Nummer: 122

GENINDFØR SPORADISK LØNINDBERETNING

Regelforum anbefaler, at regeringen gør lønindberetning lettere for de allermindste virksomheder. 

Dato:
11. november 2021
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Skatteministeriet
Status på anbefaling:
Følges ikke

Problem     

Pr. 1. januar 2019 blev muligheden for sporadisk indberetning af løn ophævet. Herefter skal alle virksomheder for alle ansatte hver måned indberette løn, også selv om dette kræver en ”0-indberetning”. Det betyder, at en virksomhedsejer skal gøre følgende som anført på skat.dk: 

  • Log på TastSelv Erhverv
  • Vælg Ansatte
  • Vælg eIndkomst/CPS (hvis eIndkomst ikke åbner, så højreklik med musen på eIndkomst / CPS og vælg Åben link i ny fane)
  • Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn (er menupunktet der ikke, tilmelder du det under Ændre tilmeldingsoplysninger)
  • Vælg Indberet nulangivelse
  • Skriv korrekt årstal og vælg korrekt måned
  • Vælg Fortsæt
  • Vælg Bekræft indberetningen på sidste side

Herefter har virksomheden indberettet, at der ikke er udbetalt løn i den valgte måned (lavet en nulangivelse).  Manglende/eller for sen indberetning også af 0-løn udløser en afgift.

Administrativt har dette ikke store konsekvenser for virksomheder med mindst én medarbejder, som modtager løn hver måned. Sådanne virksomheder skal under alle omstændigheder indberette løn for den pågældende medarbejder og kan ved samme lejlighed relativt let indberette 0-løn for øvrige medarbejdere, som ikke modtager løn den pågældende måned.

For de -især meget små - virksomheder, der ikke har mindst én medarbejder, som fast hver måned modtager løn, giver ændringen imidlertid anledning til en øget administrativ byrde. Det kan f.eks. være fordi, der kun er ejeren og evt. dennes ægtefælle blandt de ansatte, og der ikke hver måned udbetales løn til disse. Eller såfremt de eneste medarbejdere (herudover) kun er sæsonlønnede.

Disse virksomheder skal hver måned indberette 0-løn, også i de måneder, hvor der ikke er andre (faste) lønninger at indberette.
 

Anbefaling

EU- og Regelforum anbefaler, at muligheden for sporadisk indberetning af løn genindføres.

Hvis Skatteministeriet ikke ønsker at genindføre sporadisk indberetning af løn, så foreslås det, at Skatteministeriet vurderer og kvantificere de administrative konsekvenser ved at have 0-indberetning – en såkaldt AMVAB-måling. 
 

Potentiale     

En administrativ lettelse for de især meget små virksomheder. 

Relevant regulering    

Med ændring af bekendtgørelsen om et indkomstregister (nu bekendtgørelse nr. 906 af 26. juni 2018) udgik muligheden for sporadisk indberetning fra den 1. januar 2019.

Yderligere oplysninger    

Regelforum har tidligere stillet en lignende anbefaling om sporadisk bestyrelseshonorar (Nalo 41)
 

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler, at der genindføres mulighed for sporadisk lønindberetning. 

Muligheden for at indberette sporadisk blev ophævet som følge af, at Rigsrevisionen i deres rapport om revision af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for 2017 påtalte, at virksomheder, der var registreret for sporadisk indberetning, ikke modtog påmindelse om manglende indberetning eller foreløbige fastsættelser.  

Alle virksomheder, der er registrerede som indeholdelsespligtige for A-skat mv., har fra og med januar 2019 skulle indberette lønoplysninger hver måned, også selvom der ikke er sket lønudbetaling den pågældende måned. 

Efter ændringen af bekendtgørelse om et indkomstregister skal de indberetningspligtige, der ikke har noget at indberette i en måned, også oplyse herom til Skattestyrelsen ved en såkaldt nul-angivelse. Ændringen af bekendtgørelsen skal ses i lyset af Rigsrevisionens påtale, og er baseret på et kontrolmæssigt hensyn. Ændringen betyder, at Skattestyrelsen får bedre muligheder for at fremsende påmindelser om indberetning, foretage foreløbige fastsættelser og ikke mindst mulighed for at håndhæve, at en indberetningspligt opfyldes. 

Ændringen har – som Erhvervslivets EU- og Regelforum også er inde på – administrative konsekvenser for de virksomheder, der tidligere var registreret for sporadisk indberetning. 
Skatteministeriet kan dertil oplyse, at Team Effektiv Regulering (TER) i forbindelse med den eksterne høring vurderede, at de administrative byrder for danske virksomheder ville være under 4 mio. kr. årligt på samfundsniveau, hvorfor der ikke gennemføres en måling af de administrative byrder 

Forslaget gennemføres således ikke.