Nummer: 222

Ét samlet regelsæt omkring markedsføring.

Markedsføring af sundhedsydelser skal omfattes af markedsføringslovens almindelige bestemmelser, og ikke længere have et særskilt lovkompleks.

Dato:
18. juni 2024
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
Øvrige anbefalinger
Ansvarlig ministerium:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Problem      

Markedsføringsloven er et lovkompleks, der har været genstand for hyppig politisk opmærksomhed gennem mange år. Det skyldes blandt andet, at man er begyndt at kunne markedsføre sig på nye platforme og, at man har haft et politisk ønske om øget regulering af bl.a. markedsføring mod børn og unge området.

Markedsføringsloven indeholder klare sanktionsmuligheder ved overtrædelse i form af bl.a. bødestraf, som er med til at sikre fair konkurrence (se Markedsføringsloven kapital 9, "Retsforfølgning og håndhævelsesforanstaltninger").

Der er samtidig ingen grund til at tro, at den digitale udvikling samt nationale og internationale udvikling på området går i stå, og loven vil derfor forventeligt blive justeret løbende også fremadrettet.  

I modsætning hertil er "Lov om markedsføring af sundhedsydelser" blevet opdateret meget få gange, og indeholder uklare sanktionsmuligheder og ældre formuleringer. Det skaber uhensigtsmæssige grænseproblematikker, og det er derfor hensigtsmæssigt at få sammentænkt lovgivning om Lovgivning om markedsføring af sundhedsydelser og markedsføringsloven.

Konkret er en problemstilling er, at loven bl.a. indeholder nogle ældre og særdeles arbitrære formuleringer omkring forbud markedsføring af sundhedsydelser i ’levende billeder’ (underforstået i modsætning til ’stillbilleder’) på internettet - som også løbende kommer til at omfatte digitale videobaserede platforme som Facebook og YouTube.

Det er i et nutidigt perspektiv bureaukratisk og usikkert for virksomheder at operere med. Der skabes også en ulige konkurrencesituation mellem virksomheder og organisationer, der bevæger sig på sundhedsområdet ift. markedsføring af lignende produkter. Det vil kunne løses med at komme ind under markedsføringslovgivningens mere omfattende og opdaterede lovkompleks.

 

Regelforum anbefaler, at markedsføring af sundhedsydelser omfattes af den almindelige markedsføringslovs bestemmelser, hvilket betyder at ’Lov om markedsføring af sundhedsydelser’ udgår, dog uden at den samlede forbrugersikkerhed for køberne eller muligheden for håndhævelse ved evt. ressortoverflytning reduceres.

 

Potentiale       

Sikre gennemsigtighed og ensartethed i reglerne udbyderne af sundhedsydelser opererer under gennem en regelforenkling og -samling, på et område hvor virksomheder, der operer på området i stigende grad oplever problemer og grænsefladeproblematikker.


Relevant regulering     

Lov om markedsføring af sundhedsydelser; Markedsføringsloven; 
EU-direktivet for audiovisuelle medietjenester (dækkede for begge lovgivninger).

Yderligere oplysninger     

Der er en gennemgribende reform af hele sundhedsområdet på vej, som opfølgning på Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger til sommer, og en forventet bred politisk aftale herefter.