Nummer: 216

Muliggør fleksibel ansvarsfordeling af opgaver mellem medarbejdere på MitID Erhverv

Alle virksomheder har rapporteringspligt overfor Danmarks Statistik gennem MitID Erhverv. I dag er det dog sådan, at den første medarbejder, der åbner en sådan tilsendt opgave, også har ansvaret for at udfylde den relevante information og sende den retur, uagtet om vedkommende er den rette til at gøre det.

Regelforum anbefaler at give alle medarbejdere med samme MitID administratorrettigheder mulighed for at kunne løse en indberetningsopgave fra det offentlige.   
 

Dato:
18. juni 2024
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Status på anbefaling:
Følges delvist

Medarbejdere, der skal lave indberetninger til Danmarks Statistik, skal have et MitID - erhverv eller person. Mange vælger at benytte deres eget. Men når en medarbejder har startet en indberetning til det offentlige, er indberetningen låst på dén person, der har startet indberetningen. Det betyder med andre ord, at man ikke kan være flere om at løse en indberetningsopgave. Det er en udfordring af flere årsager:

Danmarks Statistiks ad hoc statistikker beder ofte om oplysninger på et niveau og i en detaljeringsgrad, som en virksomhed normalt ikke selv styrer efter. Det betyder med andre også, at de oplysninger, som Danmark Statistik efterspørger, ikke findes i f.eks. en bogholderafdeling – men i en anden afdeling hos virksomheden, der f.eks. står med produktionen. Derfor vil bogholdere, som i mange danske virksomheder er den første til at åbne en indberetningsopgave fra Danmarks Statistik og dermed påbegynde den, sende bud efter de nødvendige oplysninger et andet sted i virksomheden. Det vil lette processen, hvis man blot kunne sende statistikken videre internt til direkte udfyldning– særligt set i lyset af, at der ofte er stramme tidskrav tilknyttet udfyldelsen og tilbagesendelsen af dem.

De stramme tidskrav, der ofte er tilknyttet konkrete anbefalinger, kan desuden også skabe udfordringer, da medarbejdere jo af forskellige årsager kan være forhindret i at kunne færdiggøre en indrapportering til det offentlige. Fx kan medarbejdere blive syge, være på ferie, være i gang med mere presserende og vigtigere opgaver mv. I de tilfælde vil det give mening, hvis medarbejderne kunne supplere hinanden i, hvad der ofte er store og omfattende indberetninger fra diverse offentlige myndigheder.  

 

EU- og Regelforum anbefaler, at MitID gør det teknisk muligt at dele indberetningsopgaver mellem sig blandt medarbejdere med samme MitID-administratorrettigheder, så udfyldning og tilbagesendelse af relevant information ikke er låst til den specifikke medarbejder, der først åbnede indrapporteringsopgaven.  

Potentiale     

Det vil give mere fleksible vilkår for indberetning til det offentlige blandt alle virksomheder, der har flere forskellige afdelinger internt i virksomheden. 

Relevant regulering    

En teknisk anbefaling uden regelændring 
 

MitID Erhverv er en erhvervsidentitetsløsning, der bruges til at logge ind på offentlige eller private selvbetjeningsløsninger på vegne af en virksomhed. I MitID Erhverv kan man oprette og tildele medarbejdere rettigheder til at agere på vegne af en organisation i en selvbetjeningsløsning. MitID Erhverv er altså udelukkende et middel til at sikre identiteten og dens dertil knyttede rettigheder ved login i en given selvbetjeningsløsning. De forskellige roller og tilhørende rettigheder er beskrevet nærmere på mitid-erhverv.dk.

For så vidt angår tildeling af rettigheder i digitale selvbetjeningsløsninger er det de enkelte tjenesteudbydere, som kan definere hvilke rettigheder, der stilles til rådighed, og hvordan disse må anvendes. Det er således den enkelte tjenesteudbyder fx Danmarks Statistik, der har ansvaret for selvbetjeningsløsningers rettigheder og brugen heraf.

Anbefalingen følges derfor allerede delvist, da det er teknisk muligt at tildele medarbejdere rettigheder til at agere på vegne af en organisation. Det er uden for Digitaliseringsstyrelsens og MitID Erhvervs ressort, at vejlede tjenesteudbydere af selvbetjeningsløsninger i deres forretning, og det er derfor ikke muligt at helt løse problemstillingen, der er beskrevet i anbefalingen. Såfremt en virksomhed oplever problemer ifb. med rapporteringspligt, kan der rettes henvendelse til tjenesteudbyderen som fx Danmarks Statistik med henblik på at tjenesteudbyder justerer brugerrettighedsløsningen, således at fx alle medarbejdere med samme MitID får administratorrettigheder til at løse en indberetningsopgave. Anbefalingen nævner specifikt Danmarks Statistik, der er under Digitaliseringsministeriets ressort. På denne baggrund vil Digitaliseringsministeriet række ud til Danmarks Statistik med henblik på at gøre dem opmærksom på problemstillingen.