Nummer: 269

Harmonisering af den danske THC-grænse for industrihamp med EU-standard

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler, at Danmark hæver THC-grænsen for hamp til 0,3% for at matche EU-standarden (THC: Tetrahydrocannabiol).

Den nuværende grænse på 0,2% skaber usikkerhed og administrative udfordringer for landmænd uden at bidrage til hverken øget fødevaresikkerhed eller folkesundhed.
 

Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Problem     

Den danske lovgivning fastsætter en maksimal grænseværdi på 0,2 % THC, hvilket adskiller sig fra EU's grænseværdi på 0,3 % THC. Danske landmænd er derfor begrænset af, ikke at kunne producere de samme hampesorte, som ellers er tilladt i stort set alle EU-medlemslande, herunder Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Holland, som alle opererer med en THC-grænse på 0,3 %. De fleste af disse lande anvender EU’s fælles positivliste (i alt 27 medlemslande), hvilket forenkler godkendelses- og støtteordninger.

Ligeledes kan danske virksomheder ikke importere og sælge de samme hampprodukter, som det i dag er muligt i disse lande, uden at overholde to parallelle sæt krav. Den afvigende, danske THC-grænse er særligt en udfordring for danske hampedyrkere fordi de ikke kan læne sig op ad den europæiske positivliste.

Positivlisten er en liste over hampesorter, der er godkendte til dyrkning og som jf EU-lovgivning er berettiget til landbrugsstøtte.

Der vurderes ikke at være væsentlige problemer eller risici ved at harmonisere grænsen, da de primære hensyn — fødevaresikkerhed, folkesundhed og kontrol med euforiserende stoffer — fortsat vil være tilgodeset ved 0,3 % THC. Mht. fødevaresikkerhed og folkesundhed har EU således bindende maksimumsniveauer for THC i hampfrøprodukter (3,0 mg/kg for frø og frøbaserede produkter samt 7,5 mg/kg for hampfrøolie), fastlagt i Forordning (EU) 2023/915, bilag I, pkt. 2.6.1–2.6.3. Forbrugereksponeringen styres således gennem fødevarelovgivningen, uafhængigt af den agronomiske grænse. Mht. kontrolhensynet er dette samtidig tilgodeset inden for den fælles landbrugspolitik (CAP), hvor industriel hamp med ≤ 0,3 % THC dyrkes fra certificeret såsæd og er underlagt mark  og myndighedskontrol, samt er angivet som ikke anvendt til fremstilling af narkotiske stoffer. (Europa Kommissionen, CAP – Hemp.)

Derudover betyder de nuværende danske krav i forhold til andre EU-lande, at producenter i praksis kan være nødt til at dyrke og teste to separate hampelinjer parallelt: én til det danske marked (0,2 %) og én til salg i andre EU-lande (0,3 %).

Udfordringerne opstår ikke alene hos hampedyrkerne, men også hos de danske myndigheder, der i dag må foretage egne sorteringer af sorter i stedet for at kunne anvende EU’s fælles positivliste direkte.

Den europæiske hamp-industri er i disse år i stor vækst. Hampplanten kan anvendes til både bæredygtige byggematerialer, tekstiler og kosttilskud. Samtidig er hampeplanten utroligt effektiv til at binde CO2 og optage kvælstof.

Potentiale     

Circa 35 danske landmænd og 12 forarbejdningsvirksomheder inden for industrihamp-sektoren vil umiddelbart få gavn af harmoniseringen til 0,3 % THC. På nuværende tidspunkt bruger hver virksomhed i gennemsnit 50.000–75.000 kr. årligt på ekstra laboratorieanalyser, dobbelt dokumentationsarbejde og rådgivning som følge af de strengere danske krav.

Samlet anslår vi, at sektoren potentielt kan reducere omkostningerne med op mod 2 mio. kr. årligt og halvere den administrative tidsforbrug (fra i dag ca. 20 timer pr. høstsæson pr. virksomhed). Omkostnings- og tidsbesparelser vil opstå på:
•    Informationsindsamling og kontrolopgaver (prøvetagning og analyse)
•    Beregning, opstilling af dokumentation og rapportering til myndighederne
•    Indberetning/indsendelse af information til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
•    Reduktion i dobbelt produktionstest (én linje i stedet for to)
•    Derudover kan en harmonisering potentielt mindske behovet for separate sporings‑ og dokumentationssystemer, hvis producenter i dag har etableret parallelle workflows til de to THC-grænser. Ligeledes vil der hos Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø også være en betydelige besparelse at hente, idet styrelsen ville kunne henholde sig til EU's positivliste når de skal vurdere lovligheden af forskellige hampesorter.

Hamp industrien er generelt voksende i disse år og der forventes en stor vækst. Dermed er den potentielle administrative besparelse voksende i de kommende år. 

Relevant regulering    

Produkter med indhold af THC på mere end 0,2 % hører under lovgivningen for euforiserende stoffer. Derfor vil nye områder blive tilføjet til 'Bekendtgørelse nr. 557 af 13/05/2011 om euforiserende stoffer', der administreres af Sundhedsstyrelsen.

Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i 'Lov om euforiserende stoffer (LBK nr. 391 af 21/07/1969)'.

Yderligere oplysninger    

Sundhedsministeriet arbejder på nuværende tidspunkt med en revision af loven om euforiserende stoffer, hvor der har været forslag fra Sundhedsstyrelsen om skærpelse af THC-grænsen i Danmark, hvor total-THC beregnes som THC + (0,877 x THCA). Dette vil skabe en endnu større forskel mellem de danske og europæiske regler. Dette vil placere danske hampdyrkere i en endnu mere ufordelagtig situation i forhold til deres europæiske konkurrenter, da grænsen vil afvige fra EU's standardgrænse på 0,3%.

Der har været stillet spørgsmål til Miljø- og Fødevareudvalget (MOF 957/2025) samt Erhvervsudvalget (ERU 265/2025) om den lavere danske grænse. I Sundhedsministeriets svar henvises til at alle relevante hensyn vil blive inddraget og at en evt ændringsbekendtgørelse vil blive sendt i offentlig høring, så også relevante brancheorganisationers perspektiver kan indgå i overvejelserne.
 

 

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler at hæve THC-grænsen for hampdyrkning til 0,3 %, som er i overensstemmelse med EU's retningslinjer.