVLOS under meget specifikke og begrænsede vilkår.
Belgien har udmøntet EU-reguleringen mindre restriktivt, og har derved formået at op opnå væsentlige resultater i forhold til at muliggøre droneflyvninger uden for synsvidde (BVLOS), bl.a. gennem et længerevarende udviklingsforløb i havnen i Antwerpen. Denne tilgang kombinerer teknisk infrastruktur og myndighedssamarbejde og har ført til en operationel og sikker løsning for BVLOS-flyvninger i et komplekst by- og havnemiljø.
Potentiale
De berørte virksomheder inkluderer især operatører, der arbejder med inspektion af infrastruktur, landbrugsdroneoperationer, logistik og levering af pakker. Eksempelvis kan virksomheder, der arbejder med inspektion af vindmøller, stå overfor store operationelle udfordringer, hvis de skal flyve indenfor synsvidde over store afstande. BVLOS-operationer vil derfor lette opgaven.
Et nabotjek af, hvordan den belgiske udmøntning adskiller sig fra den danske, kan skabe overblik om muligheden for at udvikle tilsvarende løsninger i Danmark, som fremmer sikker, effektiv og skalerbar brug af droneteknologi. Især i områder med høj kommerciel aktivitet og interesse for automatiserede løsninger – fx havne, industriområder og logistikhubs – vil der være betydelige fordele ved at etablere en struktureret BVLOS-infrastruktur.
Et lignende projekt i Danmark kunne tage form af et dansk pilotprojekt med inspiration fra Antwerpen. Et sådant pilotprojekt kunne fx oprettes i regi af Esbjerg Havn, hvor der allerede er erfaring med central kontrol og overvågning af droneaktiviteter.
Relevant regulering
Forordning (EU) 2019/947 om regler og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer med senere ændringer (Droneforordningen), som er udmøntet i dansk ret ved Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser til gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 om regler og procedurer for operation a ubemandede luftfartøjer.
Forordning (EU) 2019/945 om ubemandede luftfartøjssystemer og om tredjelandsoperatører af ubemandede luftfartøjssystemer, som er udmøntet i dansk ret ved Bekendtgørelse om Markedsovervågning af droneområdet.
EASA's prædefinerede risikovurderinger (PDRA-S01, PDRA- S02, PDRA-G01, PDRA-G02)
Anbefaling
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at der iværksættes et nabotjek af, hvordan den belgiske udmøntning af EU's droneregulering og BVLOS-operationer adskiller sig fra den danske.
I Antwerpen har man bl.a. etableret følgende:
- En national droneportal, hvor alle flyvninger registreres.
- Et netværk af master, som overvåger og dokumenterer både compliant og non-compliant droner.
- Et dedikeret 5G-netværk for sikker og stabil kommunikation.
- En central kontrolstation, som samler og overvåger al trafik og sikrer myndighedsadgang til relevante data.
Nabotjekket bør udføres med henblik på at:
- Kortlægge de konkrete reguleringsmæssige og tekniske tiltag, der er implementeret i Antwerpen.
- Vurdere overførbarheden af disse tiltag til danske forhold – særligt i relation til fysiske forhold, myndighedsstruktur og infrastrukturansvar.
- Identificere eventuelle juridiske barrierer i dansk lovgivning, som forhindrer lignende løsninger.