Nummer: 24

EU'S RETNINGSLINJER FOR GRADUEREDE BIDRAG

EU bør ophæve deres retningslinjer omkring virksomheders betaling til producentansvarssystemer til en retsakt. 

Dato:
22. juni 2020
Type af anbefaling:
Tidlig interessevaretagelse i EU
Tema:
Tidlig interessevaretagelse
Ansvarlig ministerium:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Status på anbefaling:
Følges

Problem

EU har sat nye krav til producentansvarsordninger for emballage, elektronisk og elektrisk udstyr, biler og batterier. Et væsentligt nyt krav er, at der skal skabes sammenhæng mellem en virksomheders miljøperformances og omkostninger. 

Således har EU lanceret retningslinjer for, hvordan en virksomhed skal betale mere til producentansvarssystemet, hvis de fx har en ikke-genanvendelige emballage i forhold til, hvad de skal betale for en genanvendelige emballage. 

Emballageproducenter og indkøbere af emballager må fremadrettet, af hensyn til at være prisdygtige på markedet, orienterer sig mod EU's retningslinjer for betaling og miljøforbedrer i henhold til EU's retningslinjer mhp. at reducere deres omkostninger. Der er således skabt et vigtigt værktøj til omstillingen til den cirkulær økonomi. 

Emballageproducenter og indkøbere af emballager er typisk orienteret mod flere EU-lande. Skal retningslinjerne for betaling drive omstilling så effektiv som muligt, er der behov for en harmonisering, som EUs vejledende retningslinjer ikke kan sikre. Medlemslandene kan med de nuværende regler i affaldsdirektivet vælge at motivere virksomhederne til at gå i forskellige udviklingsretning, og i særdeles virksomheder, der opererer i flere EU-lande vil blive hæmmet i deres udvikling af mere miljøvenlige emballager. 

Derfor bør EU ophæve deres retningslinjer til en retsakt mhp. at sikre det største mulige omstillingstryk på den cirkulære økonomi. 

Berørt EU-regulering

Artikel 8 og 8a i Direktiv 2018/851 om ændring af direktiv 2008/98 om affald.

Berørte virksomheder

Alle virksomheder, der emballerer deres varer (primær emballage), eller samler vareenheder i en emballagekasse, -pose e.lign. (sekundære emballager) og/eller virksomheder, der anvender transportemballager. 

Begrundelse

Dette mhp. at sikre det største mulige omstillingstryk på den cirkulære økonomi gennem en harmonisering af fastsatte retningslinjer for økonomiske virkemidler.

Forventede konsekvenser for erhvervslivet

En lettere og mere effektiv omstilling af emballager til den cirkulære økonomi.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der bliver forskelle i landenes implementering af de nye retningslinjer for økonomiske virkemidler, vil erhvervet have store omkostninger ifm. at tilrette deres emballager til de enkelte europæiske markeder. Så med en harmonisering gennem et retskrav gives overordentlige væsentlige besparelser i erhvervet, idet de kan bruge samme emballagedesign i EU.

Anbefaling

EU bør ophøje deres retningslinjer for betaling til producentansvarssystemer til en retsakt mhp. at sikre det største mulige omstillingstryk på den cirkulære økonomi.

Igangværende dansk indsats

Danmark – såvel som øvrige EU-lande – er i gang med at implementere de nye regler, der skal virke i 2025.

Svar til Regelforum

Regeringen er enig i Regelforums betragtninger om, at der er behov for en harmonisering på tværs af EU-medlemslandene af graduering af de bidrag, som producenter omfattet af producentansvar betaler til kollektive ordninger for at få affaldsbehandlet deres udtjente produkter.

Kommissionen har endnu ikke udmeldt retningslinjer eller kriterier for, hvordan graduering af bidragene tænkes udmøntet. Når disse fremsendes, vil Miljø- og Fødevareministeriet vurdere, hvilke fortolkningsfriheder medlemslandene gives mht. kriteriefastlæggelse. Dette forelægges det samarbejdsforum for producentansvar, som er nedsat i forbindelse med implementering af de nye producentansvarsregler i Danmark.

Såfremt det vurderes, at der ikke kan opnås harmonisering alene ved Kommissionens retningslinjer, vil Danmark aktivt stille forslag om, at Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter for at harmonisere kriterierne for graduerede bidrag med hjemmel i artikel 8, stk. 5, i affaldsdirektivet.