Nummer: 194

Giv offentligt ansatte, der vidner for internationale borgere mulighed for et MitID erhverv

I dag benytter offentlig ansatte deres private MitID, når de skal vidne for internationale borgere, der kommer til Danmark og skal have MitID hos borgerservice/International Citizen Service (ICS).

Det er en udfordring, fordi det begrænser de offentligt ansatte i at agere professionelle vitterlighedsvidner for den internationale tilflytter. Konsekvensen er, at virksomhederne selv må bruge tiden på at rejse til en af de seks ICS’er for at være vidne. En opgave, der lige så godt kunne løses af den offentlige medarbejder, der alligevel behandler den internationale tilflytters sag.

Derfor anbefaler EU- og Regelform, at der etableres et MitID Erhverv til offentlig ansatte i ICS’erne, så de ikke skal benytte deres private MitID og dermed taste personlige data om sig selv, når de indrejser internationale tilflyttere.

Dato:
21. marts 2024
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Status på anbefaling:
Følges

Problem

Internationale tilflyttere skal i forbindelse med deres ’indrejse’ i Danmark have udstedt et MitID, så de kan tilgå lovbundne offentlige sider som fx digital post og borger.dk.

I Danmark findes der seks International Citizen Service centre (ICS’er), der har til opgave at ’indrejse’ internationale tilflyttere i Danmark. En del af denne service er at udstede MitID til den internationale tilflytter.

Det er et krav for at udstede et MitID til en international tilflytter, at personen kan bevise sin identitet. Det sker ved at medbringe gyldig legitimation samt, at et vidne kan bekræfte identiteten.

Siden foråret 2023 er flere ICS’er begyndt at udstede MitID til internationale tilflyttere.
Problemet er, at de ansatte i borgerservice i ICS’erne bruger deres private MitID for at agere ’professionelle vidner’, da der ikke findes et professionelt MitID. Det betyder, at de ansatte blander deres private og professionelle brug af identifikation sammen, herunder at de skal indtaste data fra deres kørekort eller pasnummer i processen.

For at undgå, at offentlige medarbejdere bruger deres private MitID, bør der etableres et professionelt MitID/MitID Erhverv, på samme måde, som der tidligere fandtes et NemID erhverv, som offentlige ansatte kunne bruge i deres arbejde.

Anbefaling

EU- og Regelforum anbefaler, at offentlig ansatte, der indrejser internationale tilflyttere får rettighederne til at bruge et MitID erhverv, når de agerer ’professionelle vitterlighedsvidner’. 

Potentiale

Hvis offentlig ansatte, der indrejser internationale tilflyttere, kan bruge et MitID erhverv, når de agerer ’professionelle vitterlighedsvidner’, så vil det betyde, at alle medarbejderne på ICS-faciliteterne kan tilbyde denne service ved indrejse af internationale tilflyttere.

I dag er det alene ICS East, der har professionelle vitterlighedsvidner, da de øvrige ICS’er ikke ønsker, at deres medarbejdere bruger et privat MitID til at vidne.
Forventningen er derfor, at hvis der skabes et MitID Erhverv, så vil alle ICS’er tilbyde at agere professionelle vitterlighedsvidner.

Det betyder, at virksomhederne ikke behøver rejse med deres internationale medarbejdere til ICS’erne, når de skal ’indrejse’ i Danmark. Det vil spare virksomhederne for en masse tid og samtidig vil de offentlige medarbejdere, der agerer vidner, føle sig mere trygge, hvis det er et erhvervsID, som de bruger.

Anbefalingen påpeger at det er uhensigtsmæssigt, at offentlige ansatte bruger deres private MitID, når de skal agere vitterlighedsvidner for internationale tilflyttere, der skal have MitID. På denne baggrund anbefales det, at man giver de offentlige ansatte mulighed for at bruge MitID Erhverv for at lette sagsgangen hos International Citizens Service (ICS).

Digitaliseringsministeriet er bekendt med behovet hos ICS’erne og har igangsat en undersøgelse af, hvilken løsning der er den rigtige, for at imødekomme behovet og Regelforums anbefaling. Anbefalingen gennemføres således.
Digitaliseringsstyrelsen er allerede i dialog med ICS’erne og 6-by-samarbejdet (København, Århus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers) herom og er således i gang med at afdække, hvordan løsningen kan tilpasses, så medarbejderne kan anvende MitID Erhverv, når de skal agere vitterlighedsvidner.

Afrapportering
Implementeringen af MitID Erhverv for professionelle vidner fremgår af listen over udviklingsønsker i MitID, men da der findes en alternativ løsning, jf. nedenfor, har dette udviklingsønske pt. lav prioritet set ift. andre udviklingsopgaver i MitID, som fx handler om sikkerhed og brugervenlighed.

Problemstillingen, som anbefalingen adresserer, vurderes i overvejende grad håndteret, idet der for ICS-medarbejdere og alle øvrige borgerservicemedarbejdere, der kan udstede MitID, og ikke ønsker at identificere sig med deres private MitID, i dag er mulighed for at oprette et MitID uden cpr-nr. til at agere professionelt vidne.

Den implementerede løsning er af sikkerhedsmæssige årsager afgrænset til kun at omfatte borgerservicemedarbejdere, der er certificeret til at udstede MitID. Der kan derfor være situationer, hvor en medarbejder ikke er certificeret til at udstede MitID og derfor ikke kan få et MitID uden cpr-nr. Digitaliseringsstyrelsen er ikke bekendt med, hvor mange medarbejdere dette eventuelt måtte berøre, men vil i løbet af det næste år undersøge omfanget heraf.

Uagtet hvilken type MitID, der anvendes til vidnefunktionen, vil der være administration forbundet hermed. Der er ikke foretaget en undersøgelse af den administrative byrde forbundet med oprettelse og vedligehold af de to respektive typer MitID, men Digitaliseringsstyrelsen er bekendt med de arbejdsgange, der er forbundet med anvendelsen af MitID både med og uden cpr-nr. i forbindelse med vidnefunktionen for internationale borgere.

I forbindelse med Digitaliseringsstyrelsens forestående undersøgelse af omfanget af medarbejdere, der ikke har adgang til at anvende den nuværende alternative løsning, vil Digitaliseringsstyrelsen også undersøge den administrative byrde forbundet med anvendelse af MitID uden cpr-nr. sammenlignet med byrden ved at anvende MitID Erhverv. Undersøgelsen sker med henblik på en vurdering af prioriteringen af opgaven med at implementere MitID Erhverv som en løsning for offentligt ansatte, der ønsker at vidne for internationale borgere uden at anvende deres private MitID.