Nummer: 264

IRRD

Direktiv om et regelsæt for genopretning og afvikling af forsikrings- og genforsikringsselskaber mv. (IRRD-direktiv).

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2025/1 af 27. november 2024 om et regelsæt for genopretning og afvikling af forsikrings- og genforsikringsselskaber og om ændring af direktiv 2002/47/EF, 2004/25/EF, 2007/36/EF, 2014/59/EU og (EU) 2017/1132 og forordning (EU) nr. 1094/2010, (EU) nr. 648/2012, (EU) nr. 806/2014 og (EU) 2017/1129

Dato:
18. juni 2025
Type af anbefaling:
Implementeringsplan for EU-retsakter
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Indflyvningstekst

Formålet med IRRD-direktivet er at etablere en fælles ramme til afvikling af forsikringsselskaber inden for EU. Forsikringsselskabers vanskeligheder kan have væsentlig betydning for økonomien og den sociale velfærd i medlemsstaterne, hvis sådanne vanskeligheder medfører forstyrrelser i den beskyttelse, som ydes til forsikringstagere, begunstigede eller skadelidte. 

Direktivet medfører en ramme for de afviklingsregimer, der skal implementeres nationalt i forhold til alle forsikrings- og genforsikringsselskaber etableret i EU/EØS (hvilket i Danmark bl.a. dækker over tværgående pensionskasser og livsforsikringsselskaber).

Konsekvenser for erhvervslivet

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at afdække de præcise økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det vil bl.a. bero på politiske og lovgivningsmæssige valg, der bliver truffet i forbindelse med gennemførelsen af direktivet, herunder det arbejde, der pågår i European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA) vedr.  bl.a. de regulatoriske tekniske standarder.

Et grundlæggende princip i implementeringsarbejdet er at genbruge så meget som muligt af den eksisterende rapportering for at lette virksomhedernes efterlevelse af de nye krav. Derudover arbejdes der på muligheder for at anvende direktivets bestemmelse for forenklede forpligtelser for et større antal virksomheder, hvilket bl.a. vil betyde, at standardafviklingsplaner kan være tilstrækkelige for et større antal selskaber.

Det forventes imidlertid nødvendigt at indhente yderligere oplysninger fra de største virksomheder i forbindelse med udarbejdelsen af genopretnings- og afviklingsplaner. Derfor vurderes det, at direktivet kan medføre administrative byrder for de større forsikringsselskaber. Det er imidlertid ikke muligt på nuværende tidspunkt at afdække, om disse byrder vil være af væsentlig karakter. De erhvervsøkonomiske konsekvenser vil blive vurderet nærmere frem mod høringen af lovforslaget. Det vurderes, at kravet om udarbejdelse af genopretningsplaner kan forudsætte en større byrde end i dag, selv om alle selskaberne allerede i dag er underlagt krav om at udarbejde kapitalnødplaner, som i en vis grad tjener samme formål som de nye genopretningsplaner.

Det vurderes desuden, at kravet om, at afviklingsmyndigheden skal udarbejde afviklingsplaner, kan medføre en administrativ byrde for selskaberne, da de vil skulle indsende oplysninger/indberetninger til myndigheden som led i udarbejdelsen af disse planer.

Metode til implementering

Bestemmelserne i direktivet forventes implementeret i hhv. ny lov om genopretning og afvikling af forsikringsselskaber, i lov om forsikringsvirksomhed (LFV) og i lov om garantifond for skadesforsikringsselskaber. Der kan som led heri opstå behov for tilpasninger i de eksisterende regler, hvor det er nødvendigt for at sikre klarhed over sammenspil mellem de nuværende regler og de nye regler.  Særligt vil der være gældende regler vedrørende afvikling, som forventes at skulle konsekvensrettes i lyset af IRRD-direktivets implementering. Lovforslag forventes fremsat i oktober 2026.

Inddragelse af interessenter

Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet bidrager med implementeringen af IRRD, idet der lægges op til, at de to myndigheder bliver udpeget som fælles afviklingsmyndighed. Finanstilsynet, Finansiel Stabilitet og Erhvervsministeriets departement afholder løbende møder med branchen. Her bliver forhold vedrørende implementeringen drøftet. Branchen opfordres løbende til at komme med input.

Den formelle inddragelse af interessenter vil ske ved høring af lovforslag. Offentlig høring forventes medio 2026.

Undersøgelse af implementering i andre EU-lande

Der er ikke gennemført en egentlig undersøgelse af de øvrige landes tilgang, bl.a. fordi flere lande stadig overvejer den nærmere implementering.

Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet deltager løbende i de arbejdsgrupper i EIOPA, som har til opgave at udarbejde delegerede retsakter, guidelines mv. Herigennem opnås løbende indblik i forskellige valg og tilgange i forhold til implementeringen i de øvrige medlemslande. Derudover har Finanstilsynet løbende kontakt til de øvrige nordiske tilsyn, hvor også implementering/valg drøftes.

Den indsigt, som opnås gennem Finanstilsynets og Finansiel Stabilitets dialog med de øvrige lande, vil blive inddraget i de løbende overvejelser vedr. implementeringen af direktivet og i de løbende drøftelser herom med F&P.

Særlige hensyn i dansk kontekst

Der er opmærksomhed på at begrænse unødige administrative byrder, ligesom der er fokus på samspillet mellem de nye regler og den eksisterende Garantifond for Skadesforsikringsselskaber.

Anbefaling

Overordnede anbefalinger 
Regelforum støtter en klar ramme for genopretning og afvikling af forsikrings- og genforsikringsselskaber.

Regelforum anbefaler:

  1. At implementeringen sikrer koordination med de øvrige finansielle reguleringer, så overlap og dobbeltregulering undgås.

Regelforum har herudover følgende anbefalinger til enkelte dele af planen. 

Konsekvenser for erhvervslivet 
Regelforum ser frem til en afdækning af de præcise økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, når dette er muligt.

Regelforum anbefaler:

  1. At de danske forhandlere i EIOPA arbejder for, at der bliver foretaget forudgående byrdevurdering af niveau 2- og 3-reguleringen - og hvis dette ikke er muligt, at der så bedes om, at Kommissionen vurderer byrderne.
     
  2. At implementeringen tager sigte på at indrette finansieringsordningen og reglerne for afviklingsmuligheder (resolvability) på en måde, så byrderne for erhvervslivet begrænses mest muligt. Forummet bemærker, at der i implementeringsplanen primært er fokus på genbrug af eksisterende rapportering.
     
  3. At man i forhold til ekstra forpligtelser for visse selskaber tager højde for, at selskabsstørrelse bør suppleres med et risikobaseret kriterie (fx solvensgrad).

Metode til implementering 
Regelforum anbefaler:

  1. At der sker en direktivnær implementering, og at det i forlængelse af dette og ovenstående sikres, at flest mulige administrative byrder fjernes, både for de små og større selskaber. For eksempel at de i direktivet fastsatte minimumsgrænser for, hvor stor en andel af markedet der skal være omfattet af genopretnings- og afviklingsplanlægning, afspejles tydeligt i implementeringen.

Inddragelse af interessenter 
Regelforum bemærker, at implementeringsplanen nævner løbende, møder med branchen og offentlig høring, og støtter at implementeringen sker i tæt dialog med erhvervslivet.