Baggrund og Problem
Problem
Markedsføringsloven er et lovkompleks, der har været genstand for hyppig politisk opmærksomhed gennem mange år. Det skyldes blandt andet, at man er begyndt at kunne markedsføre sig på nye platforme og, at man har haft et politisk ønske om øget regulering af bl.a. markedsføring mod børn og unge området.
Markedsføringsloven indeholder klare sanktionsmuligheder ved overtrædelse i form af bl.a. bødestraf, som er med til at sikre fair konkurrence (se Markedsføringsloven kapital 9, "Retsforfølgning og håndhævelsesforanstaltninger").
Der er samtidig ingen grund til at tro, at den digitale udvikling samt nationale og internationale udvikling på området går i stå, og loven vil derfor forventeligt blive justeret løbende også fremadrettet.
I modsætning hertil er "Lov om markedsføring af sundhedsydelser" blevet opdateret meget få gange, og indeholder uklare sanktionsmuligheder og ældre formuleringer. Det skaber uhensigtsmæssige grænseproblematikker, og det er derfor hensigtsmæssigt at få sammentænkt lovgivning om Lovgivning om markedsføring af sundhedsydelser og markedsføringsloven.
Konkret er en problemstilling er, at loven bl.a. indeholder nogle ældre og særdeles arbitrære formuleringer omkring forbud markedsføring af sundhedsydelser i ’levende billeder’ (underforstået i modsætning til ’stillbilleder’) på internettet - som også løbende kommer til at omfatte digitale videobaserede platforme som Facebook og YouTube.
Det er i et nutidigt perspektiv bureaukratisk og usikkert for virksomheder at operere med. Der skabes også en ulige konkurrencesituation mellem virksomheder og organisationer, der bevæger sig på sundhedsområdet ift. markedsføring af lignende produkter. Det vil kunne løses med at komme ind under markedsføringslovgivningens mere omfattende og opdaterede lovkompleks.
Anbefaling
Regelforum anbefaler, at markedsføring af sundhedsydelser omfattes af den almindelige markedsføringslovs bestemmelser, hvilket betyder at ’Lov om markedsføring af sundhedsydelser’ udgår, dog uden at den samlede forbrugersikkerhed for køberne eller muligheden for håndhævelse ved evt. ressortoverflytning reduceres.
Potentiale
Sikre gennemsigtighed og ensartethed i reglerne udbyderne af sundhedsydelser opererer under gennem en regelforenkling og -samling, på et område hvor virksomheder, der operer på området i stigende grad oplever problemer og grænsefladeproblematikker.
Relevant regulering
Lov om markedsføring af sundhedsydelser; Markedsføringsloven;
EU-direktivet for audiovisuelle medietjenester (dækkede for begge lovgivninger).
Yderligere oplysninger
Der er en gennemgribende reform af hele sundhedsområdet på vej, som opfølgning på Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger til sommer, og en forventet bred politisk aftale herefter.
Regeringens svar
Anbefalingen er foreløbig besvaret
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er åbent over for at undersøge nærmere, om Erhvervslivets EU- og Regelforums anbefaling om, at markedsføring af sundhedsydelser omfattes af den almindelige markedsføringslovs bestemmelser, kan imødekommes. Der er dog efter ministeriets opfattelse behov for at indgå en faglig dialog med relevante parter på Indenrigs- og Sundhedsministeriets og Erhvervsministeriets områder af hensyn til at sikre en fremadrettet ordning, der balancerer hensynene mellem erhvervslivets konkurrenceevne og den nødvendige forbrugerbeskyttelse og patientsikkerhed.
Det skyldes, at det er svært uden videre at kunne vurdere konsekvenserne ved ophævelse af lov om markedsføring af sundhedsydelser, der indeholder en række særkrav for markedsføring af sundhedsydelser, som supplerer kravene fra markedsføringsloven. Bl.a. kan der være tilfælde, hvor markedsføring af en række sundhedsydelser har patienter som målgruppe, der på grund af sygdom er særligt påvirkelige af løfter om helbredelse hvilket kan tale for en skærpet forbrugerbeskyttelse.
Det bør derfor efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse belyses grundigt, om der kan være hensyn, der taler for, at visse særkrav bør bibeholdes enten i en særskilt lov som i dag eller ved særbestemmelser i markedsføringsloven. Erhvervsministeriet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bakker til Erhvervslivets EU- og Regelforums orientering op om et sådant arbejde.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil derfor påbegynde tilrettelæggelsen af en faglig dialog med henblik på at foretage en bred konsekvensvurdering i forhold til erhvervsinteresser, forbrugerbeskyttelse og patientsikkerhed. Når anbefalingens konsekvenser er tilstrækkeligt afdækket, vil Indenrigs- og Sundhedsministeriet sende Erhvervslivets EU- og Regelforum et endeligt svar.