Nummer: 284

Erhvervsøkonomiske konsekvenser af færdigforhandlede forordninger skal opgøres

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler, at der etableres en systematisk praksis for at opgøre de erhvervsøkonomiske konsekvenser af EU-forordninger på baggrund af AMVAB-metoden, når de er færdigforhandlet mellem Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet. Formålet er at få belyst konsekvenserne for de danske virksomheder, så de også indgår i de nationale, årlige redegørelser af erhvervslivets byrder. Konsekvenserne for danske virksomheder vil desuden kunne indgå i evt. evaluering eller review-forhandlinger med Europa-Parlamentet og Rådet, som typisk pågår 2-3 år efter vedtagelse af en forordning.

Dato:
19. november 2025
Type af anbefaling:
National lovgivning
Tema:
EØK
Ansvarlig ministerium:
Erhvervsministeriet
Status på anbefaling:
Behandles af regeringen

Problem     

EU-forordninger medfører ofte betydelige administrative og økonomiske byrder for danske virksomheder. Forordninger er i udgangspunktet direkte gældende og træder i kraft uden yderligere lovgivning – om end de nogle gange implementeres i dansk lovgivning. Det betyder, at deres konsekvenser ofte overses i den samlede vurdering af erhvervslivets reguleringsbyrde. Når forordninger er færdigforhandlede, foreligger det fulde indhold og de konkrete krav, hvilket giver mulighed for en mere præcis og retvisende opgørelse af deres erhvervsøkonomiske konsekvenser. I dag mangler en systematisk tilgang til denne opgørelse.

Potentiale     

En systematisk opgørelse af konsekvenserne af færdigforhandlede forordninger vil give et mere retvisende billede af den samlede reguleringsbyrde for danske virksomheder og styrke grundlaget for politiske prioriteringer og nationale tilpasninger.

Relevant regulering    

Et tydeligt eksempel er databeskyttelsesforordningen (GDPR) fra 2016, hvor de betydelige administrative krav til virksomheder ikke er blevet kvantificeret i nationale analyser.
 

Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefaler, at AMVAB anvendes til at opgøre de erhvervsøkonomiske konsekvenser af EU-forordninger, når de er færdigforhandlede og vedtaget. Opgørelsen skal indgå i de nationale redegørelser for erhvervslivets byrder og danne grundlag for eventuelle nationale støtte- eller tilpasningstiltag. Fokus kan f.eks. være på de 5-10 mest byrdefulde og omfattende forordninger. 
FH og Forbrugerrådet Tænk bakker ikke op om anbefalingen, da de vurderer at den vil medføre en uhensigtsmæssig forøgelse af det offentliges ressourceforbrug på konsekvensvurderinger.