Baggrund og Problem
Problem
Der er i dag udviklet en række offentlige selvbetjeningsløsninger på uddannelsesområdet til såvel private som offentlige virksomheder. Selvbetjeningsløsningerne er forankret på virk.dk. Som for eksempel:
1. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
2. Erhvervsuddannelse, når en virksomhed skal indgå uddannelsesaftale med en elev
3. Når virksomhed skal tilmelde medarbejdere til f.eks. et AMU-Kursus
Men herudover kommer, at den nationale vejledningstjeneste ”eVejledningen”, som også er målrettet virksomhederne, ikke er til at finde på virk.dk. Her link eVejledning
På virk.dk er informationen om uddannelse placeret under ”personale” og ikke præsenteret særlig logisk. De mest anvendte selvbetjeningsløsninger er ikke nemme at finde, medmindre de tilgås med et dybt link. Strukturen er ikke logisk for virksomhederne, og de anvendte inddelinger er overlappende.
På borger.dk har man netop lanceret en ny løsning, hvor borgeren let kan se deres beviser m.m. forrest på sitet, borger.dk. Det vil være hensigtsmæssigt, at uddannelsesområdet også undergår en forandring på virk.dk, så vi får en langt mere virksomhedsrettet brugerflade. Og især når der er så mange velfungerende selvbetjeningsløsninger i Danmark, der nemt vil kunne eksponeres.
Potentiale
Den foreslåede ændring af virk.dk vil gøre en mærkbar forskel for hovedparten af danske virksomheder, som bruger det offentlige uddannelsessystem i forhold til
• at indgå uddannelsesaftaler med elever/lærlinge (ca. 45.000 uddannelsesaftaler årligt.)
• at efteruddanne deres medarbejdere via det offentlige uddannelsessystem
• at orientere sig i reglerne om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
• at få relevant vejledning om offentlig uddannelse i DK
Relevant regulering
Dette forslag kræver ikke ændret lovgivning, men er alene et spørgsmål om at afsætte ressourcer til at redigere indholdet af uddannelsesområdet på virk.dk.
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at den del af virk.dk, der drejer sig om uddannelse, bliver redigeret, så virk.dk bliver langt nemmere for private såvel som offentlige virksom-heder at anvende og derved kunne reducere tidsforbrug og ressourcer, når man som virksomhed arbejder med offentlig uddannelse eller efteruddannelse i Dan-mark.
Det vil være hensigtsmæssigt med en tydeligere eksponering af de veludviklede digitale selvbetjeningsløsninger på uddannelsesområdet. Det anbefales derfor, at virk.dk opdateres, så det understøtter dette.